آمار اسقاط خودرو فرسوده در بهار 1404
تیتر 1404: مهران سالاریه، رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده، آمار اسقاط خودرو در سه ماهه اول سال 1404 را حدود 58 هزار دستگاه اعلام کرده است که نسبت به مدت مشابه سال 1403، که معادل تقریبی 57 هزار دستگاه بود، رشد یک درصدی را نشان میدهد.
13 میلیون خودرو فرسوده در کشور
بهمن 1403: براساس آمار منتشرشده، از ۳۵ میلیون دستگاه خودرو در حال تردد در کشور، ۱۳ میلیون دستگاه فرسوده هستند. در ایران به ازای هر نفر روزانه حدود ۰.۹۵ لیتر بنزین و حدود ۰.۸۸ لیتر گازوئیل مصرف میشود؛ این گزاره به معنای این است که مصرف روزانه بنزین و گازوئیل در ایران به ازای هر نفر تقریباً ۲ برابر متوسط جهانی است که دلیل اصلی این مسئله به مصرف بالای بنزین خودروهای فرسوده است.
به گزارش خبر آنلاین، با این حال تثبیت قیمت بنزین در شرایط تورم سنگین سال های اخیر، موجب افزایش مصرف و استفاده از خودروهای تک سرنشین و همچنین قاچاق بنزین شده است و به همین دلیل با وجود افزایش اسقاط خودرو، به دلیل حجم قابل توجه خودروهای فرسوده و پرمصرف فعلی، صرفا شیب رشد مصرف بنزین کمی کندتر شده است و در عمل همچنان مصرف فزاینده بنزین ادامه دارد و تبعات آن در ناترازی و واردات بنزین به بودجه کشور تحمیل می شود.
افزایش 300 درصدی آمار اسقاط خودرو فرسوده
آبان 1403: مهران سالاریه، رئیس ستاد نوسازی ناوگان حملونقل، ضمن اشاره به آمار اسقاط حدود 78 هزار دستگاه در سال 1402 گفت: از این تعداد، حدود 10 هزار دستگاه در حوزه خودروهای فرسودهای بود که با خودروهای نو جایگزین شدند و 8000 دستگاه هم سهم تاکسیها بوده است.
طی سالهای 1398 تا 1401 که جمعاً چهار سال میشود، 57 هزار دستگاه، اسقاط خودروهای فرسوده را داشتیم؛ اما صرفاً در سال 1402 این عدد به 78 هزار دستگاه رسید؛ به عبارتی حدود 25 درصد افزایش را شاهد بودیم.
به گزارش ایسنا، رئیس ستاد نوسازی ناوگان حملونقل کشور، در خصوص جدیدترین آمار سال جاری، اعلام کرد: امسال، با وجود اینکه هشت ماه از سال میگذرد، تا روز یکشنبه 27 آبانماه 1403 بیش از 237 هزار دستگاه خودرو فرسوده از رده خارج شده است که در مقایسه با آمار سال 1402 شاهد رشد 300 درصدی اسقاط خودروهای فرسوده بودهایم.
آمار اسقاط خودرو فرسوده در نیمه اول 1403
آبان 1403: مهران سالاریه، رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده گفت: در شش ماهه نخست امسال، حدود 150 هزار دستگاه خودرو اسقاط کردیم و تاکنون که 7 ماه از سال میگذرد بیش از 180 هزار دستگاه خودرو در مراکز اسقاط پذیرش و از چرخه حمل و نقل خارج شده است.
وی ادامه داد: در شش ماهه نخست امسال، 129 هزار و 878 دستگاه خودروی سواری، 1150 دستگاه اتوبوس، 1080 دستگاه مینی بوس، 279 دستگاه کامیون، 501 کامیونت، 83 دستگاه کشنده، 10 هزار و 740 دستگاه انواع وانت و 5678 دستگاه تاکسی اسقاط شدند که در بعضی از موارد مثل تاکسی، تا حدودی جایگزین هم انجام و نوسازی شده است.
سالاریه گفت: طرح جایگزینی خودروها را تقریبا از نیمه دوم سال گذشته شروع کردیم و در شش ماهه نخست امسال هم طرح نوسازی تاکسیهای فرسوده ادامه پیدا کرد، از مهر امسال تاکنون حدود 27 هزار متقاضی برای اسقاط و جایگزینی خودرو در طرحهای جایگزینی ایران خودرو و سایپا ثبت نام کردند و مراحل پذیرش انجام و هم اکنون فرایند نوسازی در حال انجام است.
به گزارش ایسنا، رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده افزود: بیش از 90 درصد متقاضیانی که در طرحهای جایگزینی سال قبل ثبت نام کرده بودند خودروهایشان را تحویل گرفتند، جز مواردی که مشکلی داشتند که در اینگونه موارد، مکاتباتی انجام میدهیم و در کوتاهترین زمان، عارضه یابی و مشکل را حل میکنیم.
