• مدارک کارت ماشين المثني

اگهی مفقودی کارت چیست؟

شرایط و مراحل گرفتن المثنی کارت خودرو

11 دی 1400 18:00

در مقاله امروز می‌خواهیم درباره کارت ماشین المثنی، صحبت کنیم و به شما بگوییم که کارت المثنی چیست و چه تفاوتی با کارت خودرو دارد. در ادامه مقاله، به شما خواهیم گفت که در صورت گم شدن کارت خودرو، اعلام مفقودی کارت ماشین چگونه است. سپس توضیح خواهیم داد که چرا چاپ آگهی مفقودی کارت خودرو الزامی شده. در پایان مقاله نیز مدارک لازم برای صدور کارت ماشین المثنی در مراکز تعویض پلاک و همچنین نحوه پیگیری و استعلام کارت خودرو المثنی را بیان می‌کنیم.

تفاوت کارت ماشین با کارت المثنی خودرو

اگر کارت ماشین را گم کرده باشید، مجددا باید برای صدور کارت خودرو اقدام کنید که بعد از انجام دادن آن، کارت ماشین جدیدی که به دست‌تان می‌رسد را اصطلاحا «کارت المثنی خودرو» می‌گویند. این کارت جدید، دقیقا مشابه همان کارت ماشین سابق‌تان است و هیچ تفاوتی در اطلاعات مندرج شده روی آن، ندارد.

مراحل صدور المثنی کارت ماشین

بعد از گم‌شدن کارت خودرو، باید برای صدور المثنی کارت ماشین اقدام کنید که شامل مراحل زیر است:

  • اعلام مفقودی کارت و چاپ آگهی در روزنامه
  • سپری شدن زمان 10 روزه
  • مراجعه به مرکز تعویض پلاک
  • ثبت درخواست کارت المثنی ماشین

در ادامه این مطلب، هرکدام از مراحل فوق را بیشتر توضیح خواهیم داد.

اعلام مفقودی کارت خودرو

طبق قانون، بلافاصله بعد از گم‌‌شدن کارت خودرو، باید یک نوبت آگهی را در یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار، چاپ کنید. به این کار، اصطلاحا «اعلام مفقودی کارت ماشین» می‌گویند. دقت داشته باشید که قانون، چاپ آگهی مفقودی کارت خودرو را «الزامی» کرده که البته برای حفظ منافع و حقوق شخص دارنده کارت خودروست.

به عبارت بهتر، بعد از مفقودی کارت ماشین، هرگونه جرم یا سواستفاده‌ای که با کارت خودروی‌تان انجام شود، مسئولیت آن مستقیما برعهده شما بوده و باید پاسخگوی مراجع قضایی باشید. اما در صورت چاپ آگهی و اعلام مفقودی کارت ماشین در روزنامه‌ها (که باید در سریع‌ترین زمان ممکن انجام شود)، دیگر هیچ مشکلی به لحاظ قانونی، متوجه شما نخواهد بود.

نمونه چاپ آگهی مفقودی کارت ماشین

همانطور که در مراحل قبل نیز اشاره کردیم، چاپ آگهی مفقودی کارت خودرو در یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار، الزامی است. برای چاپ این آگهی، می‌توانید از عبارت زیر (بعنوان نمونه) استفاده کنید و به جای نقطه‌چین، اطلاعات مربوط به خودتان را قرار دهید:

«کارت خودرو .... مدل .... به شماره پلاک .... و شماره شاسی .... و شماره موتور .... مفقود گردیده و فاقد اعتبار است.»

در عبارت فوق، منظور از «مدل»، سال ساخت خودروست. همچنین اطلاعات مربوط به «شماره موتور» و «شماره شاسی» را هم می‌توانید از روی برگه سبز ناجا (سند مالکیت وسیله نقلیه) پیدا کنید. در تصویر زیر، چند نمونه آگهی مفقودی کارت خودرو را مشاهده می‌کنید. 

همانند تصویر فوق، در صورت مفقودی سایر اسناد وسیله نقلیه مانند مفقودی برگه سبز خودرو، مفقودی پلاک خودرو، مفقودی سند فروش کمپانی یا حتی مفقودی مدارک موتورسیکلت نیز می‌توان از همان عبارت مشابه، استفاده کرد.

محل دریافت کارت المثنی خودرو

بعد از آنکه 10 روز از چاپ آگهی مفقودی کارت خودرو گذشت، باید برای ثبت درخواست کارت ماشین به یکی از مراکز تعویض پلاک خودرو بروید. برای این کار، کافی است به سامانه نوبتدهی تعویض پلاک به نشانی nobatdehi.epolice.ir بروید.

دریافت کارت خودرو المثنی از تعویض پلاک

بعد از مراجعه به سایت نوبتدهی آنلاین، همانند تصویر فوق، استان و شهر موردنظرتان را وارد کرده و سپس در قسمت خدمات، گزینه «کارت شناسایی المثنی» را انتخاب کنید.

