ستاره‌های بازار ایران

بهترین خودروهای 8 سیلندر بازار را بشناسید

8 خرداد 1401 15:00

ماشین‌بازها اساساً ارادت خاصی به پیشرانه V8 دارند. همان پیشرانه‌های هشت سیلندر Vشکل که نمادی از خودروهای عضلانی آمریکایی است. اما فقط آمریکایی‌ها نیستند که خودروهایی قدرتمند و پهن‌پیکر با این میزان سیلندر در پیشرانه خودرو تولید می‌کنند. حتی در بازار ایران نیز می‌توانید تعداد قابل‌توجهی از محصولات که با پیشرانه هشت سیلندر تولید شده‌اند را مشاهده کرد.

بعد از بررسی بهترین خودروهای 3 سیلندر، بهترین خودروهای 4 سیلندر و بهترین خودروهای 6 سیلندر سرانجام به یکی از خاص‌ترین لیست‌ها رسیدیم؛ بهترین خودروهای 8 سیلندر بازار. تردیدی نیست که هیچ‌یک از این محصولات وارد فاز محافظه‌کاری نشده است. بهتر آنکه بگوییم هیچ خودرویی با این ساختار قوای محرکه نمی‌تواند معمولی باشد. در این لیست سعی کردیم جدیدترین مدل‌های موجود در بازار را گردآوری کنیم.

مازراتی گرن توریسمو S

به راحتی می‌تواند لقب جنجالی‌ترین خودروی بازار ایران را یدک بکشد. مازراتی گرن‌ توریسمو توانست اولین خودرویی باشد که به قیمت یک میلیارد تومان رسید. عددی که در حال حاضر باید برای خرید کراس‌اورهای نوظهور چینی هزینه کنیم. مازراتی فوق 440 اسب‌بخار قدرت و 490 نیوتن‌متر گشتاور را از دل قوای محرکه 4.7 لیتری خود بیرون می‌کشد. با تشکر از جعبه‌دنده 6 سرعته دو کلاچه ZF، طی 5 ثانیه هم می‌تواند به 100 کیلومتر برساعت دست پیدا کند. گرن‌ توریسمو نسخه S در مسیر صاف می‌تواند از سقف سرعت 290 کیلومتر برساعت نیز عبور کند. کمی تعجب‌برانگیز است ولی این مازراتی دوربین دید عقب ندارد.

پورشه کاین توربو S

پورشه کاین توربو ویرایش S حتی در کشورهای ثروتمند اروپایی نیز یک محصول گران‌قیمت به حساب می‌آید. اما این باعث نشد که در بازار ایران شکست بخورد. کاین در تیپ‌های 6 سیلندر، GTS , S , توربو و توربو S راهی کشور شده بود که طبیعتاً آخرین نسخه‌، بهترین نسخه‌اش بوده است. این شاسی‌بلند لوکس-اسپرت آلمانی به طرزی ترسناک می‌تواند 551 اسب‌بخار قدرت و 750 نیوتن‌متر گشتاور را از پیشرانه 4.8 لیتری دو توربو خود بیرون بکشد. به همین دلیل است که شتاب صفر تا صد آن مانند پورشه 911 زیر 5 ثانیه ثبت شده است. کاین در این تیپ است که می‌تواند از سقف سرعتی 280 کیلومتر برساعت عبور کند.

مرسدس‌ بنز S500

شاید گران‌ترین خودرو و شاید قوی‌ترین سدان بازار نباشد ولی باید اعتراف کنیم که S500 یکی از محبوب‌ترین لوکس‌های تمام دوران است. این خودرو حتی در مدل‌های قبل از 2014 نیز با پیشرانه‌های 8 سیلندر نیز عرضه می‌شد. اما جدیدترین مدل این خودرو که با کد W222 شناخته می‌شود، به یک پیشرانه 4.7 لیتری 455 اسب‌بخاری با 500 نیوتن‌متر گشتاور مجهز است. برای این لوکس تجملی شتاب‌گیری در خیابان معنایی ندارد، ولی اگر شرایطش فراهم شود می‌تواند صفر تا صد را در 4.8 ثانیه بپیماید. در نسخه‌های فول S500 یک سیستم صوتی با 27 اسپیکر نصب شده است.

ب‌ام‌و X6 50i

غول خانواده X ها هم اینجاست. قوی‌ترین ویرایش سری X6 مدلی است که درون سینه بزرگ خود یک قلب 4.4 لیتری توربوشارژ تعبیه کرده است. با توجه به ابعاد و طراحی خاص بدنه X6 او را خرس آلمانی صدا می‌زنند. نه فقط از نظر بصری بلکه قدرت 408 اسب‌بخار و گشتاور 600 نیوتن‌متری‌اش نیز نمایش‌دهنده توان فوق‌العاده آن است. شتاب صفر تا صد غول 2.3 تنی آلمان‌ها فقط 5.4 ثانیه است. بد نیست بدانید عمده X6های موجود در بازار ایران با پیشرانه 3.5 لیتری شش سیلندر عرضه شده بودند.

