• جريمه پلاک مخدوش خودرو

برخورد با 1.7 میلیون وسیله پلاک مخدوش در 1402

جریمه پلاک مخدوش خودرو در سال 1402

29 آذر 1402 10:37

برخورد با 1.7 میلیون وسیله پلاک مخدوش در 1402

آذر 1402: سردار محمدباقر سلیمی، معاون عملیات ترافیک پلیس راهور فراجا، اظهار کرد پلاک از ارکان اصلی هویت و عامل شناسایی وسایل نقلیه است و هرگونه تغییر در ارقام، رنگ ، ابعاد، حروف و پوشاندن پلاک طبق ماده 720 قانون مجازات اسلامی جرم محسوب است. این نوع جرم توسط دوربین‌های ترافیکی در معابر درون و برون شهری و همچنین کلیه کارکنان انتظامی کشور شناسایی و برخورد قانونی شده و همچنین مجرمین به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

وی افزود در 9 ماهه 1402 حدود یک میلیون و 700 هزار وسایل نقلیه پلاک مخدوش در سراسر کشور توسط پلیس اعمال قانون شدند و حدود 7000 وسیله نقلیه اعم از خودرو یا موتورسیکلت که اقدامشان جعل تعمدی بوده ، برای رسیدگی به مراجع قضایی معرفی شدند. اجرای این طرح همچنان با قوت ادامه دارد. به رانندگان توصیه می‌شود تا نسبت به موضوع وسایل نقلیه حساس بوده و مرتکب تخلفات مربوط به مخدوش پلاک وسیله نقلیه خود نشوند، قطعا همکاران ما با استفاده از ابزارهای هوشمندی که دارند این تخلف را شناسایی و با مرتکبان برخورد خواهند کرد.

اعمال قانون بیش از دو هزار وسیله نقلیه

آذر 1402: سرهنگ فیروز کشیر، معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ، اعلام کرد ۲ هزار و ۴۵ دستگاه خودرو و موتورسیکلت  در روز 13 آذرماه در طرح برخورد با پوشش و رفع اثر از پلاک وسایل نقلیه، اعمال قانونی شد. با گذشت چند روز از طرح تشدید برخورد و اعمال قانون پلاک‌های مخدوش در سطح شهر تهران، تیم‌های پلیس راهور با خودروها و موتورسیکلت‌هایی که اقدام به پوشش و مخدوشی پلاک کرده‌اند، برخود قانونی می‌کنند.

وی افزود در اجرای این طرح پلاک موتورسیکلت‌هایی که اقدام به پوشش و مخدودشی پلاک داشتند در محل رفع اثر و مورد اعمال قانون نیز قرار گرفته‌اند. وی همچنین از رانندگان خودرو و موتورسیکلت خواست به هیچ عنوان پلاک وسیله نقلیه خود را مخدوش نکرده و یا اقدام به پوشش پلاک نکنند.

سرهنگ کشیر گفت برخی از رانندگان هم در ارقام پلاک دستکاری می‌کنند؛ مثلا عدد یک را به 2 تبدیل می‌کنند که این اقدام جرم است و بر اساس ماده 720 قانون مجازات اسلامی حبس از 6 ماه تا یکسال برای فرد متخلف به همراه دارد.

آغاز طرح رفع اثر از پلاک موتورسیکلت‌های تهران

آذر 1402: سرهنگ مؤمنی، معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ، اعلام کرد از روز هفتم آذرماه، در سطح شهر تهران طرح جدیدی به نام طرح برخورد با تخلف پوشش پلاک موتورسیکلت‌ها با رویکرد رفع اثر در محل آغاز خواهد شد. این طرح در چندین مرحله اجرا خواهد شد. مرحله اول اجرای این طرح فقط در منطقه 12 شهر تهران انجام و از فردا در خیابان‌های جمهوری، مولوی، خیام و مصطفی خمینی اجرا خواهد شد. این طرح با تشکیل گروه‌هایی متشکل از تیم‌های پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، عوامل انتظامی شامل یگان امداد و پلیس پیشگیری و پلیس آگاهی و شهرداری تهران انجام می‌شود.

