• آمار تعداد خودروهاي فرسوده ايران

فرسودگی 40 درصد اتوبوس‌های کشور

آمار تعداد خودروهای فرسوده ایران در سال 1403

19 دی 1402 11:42

فرسودگی 40 درصد اتوبوس‌های کشور

دی 1402: علیرضا احمدی فینی، سرپرست ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت، درباره ناوگان حمل و نقل عمومی برون شهری توضیح داد ناوگان باری عمومی جاده‌ای کشور شامل 411 هزار دستگاه با متوسط عمر ناوگان 19.84 سال و تعداد ناوگان مسافری اتوبوس نیز 14 هزار دستگاه با متوسط عمر 14.47 سال، مینی‌بوس 29 هزار دستگاه با متوسط عمر 28.06 سال و سواری کرایه 31 هزار دستگاه با متوسط عمر 12.7 سال است. در حال حاضر 110 هزار دستگاه کامیون فرسوده و 200هزار دستگاه  نیز در سن مرز فرسودگی قرار دارند. در بخش مسافری 5500 اتوبوس، 21 هزار مینی بوس و 6800 دستگاه سواری کرایه فرسوده در ناوگان مسافری وجود دارد که به ترتیب 11 هزار دستگاه اتوبوس، 27 هزار مینی بوس و 21 هزار سواری کرایه بین شهری نیز در سن مرز فرسودگی هستند.

وی تاکید کرد در حال حاضر برنامه‌ای برای اعمال تغییرات در سهمیه بندی سوخت ناوگان حمل‌ونقل عمومی برون‌شهری در دستور کار دولت نیست. به منظور انجام فرایند واردات اتوبوس این ستاد درصدد راه اندازی سامانه نوسازی و توسعه ناوگان مسافری برای ثبت نام متقاضیان و انجام اقدامات لازم جهت تخصیص ارز و حل مشکل سقف و سابقه برای واردکنندگان ناوگان حمل و نقل مسافری و نیز اعطای تسهیلات از محل منابع داخلی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای برای متقاضیان بهره بردار ناوگان مسافری تولید داخل و نیز وارداتی است.

وی افزود در حوزه نوسازی ناوگان حمل و نقل باری وارداتی از سال 1400 تا قبل از لازم الاجرا شدن قانون ساماندهی صنعت خودرو، تعداد 6410 دستگاه در بخش نوسازی و 13 هزار و 822 دستگاه در بخش توسعه وارد کشور شده‌اند. در ادامه با واگذاری مسئولیت به وزارت صمت و طبق آمارهای واصله تاکنون در مجموع قریب به 38 هزار دستگاه در حوزه ناوگان حمل و نقل باری نوسازی ناوگان انجام شده است.

آمار خودروهای فرسوده در سال 1402

دی 1402: طبق آمارهای وزارت صمت، ۲۲ میلیون و ۱۰۸ هزار دستگاه خودرو و موتورسیکلت در کشور تردد می‌کنند که از این تعداد، ۱۳ میلیون و ۵۱ دستگاه فرسوده هستند؛ بنابراین ۵۹ درصد از کل خودروها فرسوده هستند.

بیشترین سهم فرسودگی در وسایل نقلیه موتوری به موتورسیکلت‌ها با 90 درصد اختصاص دارد. به طو کلی 12 میلیون و 500 هزار دستگاه موتورسیکلت در کشور تردد می‌کند که از این تعداد 11 میلیون و 200 هزار دستگاه فرسوده است؛ یعنی تنها حدود 300 هزار موتورسیکلت به مرحله فرسودگی نرسیده است.

رتبه‌های بعدی فرسودگی، مینی‌بوس با 86 درصد، اتوبوس‌های درون شهری با 82 درصد، اتوبوس‌های برون شهری با 57 درصد و تاکسی‌ها با 48 درصد است که بیشترین سهم فرسودگی را به خود اختصاص داده‌اند.

همچنین 21 میلیون خودروی سواری در کشور تردد می‌کند که از این تعداد 6 درصد یعنی حدود یک میلیون و 300 دستگاه فرسوده هستند.  طبق این گزارشحدود 10 میلیون خودروی سواری و حدود هشت میلیون موتورسیکلت در کلانشهرها تردد می‌کنند که موتورسیکلت‌ها سهم بالایی در آلایندگی هوا دارند.

آمار فرسودگی ناوگان حمل و نقل کشور

شهریور 1402: سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس، اظهار کرد بر اساس لایحه برنامه هفتم باید سالانه ۵۰۰ هزار خودرو فرسوده از رده خارج شود. اکنون ۴۵ درصد از ناوگان حمل و نقل کشور فرسوده است. بر اساس آمارها، از 38 میلیون وسیله نقلیه کشور حدود 17 میلیون معادل 45 درصد فرسوده است. همچنین از 12 میلیون موتور سیکلت در حال حرکت 11 میلیون آن فرسوده است. در حوزه ناوگان عمومی کشور نیز 80 درصد خودروهای این ناوگان فرسوده است. همه این آمارها در کنار آلایندگی بالا و مصرف سوخت وحشتناک خودروهای فرسوده و  تلفات تصادفات رانندگی که ناشی از تردد خودروهای فرسوده است حکایت از ضرورت ورود جدی به جایگزینی خودروهای فرسوده دارد.

