خودروی مشترک ایران و روسیه
فقط تفاهم اولیه صورت گرفته است
تیر 1401: محمدرضا نجفیمنش، رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازی کشور، درباره تولید مشترک خودروی ایرانی_ روسی توضیحاتی را ارائه داد. وی ابتدا تاکید کرد که اکنون فقط یک تفاهم اولیهای صورت گرفته و به این معنا نیست که از فردا صبح خودرو را میتوانیم تولید کنیم. در ادامه، آقای نجفیمنش نکات زیر را ذکر کرد:
- ایده تولید مشترک ایران و روسیه مربوط به 7 الی 8 سال پیش است و ترکها آن را مطرح کردند.
- این ایده از طرف انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازی کشور نیز مطرح شد، اما دولت باید تصمیم میگرفت و به همین دلیل عقب افتاد.
- در روسیه تعدادی خطهای تولید ایجاد شده است. احتمالا چینیها دنبال راهاندازی یک خط تولید بنز در آنجا هستند. در این میان، قرار است در نمایشگاهی در مردادماه در مسکو شرکت کنیم و به این ترتیب، بازار خوبی برای فروش کالاها ایجاد میشود.
- ما باید یک پلتفرم داشته باشیم و مالکیت آن نیز برای سه کشور باشد. سه کشور باید براساس نیاز خود، طراحی خودرو را انجام دهند و به مرحله تولید برسانند.
- صنعت روسیه تحریم است و به همین خاطر برای متوقف نشدن تولیدات، برخی از آپشنهای ایمنی را حذف کرده است.
- پیشنهاد داده شده تا یک نماینده مشترک از سوی ایرانخودرو و سایپا باشد.
- از آن جایی که خودروسازان دیگر قطعات را وارد کرده و مونتاژ میکنند، تنها ایرانخودرو و سایپا انتخاب شدهاند. اما اگر خودروساز دیگری علاقهمند باشد، میتواند جلو بیاید و دولت و سازمان توسعه تجارت باید موضوع را تشخیص دهند.
- صادرات قطعه به روسیه در دستور کار است و آنها درخواستهای خود را مطرح کردهاند.
- ایران تولیدکننده قطعات مکانیکی و الکترونیکی است. اکنون تنها مشکل مواد اولیه قطعات الکترونیکی (میکروچیپها) است.
- هنوز نوع خودرو و قطعات تولیدی مشخص نشده است.
- هیچ تفاهمنامه قطعی در این باره امضا نشده است.
- همکاری مشترک برای کشورمان مفید و موثر است.
تندر 90 دوباره تولید میشود؟
تیر 1401: آقای فاطمیامین، وزیر صمت، در نشست خبری برگزار شده به مناسبت دهه تولید و تجارت، اعلام کرد که مذاکراتی برای تبادل قطعات خودرو بین ایران و روسیه برقرار است و مقرر شده تا به ویژه در خودروهای مشترک مثل تندر90، قطعات از روسیه وارد و تولید این خودرو از سر گرفته شود.
وی افزود که پلتفرم مشترک خودرو بین ایران و روسیه مطرح نیست؛ صنعت خودرو روسیه بعد از جنگ با اوکراین، دچار مشکل شده است. در این شرایط مذاکراتی برای خرید قطعات خودرو، به ویژه در خودروهایی که در هر دو کشور تولید میشده، و همچنین فروش قطعات تولید ایران که در روسیه مورد نیاز است، در جریان است.
شاید ترکیه هم بیاید!
خرداد 1401: محمدرضا نجفیمنش، عضو اتاق بازرگانی تهران، درباره برنامه تولید خودرو مشترک ایران و روسیه توضیحاتی را ارائه کرد. طبق گفته وی، چند سال قبل در جریان دیدارهای مشترک قطعهسازان ایران و ترکیه، برای اولینبار طرح تولید خودرویی مشترک با محوریت این دو کشور و روسیه مطرح شد که در نهایت مورد استقبال قرار گرفت. وی ادعا کرد که پیشنهاد تولید این خودرو چند سال قبل و با دولت آقای روحانی نیز مطرح شده بود. نهایتا در جریان صحبتهای اخیر با سازمان توسعه تجارت، پیگیری آن در دستور کار قرار گرفت و در مذاکرات این سازمان با مقامات روسی، به توافق ابتدایی رسید. لازم به ذکر است که این موضوع فعلا در سطح توافق اولیه است و باید در آینده گامهای نهاییتر برای آن برداشته شود.