مدارک لازم برای صدور کارت المثنی خودرو

بعد از دریافت نوبتدهی، باید در تاریخ موردنظرتان به مرکز تعویض پلاک مراجعه کنید و در آنجا، برای صدور کارت ماشین المثنی، درخواست دهید. اما برای این ثبت این درخواست، افسران پلیس، به چندین مدرک مختلف نیاز دارند که برخی از آنها باید همراهتان باشد و برخی دیگر نیز از طریق سامانه‌های پلیس، در همان لحظه استعلام می‌شود. بصورت کلی، مدارک لازم برای صدور کارت ماشین المثنی، عبارتند از:

جریمه نداشتن کارت المثنی خودرو

کارت ماشین خودرو، یکی از مدارک مهمی است که در هنگام رانندگی، الزاما باید همراهتان باشد چراکه در غیر اینصورت، ممکن است مشمول جریمه رانندگی شوید. بنابراین بعد از مفقودی کارت خودرو، حتما باید برای دریافت کارت خودرو المثنی اقدام کنید. از طرف دیگر، انجام نقل و انتقال خودرو در مراکز تعویض پلاک، بدون همراه داشتن کارت ماشین، ممنوع است. 

مدت زمان صدور کارت المثنی ماشین

زمان صدور کارت ماشین المثنی تقریبا مشابه زمان صدور کارت ماشین اصلی است و معمولا در کمتر از یکماه، صادر شده و از طریق پست، به شما تحویل داده می‌شود. البته به دلیل وجود برخی محدودیت‌ها مانند مشکلات ناشی از شیوع کرونا، مشکلات چاپ کارت، تحویل نگرفتن کارت و ... ممکن است فرآیند تحویل کارت المثنی خودرو، با تاخیر مواجه شود.

استعلام کارت ماشین المثنی

همان روش‌هایی که برای پیگیری کارت ماشین گفتیم، برای پیگیری کارت المثنی ماشین نیز عینا وجود دارد. بنابراین ابتدا باید به سامانه پیگیری مرسولات ناجا به نشانی اینترنتی najatracking.post.ir بروید و گزینه «کارت خودرو» را انتخاب کنید. سپس شماره پلاک خودرو را در قسمت مربوطه وارد کنید و «جستجو» را کلیک کنید.

بعد از انجام‌دادن کار فوق، کد مرسوله پستی ناجا، موسوم به «کد رهگیری» به شما نشان داده می‌شود. حالا با داشتن این کد، به سامانه پیگیری شرکت پست به نشانی اینترنتی tracking.post.ir بروید و در قسمت مربوطه، کد رهگیری را وارد کنید تا جزییات مربوط به وضعیت کارت ماشین را مشاهده کنید.

نویسنده : مرتضی برجسته

دیدگاه کاربران
ناشناس 1402/12/16
سلام . اداره پست شهر ما کارت خودرو را گم کرده و بعد از جستجو معلوم شده شخصی بدون هیچ ردی اعم از امضا یا نام معتبر کارت را تحویل گرفته ( البته اگه درست بگویند ) حالا این مشکل برای خودرو صفر من که قصد فروشش را دارم مکافات شده. شخص متخلف هم میگوید خرج پلاک را میدهد اما خرج مالیاتی که یکبار توسط من پرداخت شده و حالا مجدد برای شماره گذاری بایستی پرداخت شود را نمیپذیرد . واقعا راهی نیست که نیاز به پرداخت مالیات مجدد نباشد . آخراین مالیات توسط من پرداخت شده و پرداخت مجدد ظلم است .
پاسخ
0
0
0
ناشناس 1402/8/13
سلام اگر کارت خودرو را فردی در تصادف گرفته ولی بعد از ان دیگر به تماس ها پاسخ نمی ده آیا برای گرفتن المثنی باید در این حالت هم آگهی در روزنامه بشود و یا آگهی فقط مربوط به مفقود شدن کارت است؟
پاسخ
0
0
0
کاربرمیرزایی 1402/8/6
سلام. برای دریافت کارت المثنی در مراکز تعویض پلاک هیچ نیازی به آگهی نیست. در ضمن اساساً کارت المثنی خودرو هم هیچ ضرورتی ندارد و شما می‌توانید از کپی برگه سبز خودرو همراهتان استفاده کنید. تا زمانی که خودروتان را بفروشید که خریدار با مراجعه به مرکز تعویض پلاک و ارائه برگه سبز می‌تواند برای تغییر مالکیت اقدام کند. دقت کنید که کل این مطالب منتشر شده در اینترنت مبنی بر تبعات عدم اقدام برای کارت خودرو المثنی و عدم آگهی کردن برای کاسبی کردن شرکت ها و روزنامه‌های صوری درج آگهی و خالی کردن جیب شماست. تعرفه کارت خودرو المثنی هم چیزی حدود تعرفه تعویض پلاک است و شما باید رقمی حدود 550 هزار تومان پول مفت را برای صدور کارت المثنی بپردازید که اساساً داشتن ان هیچ ضرورتی ندارد.
پاسخ
0
0
0