تولید تارا دنده ای سال در 1402
اسفند 1401: بعد از قطعیشدن تولید تیپ جدید تارا اتوماتیک از نیمه دوم سال 1401، که با نام تارا اتوماتیک V4 شناخته میشود، حالا مشخص شده که ایران خودرو، درصدد تغییر تارا دندهای نیز هست و بزودی تیپ جدیدی را برای این خودرو عرضه میکند. این تیپ جدید، که فعلا با نام کارخانهای تارا V3 شناخته میشود، در نیمه اول سال 1402 و با نام تجاری تارا دنده ای سال به بازار میآید.
تارا دنده ای V1 چیست؟
شرکت ایران خودرو تا به امروز، تیپهای مختلفی را برای خودرو تارا، به تولید رسانده است اما در مدل تارا دندهای، فعلا فقط دو تیپ مختلف این خودرو را ساخته است. اولین تیپ، تارا V1 نام داشت؛ تارا دندهای V1، در واقع همان اولین نسخه تولیدی تارا دستی بود که در سال 1400 به بازار کشورمان عرضه شد. برای آشنایی بیشتر با تارا V1، توصیه میکنیم مقاله تست خودرو تارا دنده ای را حتما مطالعه کنید و تصاویر اختصاصی تارا V1 را در این مقاله ببینید.
تارا دنده ای V3 چیست؟
اگر یادتان باشد، تارا V1 در تابستان 1400 به بازار آمد و به فاصله چندماه بعد و دقیقا در اواسط پاییز 1400، تارا اتومات (بررسی خودرو تارا اتوماتیک) نیز به تولیدانبوه رسید.
اما بعد از تولید تارا اتوماتیک، شرکت ایران خودرو در اوایل سال 1401، خبر داد که میخواهد نسخه آپشنال تارا اتوماتیک را هم بسازد و آنرا در پاییز 1401 وارد بازار کند. از آنجایی که نسخه پایه تارا اتوماتیک با نام تارا V2 شناخته میشد، به همین دلیل، نام تیپ فول آپشن تارا اتوماتیک را تارا V4 گذاشتند. ولی این پایان کار تیپهای تارا نبود!
ایران خودرو بعد از آنکه مطمئن شد که میتواند تارا اتوماتیک آپشنال را بسازد، دوباره به سراغ تارا دندهای رفت و تصمیم گرفت تا تیپ فول آپشن تارا دندهای را هم با نام تارا V3 بسازد؛ تیپ جدیدی که قرار است در نیمه دوم سال 1401 برای اولینبار وارد بازار کشورمان شود.
تفاوت تارا V1 و تارا V3
تقریبا همان تجهیزات، آپشنها و ویژگیهای جدیدی که در تارا V4 دیدیم، برای تارا V3 نیز اتفاق افتاده است. اجازه دهید از تغییرات ظاهری شروع کنیم؛ تارا دندهای V3 همان شکل شمایل تارا V1 را حفظ کرده اما گرافیک چراغ عقب تغییر یافته، به سانروف برقی دو حالته مجهز شده و در انتهای سقف نیز یک آنتن کوسهای جایگزین آنتن معمولی آن شده است. به غیر از این چند مورد، ویژگی مهم دیگری در تارا V3 وجود ندارد.
حال به سراغ جزییات کابین تارا V3 برویم؛ در این قسمت با سه تغییر مهم روبرو میشویم. اولین تغییر به محض ورود به خودرو، نمایان میشود: تارا دندهای V3 مجهز به کیلس استارتر است در صورتیکه تارا دندهای V1 چنین چیزی نداشت و ایران خودرو تا قبل از آمدن تیپ V3، این آپشن را فقط در اختیار مشتریان تارا اتوماتیک قرار داده بود.
دومین ویژگی جدید تارا V3، مربوط به تغییر طراحی کنسول مرکزی است چراکه کلیدهای شیشه بالابر جلو، حذف و به روی رودریها منتقل شدهاند. با حذف این کلیدها، فضای جدیدی در کنسول مرکزی ایجاد شده و طراحان، آنرا تبدیل به جاموبایلی کردهاند.