وی افزود این گروه‌ها با حرکت در خیابان‌های منطقه 12، اگر با موتورسیکلت‌هایی که در حاشیه خیابان‌ها و معابر پارک شده‌اند و پلاک‌های خود را به هر طریقی (مانند زدن برچسب، زدن ماسک، استفاده از هر وسیله دیگر) پوشانده باشند و یا در پلاک موتورسیکلت دستکاری کرده باشند، مواجه شوند می‌بایست در همان محل رفع اثر از پلاک صورت بگیرد. پس از رفع اثر باید پلاک قابل خواندن و رؤیت کامل باشد و اعداد آن می‌بایست به صورت واضح در دید قرار بگیرد. مرحله اول طرح بیشتر تذکر دادن و آموزشی است که در هفته آتی این طرح در سراسر شهر تهران اجرا خواهد شد.

سرهنگ مومنی گفت برابر ماده 720 قانون مجازات اسلامی هر فردی که پلاک خود را دستکاری نماید 6 ماه تا یک سال حبس برای وی در نظر گرفته شده است. این طرح در مرحله اول فقط آموزشی است و جریمه و توقیف نداریم و فقط رفع اثر در مورد پلاک انجام می‌شود که تمیز و خوانا باشد. یکی از موارد پوشش پلاک تخلفات راهنمایی و رانندگی است شاید برخی افراد سود جو برای دیگر مقاصد و حتی سرقت از این پوشش پلاک استفاده کنند. به راکبین موتورسیکلت توصیه می‌شود هنگام خروج از منزل اگر به هر دلیلی پلاک خود را پوشش داده‌اند ابتدا رفع اثر کرده و بعد در معابر شهر تهران تردد کنند.

دستکاری پلاک وسیله نقلیه جرم است

آبان 1402: سرهنگ شریفی، رییس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ، تاکید کرد هرگونه دستکاری در پلاک و تغییر دادن در ارقام پلاک وسیله نقلیه، جرم محسوب می‌شود.

وی توضیح داد اگر نخواهیم بدبینانه به این موضوع نگاه کنیم، موتورسواران با پوشش پلاک می‌خواهند تخلفاتی چون عبور از چراغ قرمز، رفتن به داخل تونل، خطوط ویژه و تخلفاتی از این نوع را از این طریق انجام دهند. خیلی از اذهان به این سمت می‌رود که در پس این پوشش پلاک شاید جرمی مانند موبایل قاپی صورت گیرد، چرا موتورسواران با پوشش پلاک خود را در معرض اتهام قرار می‌دهند؟ که کسانی که می‌خواهند جرمی مرتکب شوند هویت خود را مخفی می‌کنند که یکی از راه‌های آن پوشاندن پلاک توسط مجرمین است. در قانون هویت وسیله نقلیه به واسطه پلاک تعیین می‌شود و حال اگر کسی این پلاک را بپوشاند و یا آن را مخدوش و دستکاری کند، جرم مرتکب شده است.

در ماده 720 قانون مجازات اسلامی آمده: «هرگونه دستکاری در پلاک و تغییر دادن در ارقام پلاک وسیله نقلیه جرم محسوب می‌شود. بنابراین دیگر اسم آن تخلف نیست بلکه راننده جرم مرتکب شده است»

وی افزود در برخی موارد شاهد آن بوده‌ایم که از پلاک بر روی وسیله دیگری استفاده می‌شود. فردی خودرویی صفر خریداری کرده و هنوز پلاک آن نیامده و او اقدام به نصب پلاک یک وسیله دیگر بر این خودرو کرده که این مورد نیز جرم محسوب می‌شود. چون آن پلاک با مشخصاتی که دارد باید بر روی خودرویی با همان شماره شاسی و موتور و در جای اصلی خود نصب باشد و انتقال و نصب بر هر خودروی دیگر جرم است. پوشاندن و مخفی کردن پلاک دردسرهای خود را دارد و رانندگان باید به این نکته توجه داشته باشند که این کار به دردسرش نمی‌ارزد و نباید برای اینکه مثلا بخواهند وارد طرح ترافیک شوید این اقدام را انجام دهند. زیرا دوربین‌ها در حال ضبط تصاویر شما هستند و پلیس راهور این موضوع را از طریق رصدهایی که انجام می‌دهند ثبت کرده و اگر پس از پوشش و مخدوشی پلاک کارتان به دادسرا کشیده شود به این راحتی نمی‌توانید خلاص شوید چرا که هویت خودروی خود را تغییر داده‌اید.

