خوشاقبالی یا بداقبالی، مفاهیمی انتزاعی است که درباره کارخانههای خودروسازی هم میتواند صادق باشد، همچون نخستین خودروساز کرهجنوبی یعنی سانگیانگ که نه تنها در بازار ایران بلکه در بازار جهانی هم با بداقبالیهای فراوان مواجه شده است. در این مطلب «باما» همراه شوید تا یکی از محصولات شایسته ولی مهجور این برند کرهای را مورد بررسی قرار دهیم.
سابقه حضور سانگیانگ اکتیون حضور در بازار جهان و ایران
دست به دست شدن سانگیانگ در طول دو دهه اخیر بین شرکتهای دوو، سایک و ماهیندرا، دستاورد چندانی غیر از به یغما رفتن فناوری و محصولات نداشته تا جایی که دادستانی کرهجنوبی رسماً از سایک (SAIC) به علت زیرپا گذاشتن قوانین شکایت کرد.
اما پیش از این ماجراها و زمانی که سانگیانگ پس از مشارکت با مرسدسبنز و استفاده از تجارب این شرکت در دهه 90 میلادی برای کنار گذاشتن دو مدل موسو و کوراندو (نسل دوم) آماده میشد، در سال 2005 از یک شاسیبلند میانسایز به نام اکتیون (حاصل ترکیب دو کلمه action به معنای پویا و young به معنی جوان) رونمایی کرد. نسخه وانت این مدل به نام اکتیون اسپرت نیز یکسال بعد به میدان آمد. پس از یک فیسلیفت میاندورهای، سانگیانگ در آوریل 2018 از پایان حیات اکتیون خبر داد.
این خودرو غیر از کرهجنوبی در قزاقستان و اکوادور نیز مونتاژ شده و برگزاری مسابقه Actyon Racing در نیوزیلند، نشان از حضور پررنگ این خودرو در منطقه اقیانوسیه دارد. در سال 2008 شرکت فعال در حوزه خودروهای تجاری برقی در آمریکا به نام فونیکس (Phoenix)، دو دستگاه اکتیون را به پیشرانه برقی مجهز کرد، اما در نهایت این دو برای استفاده سازمانی کارمندان شرکت مورد استفاده قرار گرفتند.
سانگیانگ در دهه 80 شمسی با مونتاژ موسو توسط شرکت مرتب و کوراندو توسط بُن رو، به مشتریان ایرانی معرفی شد. اکتیون به عنوان محصول وارداتی از این برند در سال 2011 و توسط رامکخودرو به ایران وارد شد. نمونه موردبحث در این مطلب از سری فیسلیفت و تولید سال 2015 است.
طراحی سانگیانگ اکتیون
اکتیون در زمانی شکل گرفت که طراحی محصولات سانگیانگ مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان و مشتریان قرار داشت. گذشته از شیب منحنیوار سقف و فرم عجیب انتهای بدنه که گویی فرم بدن یک حیوان عظیمالجثه را به نمایش گذاشته، نمای جلوی اکتیون همواره هدف آماج حملات منتقدان قرار گرفت، که البته پس از فیسلیفت، طرحی منطقی را به نمایش گذاشته است. حجمپردازی روی درها، انحنای سقف و ابعاد بزرگ شیشه مثلثی، بدنه سانگیانگ اکتیون را از اکثر خودروها متمایز کرده است. درواقع بدنه اکتیون همچون نیسان جوک، با طرحی خلاقانه شکل گرفته که مخاطبان را به دو گروه کاملاً موافق یا صددرصد مخالف تقسیم خواهد کرد.
کیفیت مونتاژ و رنگ، خوب و در حد سایر خودروهای کرهای وارداتی به نظر میرسد مخصوصا که با تغییر زاویه تابش نور بر پوشش خاکستری متالیک خودروی موردنظر، میتوانید طیفهایی از رنگهای آبی و بنفش را نیز مشاهده کنید.
