• اتصال کارت سوخت به کارت‌ بانکي

سوخت‌گیری با کارت بانکی در کدام مرحله‌ است؟

اتصال کارت سوخت به کارت‌ بانکی

8 مرداد 1402 10:02

سوخت‌گیری با کارت بانکی در کدام مرحله‌ است؟

مرداد 1402: علی‌اکبر نژادعلی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی، خبر داد که برای جایگزینی کارت‌های بانکی به جای کارت سوخت اقداماتی انجام شده و به نتایج خوبی رسیده ایم. وی توضیح داد این طرح به صورت پایلوت در یکی از جایگاه های سوخت اجرایی شد. برای استفاده از کارت های بانکی دو راهکار وجود داشت که هر دو راهکار را در دستور کار قرار دادیم و نظر ما این بود که وقتی این طرح از فاز مطالعاتی خود خارج شد اطلاع رسانی ویژه انجام دهیم.

وی افزود بررسی آزمایشی باتوجه به اینکه یک کار فنی است، زمان نیاز دارد. در بحث استفاده از کارت بانکی، تاکسی های اینترنتی طرح موضوع کردند و فرایند استفاده از کارت در داخل جایگاه ها به معنای حذف کامل کارت هوشمند سوخت نیست. یعنی آنچه با تاکسی های اینترنتی برخورد می کنیم استفاده از کارت آزاد جایگاه ها روی تجهیزات قدیمی است. زمان دقیق اجرای طرح را نمی توان اعلام کرد تا به نتایج درخشان برسیم؛ زیرا یک کار جدید است که پیاده سازی آن زمان بر است.

توزیع آزمایشی بنزین سوپر با کارت بانکی

تیر 1402: محمد صادقی، مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، از اجرای طرح آزمایشی عرضه سوخت از طریق کارت بانکی در یک جایگاه شهر تهران خبر داد و گفت در صورت موفقیت‌آمیز بودن مراحل آزمایشی و صدور مجوزها، در مرحله نخست این طرح، توزیع بنزین سوپر از طریق کارت بانکی آغاز خواهد شد.

وی در این باره توضیح داد در مرحله نخست، این طرح در یک جایگاه به‌صورت پایلوت در شهر تهران اجرایی خواهد شد و در صورت آماده بودن بسترها و دریافت مجوزها و انجام مراحل خوداظهاری از سوی افراد، به سمت عرضه بنزین سوپر با کارت مغناطیسی در دیگر جایگاه‌ها خواهیم رفت. عرضه بنزین سوپر فعلاً از طریق کارت آزاد انجام می‌شود. در حوزه توزیع سوخت نرخ اول، بستر ارتباطی ما باید آنلاین (برخط) باشد و اگر برخط نباشد، قطعاً استفاده از کارت بانکی چالش‌برانگیز است. برای استفاده از کارت بانکی در توزیع سوخت نیاز به اتصال به شبکه شتاب وجود ندارد و افرادی که کارت بانکی دارند، مانند طرح هدفمندی یارانه‌ها یک شماره حساب در دسترس به عنوان کارت سوخت معرفی می‌کنند. سامانه هوشمند سوخت یک شبکه مستقل از سایر سامانه‌ها است که هیچ ارتباطی با پایگاه داده دیگر سامانه‌ها ندارد و فقط از کارت بانکی، برای توزیع سوخت استفاده می‌شود.

محمد صادقی؛ مدیر سامانه هوشمند سوخت

وی افزود در توزیع سوخت کشور، خودمان را به یک راه‌حل منحصر نکرده‌ایم؛ سامانه هوشمند سوخت مزیت آفلاین بودن دارد که سایر کارت‌ها این مزیت را ندارند و هیچ‌کدام از آن‌ها به‌طور کامل جایگزین کارت هوشمند سوخت نخواهد شد. بسیاری از جایگاه‌های سوخت در نقاط دورافتاده هستند که با توجه به آفلاین بودن سامانه هوشمند سوخت امکان توزیع سوخت در صورت قطعی هم وجود دارد، اما با توجه به آنلاین بودین شبکه بانکی، در صورت قطعی، در عمل جایگاه‌ غیر عملیاتی می‌شود و به همین دلیل فعلاً تنها توزیع بنزین سوپر از طریق کارت بانکی در دستور قرار گرفته است.