اجرای طرح تشدید برخورد با مخدوشی پلاک خودروها

شهریور 1402: سرهنگ احسان مؤمنی، معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ، عنوان کرد رصد مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ از وضعیت تردد خودروها در ساعات ابتدایی صبح روز شنبه چهارم شهریور ماه، نشان از معابر و بزرگراه‌هایی خلوت در سطح شهر تهران و احتمال تصادفات بخاطر افزایش سرعت‌ها توسط برخی از رانندگان دارد. بزرگراه‌های تهران -کرج و بالعکس، حکیم، هاشمی، یادگار، سلیمانی، بابایی، امام علی (ع)، باقری، زین الدین و اشرفی در هر دو مسیر دارای ترافیکی روان و خلوت است. بزرگراه‌های نواب و ورودی تونل توحید و همچنین همت از توانیر سنگین و همچنین همت از اشرفی و بابایی از نقطه شرقی ترافیک در حال شکل گیری و خیابان آزادی در هر دو مسیر غرب وضعیت خوبی را شاهد هستیم.

وی افزود برخی رانندگان ممکن است با دیدن خلوتی معابر شهر تهران، قصد سرعت و سبقت جهت زودتر رسیدن و یا قصد انجام حرکات نمایشی و لایی کشی را داشته باشند. به این دسته از رانندگان توصیه می‌شود فریب خلوتی معابر را نخورند چرا که همیشه حادثه در کمین است و سرعت‌های بالا همیشه خطر ساز و خطر آفرین می‌باشند پس با رعایت قانون، همواره با سرعت مقرره در سطح معابر خلوت صبحگاهی و خلوت تردد کنید. تیم‌های پلیس راهور تهران بزرگ در تمامی تقاطع‌ها و معابر و میادین شهر تهران به منظور اجرای طرح جناغی ها و کنترل سرعت‌ها و سبقت‌ها حضور دارند چرا که برخی رانندگان با دیدن خلوتی معابر برخی رانندگان ممکن است سرعت خودروی خود را بالا برده و باعث حادثه و تصادفات دلخراش شوند.

سرهنگ مومنی از رانندگان درخواست کرد تا از دستکاری در ارقام پلاک خودرو خودداری کنند؛ زیرا که این اقدام خلاف مقررات است و از روز چهارم شهریورماه طرح تشدید برخورد با پوشش و مخدوشی پلاک در شهر تهران اجرا می‌شود و همکاران به محض مشاهده این تخلفات با راننده برخورد قانونی را انجام می‌دهند.

برگزاری کلاس آموزشی برای متخلفین تغییر پلاک

تیر 1402: سرهنگ احسان مومنی، معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ، اعلام کرد اکنون از طریق رصدی که صورت می‌پذیرد و برای خودروها و افرادی که اقدام به پوشش پلاک انجام می‌دهند، از تخلف مدنظر عکس تهیه و به مرکز اجراییات پلیس راهور ارجاع داده می‌شود. مرکز اجراییات با ارسال پیامک به راننده، او را به پلیس راهور تهران بزرگ دعوت کرده و وی باید در کلاس‌های آموزشی شرکت کند. بنابراین چنانچه فرد متخلف در کلاس‌های آموزشی شرکت کرد تعهدی مبنی بر عدم تکرار تخلف از وی اخذ می‌گردد. ولی در غیر اینصورت روی پلاک وسیله نقلیه منع خدمات ثبت می‌گردد و به مراجع قضایی ارجاع داده می‌شود.

وی افزود اگر راننده ای در اعداد و ارقام دستکاری کرده باشد به مراجع قضایی معرفی می گردد و مجازات های خاص خود را دارد که جریمه پوشش پلاک 60 هزار تومان است. همچنین برابر ماده 720 قانون مجازات اسلامی، دستکاری و مخدوشی پلاک جرم محسوب می‌شود و از 6 ماه تا یکسال حبس را برای متخلف به همراه خواهد داشت.