صرفهجویی 152 میلیون دلاری یارانه سوخت با اسقاط
مهر 1403: طبق آخرین آمار مرکز پژوهشهای مجلس، در سال گذشته دولت از محل اسقاط ۷۲هزار و ۲۲۸دستگاه خودروی فرسوده، به میزان ۱۵۲میلیون و ۶۵هزار و ۳۶۰دلار در پرداخت یارانه سوخت صرفهجویی کرده است.
بیش از 666 میلیون لیتر کاهش مصرف سوخت ناشی از اسقاط این تعداد از خودروهای فرسوده، 152 میلیون دلار صرفهجویی در پرداخت یارانه پنهان سوخت توسط دولت و بیش از 447 میلیون دلار درآمد بالقوه از محل صادرات سوخت صرفهجوییشده برآورد میشود. برای فهم بهتر این ارقام لازم است اشاره کنیم که در نیمه نخست سال جاری 438 میلیون و 668 هزار دلار خودرو وارد کشور شده است. سال گذشته نیز این رقم تنها 36 میلیون و 565 هزار دلار بود. بنابراین اگر تنها سوخت صرفهجوییشده از محل اسقاط خودروهای فرسوده در سال 1402 صادر شود، میتوان با ارز آن تقریبا به میزان کل خودروهایی که بعد از رفع ممنوعیت واردات وارد کشور شدهاند، خودرو وارد کرد.
چنین صرفهجوییای در مصرف بنزین تنها طی یک سال و در بازه زمانی که یارانه سوخت فشار زیادی بر دوش دولت گذاشته و هرگونه رشد قیمت آن نیز با ریسک سیاسی قابلتوجهی همراه است، نشان میدهد که مسیر اسقاط فرسودهها باید بسیار پیشتر از این آغاز میشد و تاخیر صورتگرفته از سال 97 تاکنون برای از رده خارج کردن این خودروها هزینه زیادی را بر کشور تحمیل کرده است.
همچنین طبق آمار منتشرشده توسط بازوی پژوهشی مجلس، از 35 میلیون دستگاه خودروی در حال تردد در کشور، 13 میلیون دستگاه فرسوده هستند. حال اگر دولت توانسته با اسقاط 72هزار دستگاه 152میلیون دلار صرفهجویی در یارانه سوخت داشته باشد، اگر کل فرسودهها را از رده خارج کند میتواند صرفهجویی 27.5 میلیارد دلاری را رقم بزند. این میزان سوخت مصرفنشده اگر صادر هم شود درآمد 80.7 میلیارد دلاری برای کشور داشته باشد. همین موضوع نشان میدهد تردد خودروهای فرسوده در کشور تا چه اندازه به اقتصاد کشور آسیب میزند.
از بین خودروهای فرسوده اسقاط شده بیشترین تعداد مربوط به سواریها میشود. طی سال گذشته 53 هزار و 354 دستگاه خودروی سواری اسقاط شده که خروج این خودروها از ناوگان حملونقل باعث صرفهجویی 242 میلیون و 122 هزار و 500 لیتر بنزین شده است. دولت از محل اسقاط سواریهای فرسوده 53 میلیون و 454 هزار دلار یارانه کمتری به سوخت داده است. همچنین اگر بنزین صرفهجوییشده از طریق اسقاط سواریهای فرسوده در سال 1402 صادر شود، میتواند درآمد 145 میلیون و 273هزار دلاری برای کشور داشته باشد.
همچنین در سال گذشته هشتهزار و 98 دستگاه تاکسی اسقاط شده که برای آن بیش از 63 میلیون لیتر کاهش مصرف سوخت ناشی از اسقاط این تعداد از خودروهای فرسوده، 25میلیون دلار صرفهجویی در پرداخت یارانه پنهان سوخت توسط دولت و نزدیک 38میلیون دلار درآمد بالقوه از محل صادرات سوخت صرفهجوییشده برآورد میشود.
در سال 1402 به میزان 6هزار و 540دستگاه وانت اسقاط شده است که از این طریق مصرف بنزین 93میلیون و 314هزار کمتر شده است. بنابراین دولت نیز 20میلیون و 405هزار دلار در یارانه بنزین صرفهجویی کرده است. حال اگر این بنزین صادر شود توانایی درآمدزایی 57میلیون و 789هزار دلاری برای کشور دارد. همچنین چهارهزار و 136دستگاه خودروی تجاری سنگین سال گذشته زیر تیغ اسقاط رفتهاند که باعث شده 264میلیون و 704هزار لیتر گازوییل کمتری مصرف شده و صرفهجویی دولت از یارانه پنهان آن به 63میلیون و 940هزار و 800دلار برسد. صادرات این میزان گازوییل میتواند برای کشور درآمد 206میلیون و 469هزار دلاری داشته باشد.
