شاسی‌بلند بداقبال بازار

بررسی سانگ‌یانگ اکتیون و تجربه 110 هزار کیلومتر رانندگی با آن

21 آذر 1400 15:00

خوش‌اقبالی یا بداقبالی، مفاهیمی انتزاعی است که درباره کارخانه‌های خودروسازی هم می‌­تواند صادق باشد، همچون نخستین خودروساز کره‌جنوبی یعنی سانگ‌یانگ که نه تنها در بازار ایران بلکه در بازار جهانی هم با بداقبالی‌های فراوان مواجه شده است. در این مطلب «باما» همراه شوید تا یکی از محصولات شایسته ولی مهجور این برند کره‌­ای را مورد بررسی قرار دهیم.

سابقه حضور سانگ‌یانگ اکتیون حضور در بازار جهان و ایران

دست به دست شدن سانگ‌یانگ در طول دو دهه اخیر بین شرکت‌های دوو، سایک و ماهیندرا، دستاورد چندانی غیر از به یغما رفتن فناوری و محصولات نداشته تا جایی که دادستانی کره‌جنوبی رسماً از سایک (SAIC) به علت زیرپا گذاشتن قوانین شکایت کرد.

اما پیش از این ماجراها و زمانی که سانگ‌یانگ پس از مشارکت با مرسدس‌بنز و استفاده از تجارب این شرکت در دهه 90 میلادی برای کنار گذاشتن دو مدل موسو و کوراندو (نسل دوم) آماده می‌­شد، در سال 2005 از یک شاسی­‌بلند میان­‌سایز به نام اکتیون (حاصل ترکیب دو کلمه action به معنای پویا و young به معنی جوان) رونمایی کرد. نسخه وانت این مدل به نام اکتیون اسپرت نیز یک‌سال بعد به میدان آمد. پس از یک فیس‌لیفت میان‌­دوره­‌ای، سانگ‌یانگ در آوریل 2018 از پایان حیات اکتیون خبر داد.

این خودرو غیر از کره‌­جنوبی در قزاقستان و اکوادور نیز مونتاژ شده و برگزاری مسابقه Actyon Racing در نیوزیلند، نشان از حضور پررنگ این خودرو در منطقه اقیانوسیه دارد. در سال 2008 شرکت فعال در حوزه خودروهای تجاری برقی در آمریکا به نام فونیکس (Phoenix)، دو دستگاه اکتیون را به پیشرانه برقی مجهز کرد، اما در نهایت این دو برای استفاده سازمانی کارمندان شرکت مورد استفاده قرار گرفتند.

سانگ‌یانگ در دهه 80 شمسی با مونتاژ موسو توسط شرکت مرتب و کوراندو توسط بُن رو، به مشتریان ایرانی معرفی شد. اکتیون به عنوان محصول وارداتی از این برند در سال 2011 و توسط رامک‌خودرو به ایران وارد شد. نمونه­ موردبحث در این مطلب از سری فیس‌لیفت و تولید سال 2015 است.

طراحی سانگ‌یانگ اکتیون

اکتیون در زمانی شکل گرفت که طراحی محصولات سانگ‌یانگ مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان و مشتریان قرار داشت. گذشته از شیب منحنی‌­وار سقف و فرم عجیب انتهای بدنه که گویی فرم بدن یک حیوان عظیم‌الجثه را به نمایش گذاشته، نمای جلوی اکتیون همواره هدف آماج حملات منتقدان قرار گرفت، که البته پس از فیس‌لیفت، طرحی منطقی را به نمایش گذاشته است. حجم‌پردازی روی درها، انحنای سقف و ابعاد بزرگ شیشه مثلثی، بدنه سانگ‌یانگ اکتیون را از اکثر خودروها متمایز کرده است. درواقع بدنه اکتیون همچون نیسان جوک، با طرحی خلاقانه شکل گرفته که مخاطبان را به دو گروه کاملاً موافق یا صددرصد مخالف تقسیم خواهد کرد.