براساس گفته‌های سرهنگ مومنی، طی سه ماهه نخست امسال 33 هزار و 37 مورد موتورسوار متخلفی که اقدام به پوشش پلاک کرده بودند اعمال قانون شدند که این آمار نسبت به سال گذشته 9 درصد افزایش داشت. برای خودروها نیز این آمار 40 هزار و 488 دستگاه بوده است که نسبت به سال گذشته 13 درصد افزایش داشت. علت افزایش این آمار به این موضوع باز می گردد که پلیس در سال جاری به صورت جد با تخلف پوشش پلاک برخورد داشته است.

برخورد با مخدوشی پلاک خودروها از 6 خرداد

خرداد 1402: سرهنگ محمد رازقی، معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ، در یک برنامه تلویزیونی، به موضوع تخلفات پلاک وسایل نقلیه اشاره کرد و گفت در هفته گذشته طرح برخورد با تخلفات پوشش، مخدوشی و دستکاری پلاک موتورسیکلت در شهر تهران به مرحله اجرا درآمد و از روز 6 خردادماه نیز این طرح به صورت ویژه در مورد خودروها اجرا می‌شود.

وی افزود برابر قانون و ضوابط،  تمامی  خودروها باید پلاک داشته باشند و تخلف از  ناحیه پلاک مانند پوشش، مخدوشی و دستکاری پلاک از دید پلیس دور نخواهد ماند و پلیس راهور تهران بزرگ با هریک از این موارد برخورد قاطع و قانونی می‌کند. اگر مخدوشی و دستکاری در ارقام پلاک صورت بگیرد جرم تلقی شده و ضمن تشکیل پرونده متخلف به مراجع قضایی معرفی خواهد شد و قانونگذار برای این تخلف 6 ماه تا یک‌سال‌ حبس در نظر گرفته است. از نظر پلیس راهنمایی و رانندگی هویت وسیله نقلیه با پلاک آن شناخته می‌شود و دستکاری، مخدوشی و پوشش پلاک، خط قرمز پلیس محسوب می‌شود؛ چراکه وقتی خودرویی پلاک ندارد یا راننده آن اقدام به پوشش و دستکاری پلاک می‌کند در واقع هویت آن وسیله نقلیه شناخته‌شده نیست.

سرهنگ رازقی توضیح داد یکی از طرح‌های پلیس طرح برخورد با تخلفات پلاک است که اعمال قانون، توقیف و انتقال به پارکینگ و تشکیل پرونده برای رانندگانی که اقدام به مخدوشی پلاک وسیله نقلیه کرده‌اند را در پی‌دارد. تمامی خودروها در حالت استاندارد باید دارای پلاک باشند؛ موتورسیکلت یک پلاک، خودروها 2 پلاک و وسایل نقلیه سنگین دارای سه پلاک هستند که خودروهای سنگین باید یک پلاک بزرگ جهت دیده‌شدن بهتر بر روی قسمت عقب نصب کنند.  دستکاری در پلاک، جابجایی و تردد بدون پلاک و همچنین دستکاری در ارقام آن و مخدوشی آن تخلف و در برخی موارد جرم محسوب می‌شود.  تخلف پلاک اعمال قانون، توقیف و انتقال به پارکینگ را در بر خواهد داشت. هفته گذشته نیز پلیس بسیاری از موتورسیکلت‌هایی را که به این نحو تخلفات پلاک داشتند به پارکینگ منتقل کرد.

وی افزود در هفته جاری نیز پلیس راهور تهران بزرگ طرح تشدید برخورد با خودروهایی که رانندگان آن ها اقدام به دستکاری، پوشش و مخدوشی پلاک خودرو کرده‌اند را در دستور کار خود قرار داده است؛ چراکه برابر ماده 720 قانون مجازات اسلامی مخدوشی و دستکاری در ارقام پلاک جرم است و پلیس ضمن توقیف وسیله نقلیه راننده را به مراجع قضایی معرفی می‌کند.