طراحی کابین سانگیانگ نیو اکتیون با هویت این خودرو به عنوان یک آفرودر نه چندان مدرن، مطابقت دارد. پرتکرارترین شکل هندسی روی داشبورد، فرم دایره بوده که همراه با نمایشگر (با سیستم عامل اندروید 4.4 ) نمایی نسبتا دوستانه را پدید آورده است. کنسول میانی کمی به سمت راننده چرخیده و اکثر ادوات همچون تنظیم برقی آینههای جانبی، گرمکن صندلیهای جلو و تنظیم انتقال نیرو، به روی داشبورد منتقل شده که افزایش دسترسی راننده به تنظیمات و کاهش احتمال حواسپرتی را به همراه آورده است. در خودروی مورد بررسی، فرمان با طرح چهار شاخه و مشابه سانگیانگ تیوولی نصب شده که نسبت به انواع قدیمیتر اکتیون، ظاهر بروزتری دارد.
در کنار پای سرنشین جلو دو نکته جالب توجه وجود دارد؛ یکی خروجی فندکی و دیگری قلاب پلاستیکی چرخان که توان تحمل تا 3 کیلوگرم وزن را دارد و به نظر میرسد برای قرار دادن کیسه زباله طراحی شده باشد.
بخش اعظم پوسته داشبورد و پوشش داخلی درها با پلاستیک نرم تزئین شده که هرچند بهترین در نوع خود نیست، اما با توجه به سال ساخت و قیمت خودرو، ظاهر قابل قبولی دارد. با حدود یکصد و ده هزار کیلومتر کارکرد، در هیچیک از قطعات و روکشهای کابین اکتیون، نشانی از شکستگی یا پارهگی مشاهده نمیشود.
صندلیهای چرمی سانگیانگ نیو اکتیون از ابعاد و راحتی مناسبی برخوردارند و فضای کافی برای زانو و سر و گردن سرنشین با قد 175 سانتیمتر فراهم میکنند. به لطف فاصله 2.74 متری بین محورهای اکتیون، سرنشینان عقب نیز فضایی کافی در اختیار دارند هرچند شیب زیاد سقف ممکن است برای سرنشینان بلند قد کمی مشکل ساز باشد.
فضای 321 لیتری محفظه بار سانگیانگ نیو اکتیون، برای خودرویی با این ابعاد بسیار کم به نظر میرسد. در مقام مقایسه، این عدد برای سوزوکی گراندویتارا و میتسوبیشی ASX به ترتیب 398 و 416 لیتر اعلام شده است.
امکانات رفاهی سانگیانگ اکتیون
سانگیانگ نیو اکتیون در بازار ایران در سه تریم کامفورت (پایه)، پرستیژ و لاکچری (فول) به مشتریان عرضه شده است، که نمونه مورد بررسی از تریم لاکچری، فهرست نسبتاً طولانی از امکانات رفاهی را به همراه دارد.
نمایشگر با قابلیت مسیریاب و پخش CD ،MP3 و DVD به همراه شش بلندگو و یک آمپلیفایر، کروزکنترل، تهویه مطبوع خودکار با کنترل رطوبت هوا، آینههای جانبی تاشو برقی با گرمکن، روکش چرم صندلیها، سانروف، تنظیم برقی صندلیهای ردیف جلو در 8 وضعیت برای راننده و 4 جهت سرنشین، گرمکن صندلیهای جلو، برفپاککن با سنسور باران و یخزدا، رینگهای 18 اینچی، تنظیم ارتفاع نور چراغهای جلو، سنسور و دوربین دید عقب، عملکرد خودکار چراغهای جلو، شیشههای برقی با سیستم تشخیص مانع و سیستم ضدسرقت با ریموت کنترل، از مهمترین موارد قابل ذکر بوده که در مقایسه با رقبای همقیمت همچون گرندویتارا، کاملاً رضایتبخش است.
البته جای خالی گرمکن فرمان و گرمکن صندلیهای عقب کاملاً حس میشود، مواردی که در سفرهای زمستانی با یک خودروی آفرودر ضروری به نظر میرسد. حسگر فشار باد تایر (TPMS) نیز در اکتیون فعال نیست درحالیکه چراغ آن در پشت آمپر مشاهده میشود!
در خودروی مورد بررسی، تایرهای آفرود و سینی فلزی زیر رادیاتور با صرف هزینه اضافه نصب شده است.