کیفیت مونتاژ و رنگ، خوب و در حد سایر خودروهای کره‌­ای وارداتی به نظر می‌رسد مخصوصا که با تغییر زاویه تابش نور بر پوشش خاکستری متالیک خودروی موردنظر، می­‌توانید طیف‌­هایی از رنگ‌های آبی و بنفش را نیز مشاهده کنید.

طراحی کابین سانگ‌یانگ نیو اکتیون با هویت این خودرو به عنوان یک آفرودر نه چندان مدرن، مطابقت دارد. پرتکرارترین شکل هندسی روی داشبورد، فرم دایره بوده که همراه با نمایشگر (با سیستم عامل اندروید 4.4 ) نمایی نسبتا دوستانه­ را پدید آورده است. کنسول میانی کمی به سمت راننده چرخیده و اکثر ادوات همچون تنظیم برقی آینه­‌های جانبی، گرم‌کن صندلی‌­های جلو و تنظیم انتقال نیرو، به روی داشبورد منتقل شده که افزایش دسترسی راننده به تنظیمات و کاهش احتمال حواس‌­پرتی را به همراه آورده است. در خودروی مورد بررسی، فرمان با طرح چهار شاخه و مشابه سانگ‌یانگ تیوولی نصب شده که نسبت به انواع قدیمی­‌تر اکتیون، ظاهر بروزتری دارد.

در کنار پای سرنشین جلو دو نکته جالب توجه وجود دارد؛ یکی خروجی فندکی و دیگری قلاب پلاستیکی چرخان که توان تحمل تا 3 کیلوگرم وزن را دارد و به نظر می‌­رسد برای قرار دادن کیسه زباله طراحی شده باشد.

بخش اعظم پوسته داشبورد و پوشش داخلی درها با پلاستیک نرم تزئین شده که هرچند بهترین در نوع خود نیست، اما با توجه به سال ساخت و قیمت خودرو، ظاهر قابل قبولی دارد. با حدود یکصد و ده هزار کیلومتر کارکرد، در هیچ‌یک از قطعات و روکش‌های کابین اکتیون، نشانی از شکستگی یا پاره‌گی مشاهده نمی­‌شود.

صندلی‌­های چرمی سانگ‌یانگ نیو اکتیون از ابعاد و راحتی مناسبی برخوردارند و فضای کافی برای زانو و سر و گردن سرنشین با قد 175 سانتی‌متر فراهم می‌کنند. به لطف فاصله 2.74 متری بین محورهای اکتیون، سرنشینان عقب نیز فضایی کافی در اختیار دارند هرچند شیب زیاد سقف ممکن است برای سرنشینان بلند قد کمی مشکل ساز باشد.

فضای 321 لیتری محفظه بار سانگ‌یانگ نیو اکتیون، برای خودرویی با این ابعاد بسیار کم به نظر می‌­رسد. در مقام مقایسه، این عدد برای سوزوکی گراندویتارا و میتسوبیشی ASX به ترتیب 398 و 416 لیتر اعلام شده است.

امکانات رفاهی سانگ‌یانگ اکتیون

سانگ‌یانگ نیو اکتیون در بازار ایران در سه تریم کامفورت (پایه)، پرستیژ و لاکچری (فول) به مشتریان عرضه شده است، که نمونه مورد بررسی از تریم لاکچری، فهرست نسبتاً طولانی از امکانات رفاهی را به همراه دارد.

نمایشگر با قابلیت مسیریاب و پخش CD ،MP3 و DVD به همراه شش بلندگو و یک آمپلی‌فایر، کروزکنترل، تهویه مطبوع خودکار با کنترل رطوبت هوا، آینه‌های جانبی تاشو برقی با گرم‌کن، روکش چرم صندلی‌­ها، سانروف، تنظیم برقی صندلی­‌های ردیف جلو در 8 وضعیت برای راننده و 4 جهت سرنشین، گرمکن صندلی‌­های جلو، برف‌­پاک­‌کن با سنسور باران و یخ‌­زدا، رینگ‌های 18 اینچی، تنظیم ارتفاع نور چراغ‌‌های جلو، سنسور و دوربین دید عقب، عملکرد خودکار چراغ‌های جلو، شیشه‌­های برقی با سیستم تشخیص مانع و سیستم ضدسرقت با ریموت کنترل، از مهمترین موارد قابل ذکر بوده که در مقایسه با رقبای هم‌قیمت همچون گرندویتارا، کاملاً رضایت‌بخش است.