بر اساس گفته‌های آقای صادقی، امکان کپی‌برداری از کارت‌های بانکی از دیگر موانع این طرح بوده و این در حالی است که کارت هوشمند سوخت به هیچ‌وجه امکان‌ کپی‌برداری ندارد. در این زمینه‌ هم باید رایزنی‌هایی انجام شود تا راه‌حل‌های اساسی برای این موضوع پیدا کنیم، اما همه این موانع، باعث نشده است به این سمت حرکت نکنیم و توزیع سوخت از طریق کارت بانکی یکی از طرح‌های اولویت‌داری است که در حال پیگیری و پیاده‌سازی آن هستیم. کدنویسی این طرح در حال اتمام است و در حال رفع چالش‌های طرح و هماهنگی با دیگر دستگاه‌ها هستیم. مدیر سامانه هوشمند سوخت کشور تأکید کرد: با توجه به موانع تأمین تراشه‌های کارت بانکی، این طرح نقش مهمی در کاهش هزینه‌های ارزی و رفع محدودیت‌های این حوزه خواهد داشت. هر تراشه بسته به نوع آن حدود یک دلار قیمت دارد که هزینه حمل و ثبت‌نام، صدور دوباره و توزیع آن نیز وجود دارد که با استفاده از کارت بانکی، در تمامی این هزینه‌ها و زمان صرف‌شده برای تولید و توزیع کارت سوخت صرفه‌جویی خواهد شد.

وی افزود شرکت پژوهش و توسعه ناجی هزینه ثبت‌نام و شرکت پست، هزینه توزیع آن را به‌عهده دارند. هزینه تعمیر و نگهداشت، پالایش داده‌ها و شخصی‌سازی کارت‌ها نیز از دیگر هزینه‌های جانبی صدور کارت سوخت است که مجموع همه این موارد از بهای دریافتی بابت ثبت‌نام کارت سوخت بیشتر است.

طرح آزمایشی تا پایان تیر اجرا می‌شود

تیر 1402: رضا نواز، سخنگوی صنف جایگاه داران سوخت کشور، در مورد وضعیت کارت سوخت در جایگاه‌ها گفت مشکلات نسبت به زمان آغاز طرح خیلی کم‌تر شده؛ زیرا اطلاع رسانی کاملی نشده بود. شیب اجرا هم نسبت به اوایل که تندتر بود کندتر شده زیرا مردم در ابتدا پذیرای طرح نبودند. اکنون وضعیت طرح بهتر شده و آمار استفاده از کارت سوخت شخصی برای استفاده از سهیمه بنزین آزاد رو به افزایش است. مهمترین مشکل، تاخیر در صدور کارت‌های سوخت یا مشکلات در تحویل آن هاست که به دلایل مختلف رخ می‌دهد.

وی درباره تخصیص سهمیه به کارت‌های بانکی توضیح داد  هدف از ایجاد سامانه هوشمند سوخت از ابتدا این بوده که به ازای هر خودرو، سوختی را به صورت یارانه‌ای یا سهمیه یارانه‌ای تخصیص دهد، اما اکنون لازم است که با تکنولوژی‌های روز، نحوه توزیع سوخت را تغییر دهیم. در چند ماه گذشته چند میلیون کارت سوخت المثنی یا جدید صادر شده که هر کدام 100 هزار تومان هزینه برای مردم داشته است؛ با این روند نه تنها مردم ناراضی می‌شوند، بلکه آن کسی که کارت را صادر می‌کند یا واردات تراشه انجام می‌دهد هم متضر می‌شود. اکنون کارت‌های سوخت هیچ نقشی به جز نشان دادن یک عدد (میزان سهمیه سوخت باقی‌مانده) ندارند؛ وقتی هم صحبت از حذف کارت سوخت می‌شود، منظور این است که شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با کارت‌های بانکی که در اختیار افراد است، همان یارانه و سهمیه را بتواند مدیریت کند اما نیازی به استفاده از دو کارت مختلف نباشد. امکان فنی توزیع سوخت با کارت بانکی در جایگاه ها وجود دارد. با بانک مرکزی هم جلساتی برگزار شده و اکنون تاکسی‌های اینترنتی سهمیه با کارت بانکی می‌گیرند.

محمد صادقی، مدیر سامانه هوشمند سوخت، گفت در طرح ساماندهی کارت‌های مجاری عرضه بر اساس قانونی که امسال به ما ابلاغ شده است، باید تا پایان همین شهریور ماه سال جاری 90 درصد مردم از کارت سوخت خودشان استفاده کنند. جایگاه ها همچنان کارت سوخت دارند اما بر اساس میزان فروش، کارت سوخت در اختیار خواهند داشت. به ازای هر جایگاه یک کارت آزاد در اختیار جایگاه های کم‌ فروش قرار دارد؛ جا‌هایی که فروش بالاتری دارند، به ازای هر دو سکو، چهار کارت تولید می‌شود که یکی در اختیار جایگاه دار است و بقیه در اختیار خود نواحی است تا اگر میزان سقفی که در کارت آزاد جایگاه ها وجود دارد تمام شود، نواحی ما بتوانند کارت را مجدد به آن‌ها بدهند. در کلان شهر‌ها به ازای هر سکو دو کارت و به ازای هر سکو یک کارت در اختیار جایگاه ها قرار داده شده و در مجموع به ازای هر سکو، چهار کارت تولید شده است.