وی به تصویب قوانین «هوای پاک» و «ساماندهی صنعت خودرو» از سوی مجلس اشاره کرد و افزود قانون‌گذار تدابیر مناسبی برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده دیده که لازم است متولیان در این خصوص با اجرای دقیق قانون مشکلات این حوزه را رفع کنند. باید خودروها و موتورسیکلت‌هایی اسقاط شوند که امکان تردد داشته باشند وگرنه اسقاط خودروهای متروکه قطعا نمی‌تواند اهداف قانون هوای پاک را محقق کند که در این زمینه انتظار داریم متولیان تدابیر لازم را بیندیشند.

خانم رفیعی گفت با تصویب مجلس ورود خودروهای دست دوم به کشور علاوه بر خودروهای نو مجاز شده که امیدواریم با اجرای این قانون شاهد جایگزینی خودروهای فرسوده با خودروهای نسل جدید و متعاقب آن کاهش آلودگی هوا و مصرف سوخت در کشور باشیم. امید است که با تدابیر دولت و ایجاد تسهیلات، اولویت واردات به این خودروها اختصاص یابد. در عین حال خودروسازان داخلی بخصوص خودروسازان تجاری کشور نیز باید به سمت تولید این دسته از خودروها بروند. باید در کلانشهرها خودروهای عمومی و موتورسیکلت‌های خدمات‌رسان هرچه سریعتر برقی شوند.

تعداد خودروهای فرسوده در تهران

بهمن 1401: آقای مهدی اسلام‌پناه، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، می‌گوید حدود 27 تا 28 میلیون خودرو سواری سبک و سنگین درحال تردد در کشورمان هستند که بخشی از آنها، احتراق کاملی ندارند و بخشی دیگر نیز حتی با بنزین استاندارد، آلایندگی تولید می‌کنند. وی همچنین به معضل تردد خودروهای فرسوده اشاره کرده و گفته که در تهران، بیش از 2.9 میلیون دستگاه خودرو فرسوده درحال رفت و آمد هستند.

35 درصد ناوگان خودرویی فرسوده است

آبان 1401: سردار هادیانفر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور، درباره اسقاط وسایل نقلیه گفت که ورود بسیار بالاست، در حالی که خروجی قابل توجهی وجود ندارد و اسقاطی انجام نمی‌شود. در کل دنیا عمر مفید وسایل نقلیه برای تردد هفت سال است؛ اما در کشور ما هیچ محدودیتی برای تردد وجود ندارد. 

وی افزود اکنون تقریبا بیش از 35 درصد وسایل نقلیه در کشور فرسوده است که 80 درصد از این مقدار مربوط به خودروهای سنگین بوده و همچنین از 12 میلیون و پانصد هزار موتورسیکلتی که در کشور تردد دارند، حدود 10 میلیون و پانصد هزار دستگاه آن کاربراتوری و فرسوده است. 

آمار خودروهای فرسوده در سال 1401

مهر 1401: بر اساس جدیدترین گزارش حسابرسی زیست‌ محیطی که در مردادماه 1401 منتشر گردیده، بیش از 10.4 میلیون وسیله نقلیه در کشورمان، در مرز سن فرسودگی هستند:

آمار وسایل نقلیه فرسوده در ایران
نوع وسیله تعداد خودروهای فرسوده
سواری دولتی 7,663 دستگاه
سواری شخصی 650,092 دستگاه
تاکسی 131,899 دستگاه
وانت 517,721 دستگاه
اتوبوس شهری 9,487 دستگاه
مینی بوس 65,606 دستگاه
کشنده 44,891 دستگاه
کامیون 189,649 دستگاه
کامیونت 15,609 دستگاه
موتورسیکلت 8,782,256 دستگاه
مجموع وسایل فرسوده 10,429,553 دستگاه

*اطلاعات فوق، مربوط به تابستان 1401 است.

افزایش تعداد خودروهای فرسوده تا 1404

مرداد 1401: آقای ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع مجلس، آمارهای جالبی را درباره وضعیت اسقاط خودرو در کشورمان منتشر کرده است. وی با اشاره به این نکته که فرآیند اسقاط وسایل نقلیه فرسوده از سال 1385 شروع شده اما طی این مدت تنها 2 میلیون دستگاه نوسازی شده‌اند، گفته که از مجموع وسایل نقلیه موجود در کشورمان، حدود 11.5 میلیون دستگاه، در سن فرسودگی قرار دارند که از این تعداد، سهم موتورسیکلت‌ها 9 میلیون دستگاه بوده و مابقی نیز سهم انواع خودروست.

آقای ایزدخواه همچنین گفته که در صورت ادامه روند فعلی، تا سال 1404 تعداد خودروهایی که به سن فرسودگی می‌رسند، حدود 4 میلیون دستگاه می‌شود.


اخبار طرح نوسازی خودرو فرسوده

مهم‌ترین و جدیدترین اخبار خودروهای فرسوده در ایران به همراه آخرین وضعیت خودروهای فرسوده کشور را در مطالب منتخب زیر مطالعه کنید:

آدرس مراکز اسقاط خودرو
سن فرسودگی وسایل نقلیه
گواهی اسقاط خودرو فرسوده
طرح نوسازی تاکسی فرسوده
طرح نوسازی کامیون فرسوده
طرح نوسازی اتوبوس فرسوده
ثبت نام خودرو فرسوده سایپا
ثبت نام خودرو فرسوده ایران خودرو

نویسنده : مریم سادات نوری

دیدگاه کاربران