در هرحال سانگیانگ نیو اکتیون در نسخه کامل از نظر امکانات رفاهی از گراندویتارا پیشی گرفته و نسبت به هموطنان خود نیز وضعیت بدی ندارد.
مشخصات فنی سانگیانگ نیو اکتیون
طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین محورهای سانگیانگ نیو اکتیون به ترتیب 4.455، 1.88، 1.735 و 2.741 متر اعلام شده که آن را در رده شاسیبلندهای میانسایز قرار میدهد.
نیو اکتیون به پیشرانه تنفس طبیعی 2.3 لیتری با خروجی 150 اسببخار قدرت در 5500 دور در دقیقه و 214 نیوتنمتر گشتاور در 4600 دور در دقیقه مجهز شده است. نیروی موتور از طریق جعبهدنده تیپترونیک 6 سرعته به هر چهار چرخ منتقل میشود. شتاب صفر تا صد این خودرو 14.1 ثانیه و حداکثر سرعت 170 کیلومتر برساعت اعلام شده، درحالیکه شرکت سازنده مصرف سوخت ترکیبی این خودروی 1940 کیلوگرمی را 9.6 لیتر در هر صد کیلومتر اعلام کرده است.
سیستم تعلیق سانگیانگ نیو اکتیون در محور جلو دوبل جناغی، در عقب چند میلهای مولتیلینک و شاسی آن به صورت نردبانی مستقل با پروفیل سه لایه طراحی شده است.
در سایت موسسه یورو انکپ اسمی از سانگیانگ نیو اکتیون به میان نیامده ولی نسخه وانت در سال 2010، موفق به کسب 3 ستاره ایمنی از ANCAP (استرالیا) شده است. علاوه بر سیستم پایداری (ESP)، کیسه هوای راننده، سرنشین جلو و جانبی، قفل شدن خودکار درها پس از حرکت و ترمز دیسکی در محورهای جلو و عقب به همراه ABS و EBD، دو سامانه دیگر یعنی سیستم فعال محافظت از واژگونی (ARP) و کنترل سرعت خودرو در سرپایینی (HDC) نیز برای این شاسیبلند کرهای پیشبینی شده است.
تجربه رانندگی با سانگیانگ نیو اکتیون
سوار شدن به اکتیون با وجود ارتفاع نسبتا زیاد از سطح زمین، کار چندان سختی نبوده و نیازی به دستگیره ستون یا استفاده از رکاب جانبی نیست. به لطف ارتفاع زیاد و نحوه طراحی بدنه و آینهها، دید به جلو و اطراف مناسب بوده اما فرم خاص ستونهای عقب تا حدی از میدان دید کاسته و برای حرکت به این جهت بهتر است به دوربین دید عقب متوسل شوید.
پیشرانه در ابتدا با صدایی نسبتاً بلند روشن شد، ولی در حرکت کاملاً روان و کمصدا عمل کرده و حتی با عبور دور شمار از رقم 3 هزار هم صدای زیادی شنیده نمیشود.
حرکت با سانگیانگ نیو اکتیون احساسی از قدرت و اعتماد به نفس به راننده منتقل کرده و ارتفاع مناسب زیرآرنجی و صندلیهای راحت، این احساس را تقویت میکنند. اما برای کنترل هیکل تنومند این خودرو در ترافیک شهری باید دقت کافی به خرج دهید. این جثه بزرگ در بسیاری موارد باعث کلافه شدن راننده خودروی پشت سری شده و به تلاش برای سبقت و عبور از اکتیون ختم میشود.
در سانگیانگ اکتیون به عنوان یک خودروی شاسی مستقل، کمی تکانهای عرضی را حس خواهید کرد که البته اصلاً آزاردهنده نیست. کیفیت قطعات در این نمونه کاملاً حفظ شده و هیچگونه سر و صدا از اجزای کابین به گوش نمیرسد. البته مالک خودرو کمی از لق بودن پرده سانروف اظهار نارضایتی کرده که این مورد هم آنچنان محسوس نیست.