رشد 200 درصدی اسقاط خودرو فرسوده در نیمه اول امسال
مهر 1403: مهران سالاریه، رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده، بیان کرد از 160 هزار خودروی فرسوده پذیرش شده، تعدادی اسقاط شدهاند و بقیه نیز فرایند اسقاط را طی میکنند. البته آنچه که مسلم است این تعداد خودرو از چرخه خارج شده و صرفه جویی سوخت مورد نظر دولت محقق شده است.
وی توضیح داد از ابتدای امسال تاکنون اسقاط خودروهای فرسوده نسبت به شش ماهه سال قبل، بیش از 200 درصد رشد داشته که اگر به همین روال پیش برویم تا پایان امسال، اسقاط خودروهای فرسوده در مقایسه با سال گذشته، 500 درصد رشد خواهد داشت. عملکرد ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده خوشبختانه بسیار مثبت و جهشی بوده است. در 4 سال گذشته، یعنی از سال 1398 تا 1401 در مجموع 57 هزار خودرو اسقاط شده در حالیکه فقط سال گذشته، 72 هزار دستگاه خودرو اسقاط شده بود.
اسقاط 140 هزار دستگاه خودرو در شش ماهه نخست سال
مهر 1403: مشهدی شریف، رئیس انجمن اسقاط خودروهای فرسوده، اعلام کرد در 6 ماهه امسال در مجموع 140 هزار دستگاه خودرو اسقاط شده است که حدود 2 برابر سال گذشته بوده است. 137 هزار دستگاه مربوط به خودروهای سواری و وانت همچنین 3 هزار دستگاه یعنی حدود 2 درصد مربوط به خودروهای دیزلی مانند کامیون، کامیونت، کشنده، اتوبوس و مینی بوس اسقاط شده است.
وی افزود در مجموع امسال 27 هزار دستگاه برای خودروهای جایگزین ثبت نام کردند که تا پایان سال نیز 3 هزار دستگاه خودروی دیگر ثبت نام خواهند کرد که در کل 3 برابر سال گذشته خواهد شد. سال گذشته 10 هزار دستگاه در طرح جایگزین ثبت نام کردند. در حال حاضر اسقاط موتورسیکلت حدود صفر است از این رو باید درباره موتورسیکلت، جدول معادل سازی و قیمت گواهی آن تجدید نظر جدی شود چرا که ما در کشور درصد بالایی از موتور سیکلت های فرسوده داریم.
اسقاط 121 هزار خودرو تا هفته اول شهریورماه
شهریور 1403: محمود مشهدی شریف، رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو، اعلام کرد تا 7 شهریورماه حدود 134 هزار دستگاه خودرو برای اسقاط ثبت نام کردند که از این میزان کارهای مربوط به اسقاط 121 هزار دستگاه خودرو انجام شد. البته در بخش موتورسیکلتهای فرسوده بسیار ضعیف هستیم و تعداد اسقاط بسیار کم بوده و میتوان گفت نزدیک به صفر بوده است.
وی افزود همچنین تا هفتم شهریورماه یک هزار و 300 دستگاه اتوبوس، یک هزار مینیبوس و 650 دستگاه از سایر دیزلیها اسقاط شد. بنابراین 90 درصد ثبت نامی ها برای اسقاط مربوط به خودروهای سواری بوده است.
اسقاط 112 هزار خودرو فرسوده در چهار ماهه نخست سال
شهریور 1403: محمود مشهدی شریف، رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو، در مورد آخرین وضعیت اسقاط خودروهای فرسوده توضیح داد پس از ابلاغ آییننامه اسقاط خودروهای فرسوده، سرعت اسقاط خودرو در کشور افزایش یافت؛ به گونهای که تا یکم مرداد ماه حدود 120 هزار دستگاه خودرو برای اسقاط ثبت نام کردند که از این میزان کارهای مربوط به اسقاط 112 هزار دستگاه خودرو انجام شد. البته در بخش موتورسیکلتهای فرسوده بسیار ضعیف هستیم و تعداد اسقاط بسیار کم بوده و میتوان گفت نزدیک به صفر بوده است. در بخش کامیونهای فرسوده هم فقط در حد چند هزار دستگاه بود. بنابراین 90 درصد ثبت نامی ها برای اسقاط مربوط به خودروهای سواری بوده است.
وی افزود در 12 ماه سال گذشته صرفاً 72 هزار دستگاه خودرو اسقاط شد در حالی که تا یکم مرداد ماه 120 هزار دستگاه داشتیم بنابراین اگر روال به همین شکل پیش رود تعداد اسقاط خودرو تا پایان سال به 250 تا 300 هزار دستگاه میرسد. بر اساس برنامه هفتم توسعه سالانه باید 500 هزار خودروی فرسوده اسقاط شود بنابراین با توجه به اینکه در سال اول برنامه قرار داریم اسقاط 300 هزار خودرو مطلوب به نظر میرسد.