آقای نجفیمنش، درباره جزئیات این طرح گفت که با توجه به ظرفیتی که بین قطعهسازان سه کشور وجود دارد، مسئولیت تامین قطعات و تجهیزات این خودرو میان سه کشور تقسیم خواهد شد. برای مثال قطعهسازان ایرانی موتور خودرو را تامین کنند، قطعه سازان ترکیه قطعات داخلی را تامین کنند و روسها نیز بدنه را بسازند. نکته مهم در اجرای طرح، تقسیم کار و اشتراک منافع است. قرار نیست که در این چارچوب خرید و فروش نقدی وجود داشته باشد؛ بلکه سه طرف با تامین قطعات سهم خود، خودرو را در کشورهایشان تولید خواهند کرد.
وی افزود که مقرر شده تا خط تولید این خودرو در هر سه کشور فعال شود. اگر برای مثال توافق برای تولید 300 هزار دستگاه خودرو در سال باشد و بنا شود که هر کشور 100 هزار دستگاه از آن را تولید کند، قطعهسازان به اندازه کل نیاز خط تولید فعالیت خواهند کرد. آقای نجفیمنش درباره ظرفیت فعالیت قطعهسازان ایرانی در این طرح گفت که توانایی تولید قطعه در کشور سالانه برای دو میلیون دستگاه خودرو است. با توجه به میزان تولید فعلی خودروسازان داخلی، قطعا این ظرفیت وجود دارد که در همکاری با سایر کشورها، تولید محصولات جدید در دستور کار قرار بگیرد. در نتیجه میتوان ایرانخودرو و سایپا را نیز وارد یک همکاری و مشارکت جدید کرد تا در نهایت این محصول مشترک با روسیه و ترکیه به تولید نهایی برسد.
پلتفرم خودرویی مشترک برای ایران و روسیه
در راستای طرح مورد نظر، علیرضا پیمانپاک، معاون وزیر صمت، اظهار کرد که ایران و روسیه در حوزههای صنعتی بسیار توانمند هستند. بنابراین هر دو کشور میتوانند تکنولوژی خود را در اختیار دیگری بگذارند. در بخشهایی که هر دو کشور دچار محدودیت هستند، به عنوان برنامه جایگزین واردات کار مشترک از قبیل تحقیق، توسعه، ارتقا فناری، همکاری مشترک و تجاری سازی فناوری انجام میشود.

طبق گفتههای وی، نشستهایی در حوزه خودروهای سنگین، ون، مینیبوس و ... بین دو کشور برگزار شده است و مقرر شده تا در بخشهایی، ایران خریدار کالا از آنها باشد و در بخشهایی نیز روسیه خریدار قطعات موردنیاز از ایران باشد. در حوزه خودروهای سبک، بحثهای مختلفی وجود دارد؛ مانند صادرات قطعات خودرویی است که در ایران تولید میشود. وضعیت ایران در زمینه ساخت قطعات خودرویی خوب است، بنابراین قطعهسازان به روسها معرفی شدهاند و مذاکراتی نیز بین طرفین برای صادرات قطعات خودرو انجام شده است. البته برخی از قطعات موردنیاز ما نیز در زمینه خودروهای سبک توسط روسها قابل تولید است.
موضوع بعدی، پلتفرمها است؛ هر دو کشور در زمینه تولید خودروهای رنو تجربه دارند. ضمن اینکه کشور ما دارای دو پلتفرم خوب ال نود (بررسی تندر 90 پلاس) و همچنین نسخه هاچبک آن (تست و بررسی رنو ساندرو) هست که امکان دارد در بررسیهای مشترک بتوان آن را دوباره احیا کرد. البته این روند باید توسط تیمهای فنی بررسی شود؛ ممکن است دو کشور بتوانند بر روی پلتفرم مشترک همکاری کنند.