سرهنگ رازقی تاکید کرد اگر راننده‌ای اقدام به دستکاری در ارقام وسیله نقلیه کند و با این کار پلاک خودروی دیگر اعمال قانون و جریمه شود، ضمن اعمال مجازات و توقیف و تشکیل پرونده جهت معرفی به مراجع قضایی راننده باید صورت وضعیت خلافی خود و آن خودرو را نیز پرداخت کند.

توقیف موتورسیکلت‌های پلاک مخدوش

اردیبهشت 1402: سردار محمدحسین ‌حمیدی‌، رئیس پلیس تهران بزرگ، اعلام کرد با توجه به افزایش تخلفات موتورسیکلت سواران، بخصوص پوشش و مخدوشی  پلاک ، طرح تشدید برخورد با تخلفات موتورسواران در شهر تهران اجرا می شود.

وی توضیح داد بررسی ها و حضور میدانی پلیس در معابر  پایتخت نشان از  این دارد که متاسفانه تخلفاتی  چون مخدوشی  پلاک ، پوشش پلاک ، تردد موتورسواران فاقد پلاک و البته حرکت در  مسیر  خلاف  جهت موتورسواران در  شهر  تهران، انضباط  ترافیکی پایتخت را تحت تاثیر این ترددها قرار  داده است. بنابراین طرح تشدید برخورد با تخلفات موتورسواران با هدف کاهش تخلفات و به طبع آن کاهش تصادفات و افزایش نظم و انضباط شهری در برنامه پلیس قرار دارد.

وی افزود آمار و ارقام نشان می دهد به رغم اینکه با کاهش تصادفات فوتی موتورسواران مواجه هستیم، اما کماکان برخورد با تخلفات آنها جزء مطالبات شهروندان است که پلیس در کنار  اجرای دیگر  طرح های انضباطی  و ترافیکی طرح برخورد جدی  با تخلفات فوق را پیش روی دارد.

لازم به ذکر است که ضمن اجرای طرح موتوریار ، پلیس در خصوص برخورد با تخلفات پوشش ، مخدوشی پلاک  و تردد موتورسواران فاقد پلاک، آن‌ها را توقیف  و روانه پارکینگ می کند.

6 ماه تا یک سال حبس برای مخدوش کنندگان پلاک خودرو

دی 1401: در شهر تهران بیش از 90 هزار خودرو پلاک مخدوشی و یا فاقد پلاک از دوربین‌های کنترل طرح ترافیک عبور می‌کنند که این عدد می‌تواند یک هشدار باشد. 

سردار هادیانفر، رئیس پلیس راهوار، می‌گوید برابر ماده 730 قانون تردد خودروهای پلاک مخدوشی، یا فاقد پلاک و یا مالکانی که به عمد نسبت به دستکاری پلاک ها اقدام می‌کنند، 6 ماه تا یک سال زندانی دارد‌. این ماده قانونی و قابل اجرا است و به مالکان این گونه خودروها توصیه می‌شود که این کار را انجام ندهند. زیرا زندانی برای این افراد محرض و قابل اجرا و غیرقابل بخشش است.  خودرو این افراد به پارکینگ هدایت و شخص راننده خاطی نیز به مراجع قضایی معرفی خواهد شد. 

بهرامی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، نیز تاکید کرد که باید با خودروهای پلاک مخدوش مقابله کرد‌. در مدیریت ترافیک، امر به معروف باید از طریق پلیس راهور و با اعمال قانون انجام شود و نهی از منکر نیز از طریق شهرداری و با مهندسی و ایمن‌سازی ترافیک صورت گیرد. باید علاوه بر نصب دوربین‌های جدید، نسبت به تعمیر و بازسازی دوربین‌های موجود نیز اقدام شود تا این نوع تخلفات کاهش پیدا کند. 

تردد خودروهای پلاک مخدوش علاوه بر ایجاد بی‌نظمی در معابر، می‌تواند موجب افزایش تصادفات نیز شود. 