البته جای خالی گرمکن فرمان و گرمکن صندلی‌­های عقب کاملاً حس می‌­شود، مواردی که در سفرهای زمستانی با یک خودروی آفرودر ضروری به نظر می­‌رسد. حسگر فشار باد تایر (TPMS) نیز در اکتیون فعال نیست درحالی‌که چراغ آن در پشت آمپر مشاهده می­‌شود!

در خودروی مورد بررسی، تایرهای آفرود و سینی فلزی زیر رادیاتور با صرف هزینه اضافه نصب شده است.

در هرحال سانگ‌یانگ نیو اکتیون در نسخه کامل از نظر امکانات رفاهی از گراندویتارا پیشی گرفته و نسبت به هموطنان خود نیز وضعیت بدی ندارد.

مشخصات فنی سانگ‌یانگ نیو اکتیون

طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین محورهای سانگ‌یانگ نیو اکتیون به ترتیب 4.455، 1.88، 1.735 و 2.741 متر اعلام شده که آن را در رده شاسی‌­بلندهای میان‌سایز قرار می­‌دهد.

نیو اکتیون به پیشرانه تنفس طبیعی 2.3 لیتری با خروجی 150 اسب‌بخار قدرت در 5500 دور در دقیقه و 214 نیوتن‌متر گشتاور در 4600 دور در دقیقه مجهز شده است. نیروی موتور از طریق جعبه‌دنده تیپ‌ترونیک 6 سرعته به هر چهار چرخ منتقل می‌­شود. شتاب صفر تا صد این خودرو 14.1 ثانیه و حداکثر سرعت 170 کیلومتر برساعت اعلام شده، درحالی‌که شرکت سازنده مصرف سوخت ترکیبی این خودروی 1940 کیلوگرمی را 9.6 لیتر در هر صد کیلومتر اعلام کرده است.

سیستم تعلیق سانگ‌یانگ نیو اکتیون در محور جلو دوبل جناغی، در عقب چند میله‌­ای مولتی‌لینک و شاسی آن به صورت نردبانی مستقل با پروفیل سه لایه طراحی شده است.

در سایت موسسه یورو انکپ اسمی از سانگ‌یانگ نیو اکتیون به میان نیامده ولی نسخه وانت در سال 2010، موفق به کسب 3 ستاره ایمنی از ANCAP (استرالیا) شده است. علاوه بر سیستم پایداری (ESP)، کیسه هوای راننده، سرنشین جلو و جانبی، قفل شدن خودکار درها پس از حرکت و ترمز دیسکی در محورهای جلو و عقب به همراه ABS و EBD، دو سامانه دیگر یعنی سیستم فعال محافظت از واژگونی (ARP) و کنترل سرعت خودرو در سرپایینی (HDC)  نیز برای این شاسی‌­بلند کره‌­ای پیش‌­بینی شده است.

تجربه رانندگی با سانگ‌یانگ نیو اکتیون

سوار شدن به اکتیون با وجود ارتفاع نسبتا زیاد از سطح زمین، کار چندان سختی نبوده و نیازی به دستگیره ستون یا استفاده از رکاب جانبی نیست. به لطف ارتفاع زیاد و نحوه طراحی بدنه و آینه­‌ها، دید به جلو و اطراف مناسب بوده اما فرم خاص ستون‌های عقب تا حدی از میدان دید کاسته و برای حرکت به این جهت بهتر است به دوربین دید عقب متوسل شوید.

پیشرانه در ابتدا با صدایی نسبتاً بلند روشن شد، ولی در حرکت کاملاً روان و کم‌صدا عمل کرده و حتی با عبور دور شمار از رقم 3 هزار هم صدای زیادی شنیده نمی­‌شود.