سومین ویژگی جدید تارا دندهای V3 را باید در صندلی عقبش پیدا کنید. آنهایی که تجربه سواری با تارا دندهای V1 یا حتی تارا اتوماتیک V2 را دارند، خیلی خوب میدانند که صندلی عقب این خودرو، چیز سادهای به اسم «زیرآرنجی» را کم داشت! اما خوشبختانه ایران خودرو متوجه این ایراد شده و هم برای تارا اتوماتیک V4 و هم برای تارا دندهای V3، کنسول تاشو در وسط صندلی عقب جاسازی کرده که بصورت دستی، بازوبسته میشود و جالیوانی هم دارد.
اما علاوه بر سه ویژگی جدید که توضیح دادیم، تغییرات جزیی دیگری نیز برای کابین تارا V3 رخ داده است. به همین دلیل پیشنهاد میکنیم تا همه چیز درباره تفاوت تارا V1 و تارا V3 را در جدول زیر مشاهده کنید:
ویژگی | تارا دنده ای V1 | تارا دنده ای V3 |
---|---|---|
جانمایی کلید شیشه بالابرجلو | کنسول وسط | رودریهای |
نوع گیربکس دستی | 5 دنده | 6 دنده |
کنسول جدید با جاموبایلی | x | دارد |
دستگیره سقفی سرنشین جلو | x | دارد |
چراغ آفتابگیر راننده | x | دارد |
چراغ خوشآمدگویی رودریها | x | دارد |
چراغ عقب با گرافیک جدید | x | دارد |
آنتن کوسهای | x | دارد |
کنسول تاشو عقب با جالیوانی | x | دارد |
سانروف | x | دارد |
ورود بدون کلید | x | دارد |
استارت دکمه ای | x | دارد |
تماس اضطراری | x | دارد |
آینه تاشو برقی | x | دارد |
*احتمال تغییر در اطلاعات جدول فوق، وجود دارد.
مشخصات فنی تارا V3
تارا دندهای V3، به همان موتور TU5 پلاس ایران خودرو مجهز شده و تغییر خاصی را تجربه نکرده است. اما گیربکس خودرو، دیگر آن گیربکس پنج دنده موجود در تارا V1 نیست!
ایران خودرو برای تارا V3 از گیربکس کاملا جدید شش سرعته MT6 خود بهره گرفته؛ همان گیربکسی که از اواخر زمستان 1400 ابتدا روی «راناپلاس سقف شیشهای» نصب شد و سپس از تابستان 1401 روی «دناپلاس توربو شش دنده» نیز آنرا دیدیم.
بادرنظرگرفتن تغییر گیربکس از 5 دنده به 6 دنده، میتوان چنین نتیجه گرفت که در تارا V3، هم از آلایندگی خودرو کاسته شده و هم اینکه مصرف سوختش در سرعتهای بالا، بهبود یافته است.
بررسی انواع تارا ایران خودرو
برای آشنایی با مدلهای مختلف خودرو تارا و جهت اطلاع از امکانات و مشخصات فنی انواع تارا ایران خودرو، مقالات زیر را مطالعه کنید:
شرایط فروش ایران خودرو
برای اطلاع از آخرین اخبار فروش شرکت ایران خودرو و جهت مشاهده جدیدترین طرح پیش فروش ایران خودرو، طرح فروش نقدی ایران خودرو، طرح فروش فوق العاده ایران خودرو و طرح فروش اقساطی ایران خودرو، مجموعه مقالات منتخب زیر را مطالعه کنید:
- ثبت نام تارا ایران خودرو
- ثبت نام محصولات ایران خودرو (طرح عادی)
- ثبت نام ایران خودرو برای مادران (طرح جوانی جمعیت)
- ثبت نام خودرو فرسوده ایران خودرو (طرح نوسازی خودرو)
- ثبت نام کامیون ایران خودرو دیزل (طرح خودروهای سنگین)
نویسنده : مرتضی برجسته