مجازات مخدوش کردن پلاک خودرو

آذر 1401: سرهنگ شریفی، رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ، درباره تخلفات مربوط به پلاک خودرو توضیحاتی را ارائه داد. بر اساس گفته‌های وی، تخلف پلاک خودرو دو موضوع است؛ اول آن که برخی رانندگان، اقدام به دستکاری ارقام پلاک خودرو می‌کنند. مثلا عدد 1 به 2 تبدیل می‌شود که این اقدام جرم است و بر اساس ماده 720 قانون مجازات اسلامی، به حبس از شش‌ماه تا یک‌سال محکوم می‌شود. اگر پلیس با چنین مواردی روبرو گردد، بدون اغماض با این فرد برخورد کرده و فرد مجرم به دادسرا معرفی خواهد شد. 

وی افزود موضوع دوم زمانی است که راننده با استفاده از  وسایل و یا گل‌آلود کردن و ... اقدام به پوشاندن پلاک خودرو می‌نمایند. در طرحی که اجرا خواهد شد، ماموران پلیس در ورودی‌های طرح ترافیک مستقر  هستند؛ چرا که بیش‌ترین تخلف‌های پوشش و مخدوشی  پلاک در این محدوده‌ها انجام می‌شود. در این مواقع، از پلاک متخلفین عکس گرفته می‌شود. عکس گرفته شده به مرکز اجراییات تحویل داده خواهد شد. در این مرکز با فرد خاطی تماس گرفته می‌شود و وی را به کلاس آموزشی فراخوان می‌دهند. 

وی ادامه داد و گفت این آموزش‌ها به دلیل این است که خیلی از مردم به تخلفات پلاک ساده نگاه می‌کنند و در  این کلاس، راننده متخلف  آموزش‌های لازم را می‌بیند و توجیه و ارشاد می‌گردد. ولی  اگر  راننده به کلاس  مراجعه نکند و دوبار برای وی، پیامک ارسال گردد، توسط راهنمایی و رانندگی، عبارت «منع خدمات» روی  پلاک آن‌ها درج می‌گردد و اگر بخواهند خلافی  بگیرند و یا نقل و انتقال خودرو را انجام دهند، خدمات آنان بسته می‌شود. این کار تا زمانی  که به کلاس مراجعه نکنند پابرجاست. 

برخورد پلیس با تخلفات پلاک خودرو

آبان 1400: سرهنگ موسوی‌پور (جانشین رئیس پلیس راهور تهران بزرگ) ضمن اشاره به برخورد قاطعانه پلیس با پلاک‌های مخدوش، گفته که هرگونه تغییر در حروف یا اعداد پلاک یا نصب و استفاده از پلاک متعلق به سایر خودروها، جرم تلقی شده و شش ماه تا یکسال حبس دارد.

همچنین تخلفات دیگری مانند ناخوانا بودن پلاک، تغییر محل نصب پلاک و تردد با پلاک اعزام به تعمیرگاه (بعد از مهلت تعیین شده) نیز مشمول جریمه رانندگی هستند.


اخبار شماره گذاری خودرو

نحوه نوبتدهی اینترنتی شماره گذاری خودرو، آدرس و تلفن و ساعت کاری مراکز شماره گذاری تهران، مدارک لازم برای شماره گذاری وسایل نقلیه و آخرین خبرها درباره شماره‌گذاری موتورسیکلت را از مقالات منتخب زیر مطالعه کنید:

. مراحل نقل و انتقال خودرو
. شماره گذاری اینترنتی خودرو
. شماره گذاری خودرو از درب منزل
. مراکز شماره گذاری خودرو تهران

اخبار تعویض پلاک خودرو

آخرین شرایط ثبت نام پلاک تاریخی، نحوه خروج خودروهای پلاک تاریخی از کشور، ثبت نام پلاک ترانزیت، شرایط خرید و فروش پلاک رند، نحوه دریافت پلاک معلولان و جانبازان و سایر اخبار مرتبط با پلاک خودروها را در مقالات منتخب زیر مطالعه کنید:

. شرایط خرید و فروش پلاک رند
. پلاک خودرو معلولان و جانبازان
. جزییات قانون اجرای پلاک سوم
. قوانین پلاک فعال برای ثبت نام خودرو
. پلاک ترانزیت و تردد بین المللی خودرو
مراحل و مدارک لازم برای تعویض پلاک
. ثبت نام پلاک تاریخی و مجوز خروج خودرو از کشور

دیدگاه کاربران