حرکت با سانگ‌یانگ نیو اکتیون احساسی از قدرت و اعتماد به نفس به راننده منتقل کرده و ارتفاع مناسب زیرآرنجی و صندلی­‌های راحت، این احساس را تقویت می­‌کنند. اما برای کنترل هیکل تنومند این خودرو در ترافیک شهری باید دقت کافی به خرج دهید. این جثه بزرگ در بسیاری موارد باعث کلافه شدن راننده خودروی پشت سری شده و به تلاش برای سبقت و عبور از اکتیون ختم می­‌شود.

در سانگ‌یانگ اکتیون به عنوان یک خودروی شاسی مستقل، کمی تکان‌های عرضی را حس خواهید کرد که البته اصلاً آزاردهنده نیست. کیفیت قطعات در این نمونه کاملاً حفظ شده و هی‌چگونه سر و صدا از اجزای کابین به گوش نمی­‌رسد. البته مالک خودرو کمی از لق بودن پرده سانروف اظهار نارضایتی کرده که این مورد هم آنچنان محسوس نیست.

شتاب صفر تا صد این خودرو در شهر تهران کمی بیشتر از 15 ثانیه بوده که با رقم رسمی اختلاف زیادی نداشته و با توجه به وزن و ارتفاع زیاد سانگ‌یانگ نیو اکتیون، قابل توجه است. توانایی بیراهه‌نوردی اکتیون فراتر از انتظار است هرچند که مطمئنا جای خالی پیشرانه 3.2 لیتری سانگ‌یانگ و البته قفل دیفرانسیل را احساس خواهید کرد.

جعبه‌دنده شش سرعته ساخت شرکت استرالیایی Drivetrain Systems International عملکرد قابل قبولی دارد ولی باید توجه داشت که از روغن توصیه شده توسط سانگ‌یانگ برای سرویس آن استفاده شود.

اما بشنوید از تجربه نگهداری این خودرو که در اسفند 1394 از نماینده سانگ‌یانگ تحویل گرفته شده و تاکنون نزدیک به 110 هزار کیلومتر در مسیرهای شهری و البته خارج از جاده پیمایش داشته است.

سرویس دوره‌ای بنابر توصیه نمایندگی هر 7 هزار کیلومتر انجام شده که بنابر اظهار مالک، به مرور زمان افزایش عجیبی در قیمت‌ها اتفاق نیافتاده، ولی کیفیت خدمات کاهش یافته است. مصرف بنزین هم بسته به شرایط بین 12 تا 15 لیتر متغیر خواهد بود.

به علت قیمت بالای فیلتر هوا، مالک از نمونه دائمی اسپرت استفاده کرده که علاوه بر صرفه مالی، بهبود شتابگیری و کاهش مصرف بنزین را هم درپی داشته است. روغن دیفرانسیل، دنده کمکی، هیدرولیک فرمان و ترمز نیز یک بار تا پیش از رسیدن به کیلومتر صدهزار تعویض شده است. بد نیست بدانید گنجایش محفظه روغن پیشرانه 8 و روغن جعبه دنده 12 لیتر است.

برخلاف توصیه سازنده به تعویض روغن گیربکس در کیلومتر 60 هزار، مالک خودرو این عمل را هر 30 هزار کیلومتر انجام داده چراکه ایشان طی تحقیقات پیش از خرید اکتیون، با مطالبی درباره خرابی جعبه‌دنده برخی نمونه‌­های مدل 2011 و 2012 مواجه شده بود. البته نمایندگی این برند اعتقاد دارد که مشکلات در صورت تعویض دیرهنگام روغن گیربکس پیش می­‌آید.

بنابر نظر برخی افراد که با سانگ‌یانگ نیو اکتیون به سفرهای بیراهه نوردی پرداخته‌­اند، احتمال شکستن قلاب بکسل این خودرو در شرایط سخت وجود دارد که البته برای این خودرو پیش نیامده است.