شتاب صفر تا صد این خودرو در شهر تهران کمی بیشتر از 15 ثانیه بوده که با رقم رسمی اختلاف زیادی نداشته و با توجه به وزن و ارتفاع زیاد سانگیانگ نیو اکتیون، قابل توجه است. توانایی بیراههنوردی اکتیون فراتر از انتظار است هرچند که مطمئنا جای خالی پیشرانه 3.2 لیتری سانگیانگ و البته قفل دیفرانسیل را احساس خواهید کرد.
جعبهدنده شش سرعته ساخت شرکت استرالیایی Drivetrain Systems International عملکرد قابل قبولی دارد ولی باید توجه داشت که از روغن توصیه شده توسط سانگیانگ برای سرویس آن استفاده شود.
اما بشنوید از تجربه نگهداری این خودرو که در اسفند 1394 از نماینده سانگیانگ تحویل گرفته شده و تاکنون نزدیک به 110 هزار کیلومتر در مسیرهای شهری و البته خارج از جاده پیمایش داشته است.
سرویس دورهای بنابر توصیه نمایندگی هر 7 هزار کیلومتر انجام شده که بنابر اظهار مالک، به مرور زمان افزایش عجیبی در قیمتها اتفاق نیافتاده، ولی کیفیت خدمات کاهش یافته است. مصرف بنزین هم بسته به شرایط بین 12 تا 15 لیتر متغیر خواهد بود.
به علت قیمت بالای فیلتر هوا، مالک از نمونه دائمی اسپرت استفاده کرده که علاوه بر صرفه مالی، بهبود شتابگیری و کاهش مصرف بنزین را هم درپی داشته است. روغن دیفرانسیل، دنده کمکی، هیدرولیک فرمان و ترمز نیز یک بار تا پیش از رسیدن به کیلومتر صدهزار تعویض شده است. بد نیست بدانید گنجایش محفظه روغن پیشرانه 8 و روغن جعبه دنده 12 لیتر است.
برخلاف توصیه سازنده به تعویض روغن گیربکس در کیلومتر 60 هزار، مالک خودرو این عمل را هر 30 هزار کیلومتر انجام داده چراکه ایشان طی تحقیقات پیش از خرید اکتیون، با مطالبی درباره خرابی جعبهدنده برخی نمونههای مدل 2011 و 2012 مواجه شده بود. البته نمایندگی این برند اعتقاد دارد که مشکلات در صورت تعویض دیرهنگام روغن گیربکس پیش میآید.
بنابر نظر برخی افراد که با سانگیانگ نیو اکتیون به سفرهای بیراهه نوردی پرداختهاند، احتمال شکستن قلاب بکسل این خودرو در شرایط سخت وجود دارد که البته برای این خودرو پیش نیامده است.
بوش سیستم تعلیق در محورهای جلو و عقب در حوالی صد هزار کیلومتر با نمونه جدید تعویض شده است، ولی متاسفانه نصب نادرست این قطعات، خرابی سیبک و البته طبق را به همراه داشته چراکه در نیو اکتیون این دو قطعه با هم در ارتباط هستند. مشکل بعدی، خرابی دسته موتور و ایجاد لرزش در پیشرانه بوده که با عدم موجودی در بازار و نمایندگی مرکزی، در نهایت یکی از نمایندگیها با دریافت رقم نسبتاً بالا، قطعه موردنظر را تعویض کرده است.
راند نهایی با سانگیانگ نیو اکتیون
سانگیانگ نیو اکتیون در بازار ایران با رقبایی همچون سوزوکی گراندویتارا، میتسوبیشی ASX، کیا اسپورتیج، هیوندای توسان ix35 و تاحدی نیسان قشقایی روبرو شد، اما توانایی بیراههنوردی آن به راحتی با خودروهای بزرگتر قابل مقایسه است.
هرچند قیمت ارزانتر، کابین راحت، طراحی خاص و توانایی بیراههنوردی، این خودرو را در موقعیت برتر نسبت به اکثر رقبا جای داده است، اما بازار دست دوم نه چندان پر رونق، محدودیت شبکه خدمات پس از فروش و دسترسی سخت به برخی قطعات و البته تعمیرکار متخصص، ممکن است برخی مشتریان را از خرید این خودرو پشیمان کند.
عکاس: عماد رحمتیراد
نویسنده : عماد رحمتیراد
منبع : باما