آقای مشهدی شریف اظهار کرد برای اسقاط چند طرح داریم که یک طرح مربوط به طرح جایگزینی خودروسازان است و دیگری هم طرحی است که مراکز اسقاط 40 درصد مبلغ لاشه خودرو را به صاحب خودروی فرسوده میپردازند.
فرسودگی 50 درصد ناوگان اتوبوس کشور
مرداد 1403: علیرضا احمدی فینی، رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور، اظهار کرد در سال گذشته ۱۵ هزار و ۸۲ اتوبوس در سطح شهر تردد میکردند که از این تعداد ۷ هزار و ۴۹۷ ، یعنی ۵۰ درصد آن، فرسوده است. متاسفانه طی سالهای اخیر میزان اسقاط خودروهای فرسوده کاهش یافته است. خودروهایی که 30 درصد مصرف سوخت بیشتری در مقایسه با خودروهای نو دارند. با توجه به میزان مصرف سوخت و کمبودهایی که در این حوزه وجود دارد، باید این خودروها با خودروهای نو جایگزین شوند.
وی توضیح داد در سال گذشته تعداد 433 هزار و 388 خودرو در ناوگان باری تردد میکرد که از این میزان 30 درصد یعنی 131 هزار و 390 خودرو فرسوده است. در سال گذشته همچنین تردد 30 هزار و 778 دستگاه مینی بوس در کشور ثبت شد که از این تعداد 78 درصد، یعنی 24 هزار و 105 دستگاه مینی بوس فرسوده بود. تا پیش از اجرای قانون ساماندهی صنعت خودرو، یعنی قبل از سال 1400، در زمینه نوسازی ناوگان حمل و نقل باری وارداتی، تعداد 6 هزار و 410 دستگاه در بخش نوسازی و 13 هزار و 822 دستگاه در بخش توسعه وارد کشور شده است.
وی با اشاره به میزان اسقاط خودروهای حمل و نقل عمومی از ابتدای امسال تاکنون، گفت برای سنجش میزان اسقاط دی و بهمن ماه آمارگیری دقیق انجام میشود؛ اما به طور کلی، میزان اسقاط خودرو در امسال مانند پارسال است و همچنان رغبتی برای آنها وجود ندارد. امیدواریم امسال از نصاب سال 1393 که 330 هزار دستگاه اسقاط بود عبور کنیم و به مرز 500 هزار دستگاه برسیم.
اسقاط 60 هزار خودرو فرسوده در سال جاری
خرداد 1403: مهران سالاریه، رئیس ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل، اظهار کرد خوشبختانه مشوقهای خوبی برای اسقاط خودروهای فرسوده در آییننامه ماده 10 قانون ساماندهی صنعت خودرو در نظر گرفته شد که هم برای مراکز اسقاط و هم دارندگان خودرو جاذبه دارد. امسال 60 هزار خودروی فرسوده از چرخه ترافیک خارج شده است و سال گذشته نیز بیش از 72 هزار دستگاه خودرو اسقاط شد که بدین ترتیب در عمر کوتاه شکلگیری ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل حدود 130 هزار خودرو فرسوده را اسقاط کردیم. امید است که امسال رکورد سال 1393 که 330 هزار دستگاه اسقاط بود را بزنیم و به مرز 500 هزار دستگاه برسیم.
وی افزود برنامههای ویژهای برای خودروهای برقی و استفاده از آن در حمل و نقل عمومی داریم که آغاز شده است.
اخبار طرح نوسازی خودرو فرسوده
مهمترین و جدیدترین اخبار خودروهای فرسوده در ایران به همراه آخرین وضعیت خودروهای فرسوده کشور را در مطالب منتخب زیر مطالعه کنید:
. آدرس مراکز اسقاط خودرو
. سن فرسودگی وسایل نقلیه
. گواهی اسقاط خودرو فرسوده
. طرح نوسازی تاکسی فرسوده
. طرح نوسازی کامیون فرسوده
. طرح نوسازی اتوبوس فرسوده
. ثبت نام خودرو فرسوده سایپا
. ثبت نام خودرو فرسوده ایران خودرو
نویسنده : مرتضی برجسته
مطالب مرتبط
مهم ترین اخبار و رویدادها

شرایط فروش لوکانو و ثبت نام LUCANO (تیر 1404)
فروش جدید L7 با اقساط 3 ساله

شرایط فروش آسیا گستر کارن (1404)
ثبت نام مدلهای 2025 تیگوان شروع شد!

شرایط فروش کی ام سی و ثبت نام KMC (تیر 1404)
فروش جی 7 برقی با تخفیف 50 میلیونی!
