• ميني SUV سايپا SP0
  • ميني SUV سايپا SP0
  • ميني SUV سايپا SP0
  • ميني SUV سايپا SP0
  • ميني SUV سايپا SP0
  • ميني کراس‌اور SP0 سايپا

خط و نشان سایپا برای ری‌را

بررسی سایپا SP0 کراس اور (Saipa mini SUV)

4 شهریور 1401 12:50

در اولین دوره نمایشگاه تحول صنعت خودرو 1401، که شهریورماه در تهران برگزار شد، شرکت خودروسازی سایپا، با دست پر به این نمایشگاه آمده بود. خبر اول سایپا در این نمایشگاه، این بود که می‌خواهد با همکاری مشترک ایران خودرو، محصول جدیدی با پلتفرم K112 ایران خودرو بسازد. اما خبر دوم که بسیار مهم‌تر از قبلی بود، این است که مهندسان سایپا توانسته‌اند با بهبود و تغییر پلتفرم سایپا SP100 (که خودروهای شاهین و آریا با آن ساخته شده) پلتفرم جدیدی برای خودروهای سگمنت B بسازند.

نام این پلتفرم جدید را سایپا SP0 گذاشته‌اند و قرار است با کمک آن، یک هاچبک کلاس B و همچنین یک کراس‌اور کلاس B ساخته شود؛ جای خوشحالی دارد که نسخه اولیه این کراس‌اور را در جریان نمایشگاه تحول صنعت خودرو 1401 دیدیم.

زمان تولید کراس اور SP0 سایپا

نام تجاری این کراس‌اور سایپا، هنوز مشخص نشده اما فعلا با کد کارخانه‌ای SP0 MINI SUV آنرا می‌شناسیم. این کراس‌اور، همچنان در فاز تحقیقاتی است و زمان دقیقی برای تولید آن اعلام نشده اما به نظر می‌رسد در خوش‌‌بینانه‌ترین حالت، در سال 1404 به مرحله تجاری‌سازی برسد.

مینی اس.یو.وی سایپا SP0

مشخصات فنی کراس اور SP0 سایپا

طبق اطلاعات موجود، سایپا قرار نیست همان موتوری که برای هاچبک SP0 استفاده کرده، روی کراس‌اور SP0 نیز نصب کند چراکه ظاهرا هدف سایپایی‌ها از ساخت این مینی کراس‌اور، تولید خودرویی اقتصادی نبوده بلکه آنها مشتریان میان‌رده بازار ایران را هدف گرفته‌اند و حتی بعید نیست که سایپا با کمک کراس‌اورهای آریا و SP0 خود، کار را برای کراس‌اور ریرا ایران خودرو دشوارتر کند.

روی این مینی کراس‌اور، موتور حجیم 1.6 لیتری توربوشارژ نصب شده است که حدود 148 اسب‌بخار قدرت دارد. نکته قابل تامل و بسیار عجیب این پیشرانه، استاندارد پایین آلایندگی آن است که طبق گفته سایپا، استاندارد یورو 4 دارد؛ به عبارت بهتر اگر این کراس‌اور همین امروز آماده تولیدانبوه بود، نمی‌توانست مجوز شماره‌گذاری را از سازمان محیط زیست بگیرد! 

دیدگاه کاربران