همکاری ایران و روسیه برای تولید خودرو
خرداد 1401: طبق مذاکرات اخیر ایران و روسیه، مقرر شده تا خودرو مشترکی بین دو کشور در ایران تولید شود. البته هنوز جزئیات این مشارکت نهایی نشده است. سرچشمه این موضوع به سفر علیرضا پیمانپاک، رئیس سازمان توسعه تجارت، به سنپترزبورگ و شرکت در بیستوپنجمین مجمع بینالمللی اقتصادی، باز میگردد. طی جلسات تخصصی، دستیار رئیسجمهور روسیه اعلام کرد که صنعت خودروسازی روسیه آماده همکاریهای مشترک با ایران است.
پس از انتشار اخبار تمایل همکاری ایران و روسیه، وزیر صنعت و تجارت روسیه اعلام کرد که این کشور علاقهمند به توسعه همکاری با ایران در بخش صنعت قطعات خودرو است. وی همچنین افزود که ایران به روی، آلومینیوم، سرب و فولاد نیاز دارد؛ اما میتواند قطعات خودرو و توربینهای گازی را تامین کند.

محمدرضا نجفیمنش، کارشناس صنعت خودرو، معتقد است که ایران و روسیه میتوانند شرکای بسیار خوبی در بخش صنعت خودرو و قطعات خودرو باشند. بنابراین، خودروسازان داخلی باید از فرصت استفاده کرده و با همکاری مشترک، خودروهای جدید و بهروز تولید کنند. قطعهسازان داخلی نیز توانایی بسیار بالایی در تولید قطعات خودرو دارند؛ آنها میتوانند، در صورت همکاری مشترک با روسیه، بهراحتی پاسخگو سفارشات باشند.
حسین احمدی، فعال صنعت خودرو، نیز میگوید که همکاری با روسیه در صنعت خودرو و قطعهسازی میتواند برای کشورمان بسیار ثمربخش باشد و موجب پیشرفت آن شود. وی افزود که اگر این همکاری با چین نیز شکل گیرد و سه جانبه شود، صنعت خودرو ایران بسیار تغییر خواهد کرد. اگر صنعت خودرو کشور این فرصت را، همانند گذشته، از دست بدهد و تکنولوژی را دریافت نکند، جایی برای جبران نخواهد ماند.
تولید خودرو در ایران
مهمترین اخبار تولید خودرو و جدیدترین آمار از تولید خودروسازان بزرگ کشورمان را در مطالب منتخب زیر، مطالعه کنید:
آمار تولید سالانه خودرو در ایران
جدیدترین آمار تولید انواع خودروهای سواری، تولید ون، تولید وانت و همچنین وضعیت تولید انواع خودروهای سنگین را در مقاله تولید خودروسازان ایران بخوانید.
آمار تولید شرکت ایران خودرو
آخرین خبرهای از تولید محصولات ایران خودرو به همراه آمار رسمی تولید ماهیانه ایران خودرو و همچنین آمار تولید سالیانه انواع محصولات در این شرکت را در مقاله آمار تولید ایران خودرو بخوانید.
آمار تولید شرکت سایپا
اخبار تولید محصولات سایپا، تولید ماهانه محصولات سایپا به تفکیک مدل، جدیدترین آمار تولید خودرو سایپا و آمار تولید سالانه این شرکت را در مقاله آمار تولید سایپا بخوانید.
آمار تولید شرکت پارس خودرو
اخبار تولید پارس خودرو، آمار تولید ماهانه محصولات پارس خودرو، آمار تولید سالانه پارس خودرو، به همراه جدیدترین آمار تولید محصولات پارس خودرو را در مقاله آمار تولید پارس خودرو بخوایند.
آمار تولید شرکت زامیاد
اخبار تولید محصولات زامیاد، آمار تولید وانت زامیاد، وضعیت تولید انواع محصولات زامیاد به تفکیک مدل، آمار تولید ماهانه زامیاد و گزارش تولید سالانه زامیاد را در مقاله آمار تولید زامیاد بخوانید.
آخرین اخبار و رویداد ها
نویسنده : مریم سادات نوری
منبع : باما