ب‌ام‌و 650i گرن‌کوپه

خیلی با خودمان کلنجار رفتیم که 650 گرن‌کوپه را وارد این لیست کنیم یا خیر ولی در نهایت دیدیم حقیقتاً اگر این ب‌ام‌و را جزء بهترین 8 سیلندرهای بازار به حساب نیاوریم، در حق آن اجحاف شده است. این خودرو علیرغم عرضه و فروش اندک در بازار ایران یکی از خاص‌ترین تولیدات شرکت به حساب می‌آید. چراکه ب‌ام‌و این سدان را نوعی کوپه قلمداد می‌کند و از این حیث جنجالی است. 650 گرن‌کوپه به لطف پیشرانه 4.4 لیتری توربوشارژ خود قدرتی معادل 450 اسب‌بخار و گشتاوری حدود 650 نیوتن‌متر تولید می‌کند. با حضور جعبه‌دنده مسابقه‌ای 8 سرعته نباید هم از شتاب صفر تا صد 4.6 ثانیه‌ای آن تعجب کنیم. ولی تعجب اصلی آنجاست که مصرف سوخت این خودرو فقط 8.8 لیتر در هر 100 کیلومتر است.

لکسوس LS460

این یکی از شوکه‌کننده‌ترین سدان‌های بازار ایران بود. خودرویی که آمد تا رقیبی باورنکردنی برای مرسدس‌بنز S کلاس و ب‌ام‌و سری 7 شود. با قدرتی بالاتر، آپشن‌هایی بیشتر و البته قیمتی کمتر. لکسوس LS460 همانطور که می‌توان از اسمش هم حدس زد مجهز به یک پیشرانه 4.6 لیتری است که به راحتی توانسته 380 اسب‌بخار قدرت و 500 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. اعدادی که برای رسیدن به شتاب صفر تا صد 5.7 ثانیه‌ای کفایت می‌کنند. این ژاپنی خیره‌کننده با سرعت نهایی که روی 250 کیلومتر برساعت محدود شده، مصرف سوختی حدود 11 لیتر در هر 100 کیلومتر دارد که با توجه به عملکرد فوق‌العاده پیشرانه‌اش، یک رکورد به حساب می‌آید. لکسوس فوق حتی در مدل‌های پایه خود نیز به صورت استاندارد به 10 ایربگ مجهز است.

لکسوس LX570

اگر سوپراسپرت‌های تک‌محصول را فاکتور بگیریم، این شاسی‌بلند فوق لوکس گران‌ترین خودروهای بازار کشور است. لکسوس LX570 درواقع همان لندکروز VXR سفارشی‌شده است. خودرویی که علاوه بر ویژگی‌های چشم‌گیر اشرافی‌گری، قابلیت خوبی نیز برای آفرود کردن دارد. این ژاپنی با قلب 5.7 لیتری تنفس طبیعی خود می‌تواند 383 اسب‌بخار قدرت و 546 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. با وجود وزن 2.7 تنی‌اش، شتاب صفر تا صد آن 7.5 ثانیه‌ و سرعت‌ نهایی‌اش 220 کیلومتر برساعت است. شاید جالب باشد بدانید نسخه‌های فول‌‌آپشن این خودرو با 19 اسپیکر عرضه می‌شوند.

تویوتا لندکروزر VXR

آنچه در حال حاضر علاقه‌مندان به آن حضرت می‌گویند، در اوایل حضورش در بازار ایران، واقعاً حضرت بود. چراکه تیپ VXR لندکروزر مجهز به قلب جذاب 4.7 لیتری شده بود. قدرت خروجی آن 271 اسب‌بخار ثبت شده که چالاکی چندانی برایش به ارمغان نمی‌آورد. ولی با این حال مهندسی تویوتا کاری کرد که شتاب صفر تا صد آن هم‌چنان زیر 10 ثانیه ثبت شود. البته هیچ‌کس لندکروزر را به خاطر شتاب و سرعتش خریداری نمی‌کند. قابلیت‌های بی‌نظیر آفرود و پایداری مثال‌زدنی‌اش است، که باعث شده او یکی از نامدارترین شاسی‌بلندهای تاریخ شود.

هیوندای سنتنیال

طی یکی دو سال، یکی از محصولات تکرارنشدنی هیوندای روانه بازار ایران شد. این خودرو که گاهی سنتنیال و گاهی نیز اکیوس نامیده می‌شد، مجهز به پیشرانه‌ای 4.6 لیتری با 360 اسب‌بخار نیرو و 440 نیوتن‌متر گشتاور بود. سنتنیال تا سال‌ها لقب پرچم‌دار محصولات شرکت را یدک می‌کشید. مدت‌ها طول کشید تا هیوندای برند مستقل جنسیس را برای تولید مدل‌های لوکس خود انتخاب کند ولی هیچ‌یک نتوانستند به شکوه این سدان باشند. در آخر باید بگوییم که شتاب صفر تا صد این خودرو 6.4 ثانیه ثبت شده است.

دیدگاه کاربران