بوش سیستم تعلیق در محورهای جلو و عقب در حوالی صد هزار کیلومتر با نمونه جدید تعویض شده است، ولی متاسفانه نصب نادرست این قطعات، خرابی سیبک و البته طبق را به همراه داشته چراکه در نیو اکتیون این دو قطعه با هم در ارتباط هستند. مشکل بعدی، خرابی دسته موتور و ایجاد لرزش در پیشرانه بوده که با عدم موجودی در بازار و نمایندگی مرکزی، در نهایت یکی از نمایندگی­‌ها با دریافت رقم نسبتاً بالا، قطعه موردنظر را تعویض کرده است.

راند نهایی با سانگ‌یانگ نیو اکتیون

سانگ‌یانگ نیو اکتیون در بازار ایران با رقبایی همچون سوزوکی گراندویتارا، میتسوبیشی ASX، کیا اسپورتیج، هیوندای توسان ix35 و تاحدی نیسان قشقایی روبرو شد، اما توانایی بیراهه‌نوردی آن به راحتی با خودروهای بزرگتر قابل مقایسه است.

هرچند قیمت ارزان‌تر، کابین راحت، طراحی خاص و توانایی بیراهه‌نوردی، این خودرو را در موقعیت برتر نسبت به اکثر رقبا جای داده است، اما بازار دست دوم نه چندان پر رونق، محدودیت شبکه خدمات پس از فروش و دسترسی سخت به برخی قطعات و البته تعمیرکار متخصص، ممکن است برخی مشتریان را از خرید این خودرو پشیمان کند.

عکاس: عماد رحمتی‌راد

دیدگاه کاربران
Aliasalem 1403/1/16
من یک ساله مدل ۲۰۱۴ رو دارم تقریبا ۲۰ هزارتا رفتم باهاش . فقط روغن عوض کردم . سفر هم رفتم. تسلطش عالیه به جاده . فرمان پذیری خوب و احساس قدرت به آدم میده . مصرفش بین ۱۱ تا ۱۳ هست . داخل کابین راحت هست . صندوق فضای خیلی زیادی نداره . شتاب هم نداره . البته وزنش ۲ تن هست و علتش اینه این‌ماشین عضلانیه برای شتاب ساخته نشده ارزش خرید داره . من جنازه این رو به ماشین چینی نمیدم
پاسخ
0
0
0
ناشناس 1402/9/18
مثل پرادو هست حرف ندارد فقط حرمت نگه داری صد سال کار میکنه
پاسخ
0
0
1
mmeeyyssaam 1400/11/4
سلام دنده ۳ به چهار تقه میزنه،یعنی انگار خلاص میشه و با ضربه میره چهار،ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
پاسخ
0
0
1
Reisi1400 1400/9/22
مطلب خوبی بود. بیراهه نوردی بسیار کلمه خوبی بود. در مورد تجربه خودم بگم که متاسفانه گیربکس این ماشین افتضاح هست و رسما در کیلومتر ۵۰ هزار به بالا تحت هر شرایطی هم مراقب کنید باز به خرج افتاده و میبایست باز شود. در کل خودروی سرطان بیراهه نورد است! آنها که بودجه شان کم است و علاقه به بیراهه نوردی دارند سراغ موسو و اکتیون می روند.
پاسخ
3
8
1
alireza88 1400/9/25
من حدود ۶ ساله که این ماشینو دارم و حرف شما را کاملا رد میکنم. با تعویض به موقع روغن توصیه شده سازنده تا حالا بعد از سالها آفرود رفتن هیچ مشکلی نداشتم، نه موتور، نه گیربکس و جلو بندی و ...
0
4
Amin2020 1400/9/22
ماشین بنده تا الان ۱۲۰ هزار تا راه رفته، بیراهه نوردی هم هر از گاهی میکنم، گیربکسش هیچ ایرادی تا بحال نداشته. اگر روغن مناسب بریزید و بموقع تعویض کنید، به مشکل نخواهید خورد.
0
5
Mahdi1015 1400/9/22
من بعد از ۵ سال این حرف شما رو رد میکنم تعویض به موقع روغن گیربکس همچین مشکلی رو بوجود نمیاره
0
5