• ميتسوبيشي ميراژ - خودروهاي 3 سيلندر بازار

کم‌مصرف و کاربردی

بهترین خودروهای 3 سیلندر بازار را بشناسید

6 اردیبهشت 1401 14:32

اگر شما هم جزء آن دسته افرادی هستید که فکر می‌کنند خودروهای 3 سیلندر، محصولاتی کم‌توان و مبتدی هستند، بد نیست این گزارش را تا انتها دنبال کنید. امروز قصد دارید شما را با بهترین خودروهای 3 سیلندر بازار آشنا کنیم.

صنعت جهانی خودروسازی به سمت سبک‌تر شدن می‌رود. بسیاری از برندهای بزرگ دنیا اعلام کرده‌اند که تا چند سال دیگر تولید محصولات بنزینی را متوقف خواهند کرد. هم‌چنین برخی دیگر از بزرگان هم می‌گویند که قصد دارند سراغ رژیم کاهش تعداد سیلندر در خودروها بروند. حذف پیشرانه‌های 12 سیلندر خبر بدی برای طرفداران سوپراسپرت‌ها بود. ولی در مقابل تمرکز روی ساخت محصولات اقتصادی با پیشرانه‌های سبک باعث خوشحالی بازارهای میانی شد.

در بازار ایران نیز علیرغم کم‌رنگ بودن سبد تولیدی خودروسازان و محدودیت‌های واردات خودرو، هم‌چنان می‌توان گزینه‌هایی با پیشرانه‌های سبک به‌ویژه 3 سیلندر پیدا کرد. شاید اینگونه تصور شود که خودروهای با این تعداد سیلندر یارای پاسخگویی به نیاز مشتریان خاص را نداشته باشد. ولی شاید آنچه در ادامه می‌خوانید، نظرتان را تغییر بدهد.

مینی کوپر

مینی کوپر - خودروهای 3 سیلندر بازار

یکی از محبوب‌ترین هاچ‌بک‌های بازارهای جهانی در ایران نیز حضور دارد. مینی کوپر پایه با طراحی منحصر به فرد، آپشن‌های ویژه و البته مشخصات فنی شوکه‌کننده توانسته مشتریان متمول را به سمت خود بکشد. این خودرو دارای یک پیشرانه 1.5 لیتری 3 سیلندر توربوشارژ است، که 136 اسب‌بخار قدرت و 220 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. با این خروجی ثبت شتاب صفر تا صد 8 ثانیه‌ای اصلاً عجیب نیست. جالب‌تر آنکه سرعت نهایی آن نیز بیش از 200 کیلومتر برساعت خواهد بود. در نظر داشته باشید که نسخه مینی کوپر S مجهز به پیشرانه 4 سیلندر است. یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد مینی کوپر توان فرمان‌پذیری فوق‌العاده آن است.

دی‌اس 3

دی‌اس 3 - خودروهای 3 سیلندر بازار

هاچ‌بک ریزاندام و لوکس DS زیرمجموعه سیتروئن نیز در این لیست وجود دارد. خودرویی که البته به دلیل برخی مشکلات آنطور که باید و شاید دیده نشد. با این حال دی‌اس 3 با پیشرانه 1.2 لیتری 39 سیلندر توربوشارژ خود توانسته 109 اسب‌بخار قدرت و 205 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. با در نظر گرفتن جعبه‌دنده 6 سرعته اتوماتیک آن، شتاب صفر تا صد زیر 10 ثانیه‌ای برایش یک اتفاق مهم به حساب می‌آید. با این خودرو می‌توان تا 188 کیلومتر برساعت نیز سرعت گرفت. تردیدی نیست که برگ برنده این هاچ‌بک فرانسوی مصرف سوخت ترکیبی‌اش است، که تقریباً حدود 4.5 لیتر در هر 100 کیلومتر است.

میتسوبیشی میراژ

میتسوبیشی میراژ - خودروهای 3 سیلندر بازار

اولین برخورد مشتریان ایرانی با کوچک‌ترین محصول میتسوبیشی در بازار ایران سال 2015 با میراژ بود. یک هاچ‌بک اقتصادی که به وضوح محافظه‌کار بودن را نشان می‌داد. بعد از حدود 2 سال فیس‌لیفت میراژ با قصد تغییر ذائقه مشتریان ایرانی راهی بازار شد. تغییرات ظاهری و به‌روزرسانی برخی از آپشن‌ها میراژ را در کلاس خودش خاص کرد. کروز کنترل، ایربگ‌های جانبی و پرده‌ای، دی‌لایت، استارت دکمه‌ای و هندزفری معمولاً تجهیزاتی نیستند که روی یک خودروی اقتصادی دیده شوند. میراژ دارای یک پیشرانه 1.2 لیتری 3 سیلندر تنفس طبیعی است، که 79 اسب‌بخار قدرت و 100 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. طبیعتاً با وجود جعبه‌دنده CVT ثبت شتاب صفر تا صد 13.5 ثانیه‌ای نباید موجب حیرت شود.

ام‌وی‌ام X22 پرو

ام‌وی‌ام X22 پرو - خودروهای 3 سیلندر بازار

در میان تولیدات خودروسازان داخلی نیز می‌توان گزینه‌های جذابی را پیدا کرد که پیشرانه‌ای 3 سیلندر داشته باشند. بعد از موفقیت مدل اولیه ام‌وی‌ام X22، این کراس‌اور جمع‌وجور در ویرایش بعدی خود یک جهش انقلابی را تجربه کرد. هم از نظر طراحی و هم از نظر مشخصات فنی. اکنون شاهد حضور مدلی جدید هستیم که درون سینه آن پیشرانه‌ای یک لیتری 3 سیلندر قرار گرفته است، که به لطف حضور توربوشارژر می‌تواند 102 اسب‌بخار قدرت و 150 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. یکی از نقاط قوت ام‌وی‌ام X22 پرو جعبه‌دنده CVT آن است که به صورت مصنوعی به 9 سرعته تبدیل شده است.

از جمله آپشن‌های جالب این چینی شامل کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل کشش و کنترل پایداری هستند که باعث جذابیت دوچندان آن شده‌اند.

دیدگاه کاربران