وی افزود کارت بانکی در وهله اول خیلی ساده به نظر می‌رسد؛ اکنون در حوزه تاکسی‌های اینترنتی عملاً از کارت بانکی برای سوخت گیری استفاده نمی‌کنند، فقط برای پرداخت استفاده می‌کنند، همچنان از کارت هوشمند سوخت استفاده می‌کنند. برخی جایگاه‌ها نمی‌توانند آن بستر آنلاین را حفظ کنند. شما تصور کنید به یک مجموعه کامل عرضه فراورده‌های نفتی را، کارت بانکی شما وقتی عنوان می‌کنی یعنی 24 ساعته باید آنلاین باشد شبکه شما، بعضی موقع الزاماتی داریم که اصلاً نمی‌توانیم آنلاین باشیم، اما این نیست که به سمت کارت بانکی نرفتیم.

 مدیر سامانه هوشمند سوخت درباره طرح جایگزینی کارت‌های بانکی گفت برای پیاده سازی تا یک ماه دیگر یک جایگاه به صورت آزمایشی داریم که در همان تهران انجام می‌شود. یعنی کار مقدماتی اش انجام شده، برنامه نویسی هایش انجام شده، مستلزم این است که ما به سایر دستگاه‌هایی که می‌خواهیم در این شِیر اجرا کنیم باید وصل شویم، لینک شویم، مثل پلیس راهور که الآن انتقال به شرکت توسعه پژوهش ناجی از طریق آن اطلاعات را باید بگیریم. اطلاعاتی نیز لازم است. مثلاً احراز هویت فرد کنیم، نیازمند این است که به شرکت مخابرات باید وصل شویم که تلفن شان وصل شود؛ این‌ها مواردی است که در حوزه بانکی باید اتفاق بیفتد، چون شما می‌دانید در کارت بانکی پلاک خودرو و کلاس خودرو وجود ندارد، فقط یک بارکدی در آن دارد، فرض کنید یک شماره حساب فرد در آن جا دارد. من شماره حساب فرد را در دیتا بیس و بانک اطلاعاتی خودم ندارم. این مستلزم این است که یک فرایندی باید دیده شود که بتواند این را پوشش دهد.

سردار رمضانی، معاون اجرایی پلیس راهور، درباره اطلاعات مورد نیاز در این طرح توضیح داد پلیس صداقت و عملکرد خود را در مرحله اول کارت های سوخت اثبات کرده؛ کارت های سوختی که یک بار به صورت کامل در کشور به وجود آمدند و در اختیار مالکین خودروها قرار گرفتند و آن جا همکاری صد درصد پلیس با شرکت ملی پخش وجود داشت و الآن هم وجود دارد و توانستیم آن طرح را به صورت موفق انجام دهیم. می خواهیم کارت سوخت و خدمتی که به مردم بدهیم قطعاً می خواهیم بیاییم گره بزنیم به چندین بانک های اطلاعاتی دستگاه های مختلف مثل بانک مرکزی و پلیس که اینها اگر به موقع پشتیبانی نکنند، قطعاً ما مردم را دوباره در ارائه خدمات دچار مشکل خواهیم کرد وی از شرکت ملی پالایش و پخش خواهش کرد که  بدون عجله با بررسی همه جانبه این موضوع را پیش ببرند. در جلسات گذشته متوجه شدیم که به صورت غیرکارشناسی کار می‌کنند و بعضاً متوجه می شویم میزان اطلاعاتی که درخواست می شود بیش از آن سقف خدمت و مأموریتی است که می خواهند ارائه دهند و ما چون امانتدار اطلاعات مردم هستیم در حوزه پلاک و حریم خصوصی شان، نمی‌توانیم به راحتی اطلاعات را در اختیار قرار دهیم.

مدیر سامانه هوشمند سوخت توضیح داد شیوه ای که ما داریم طراحی می کنیم این کارت سوخت جمع آوری می شود، این کارت بانکی که وجود دارد فرد یکی از کارت های بانکی اش را به عنوان کارت سوخت معرفی می کند، کارتی که در بانک، برای همین گفتند که این باید احراز هویت شود، فردی که کارت بانکی اش را دارد به عنوان کارت سوخت اعلام می کند ما از شاپرک استعلام می کنیم. آن فرایند طی می شود می آید در سامانه من، در سامانه من بیاید این کد ملی فرد در سامانه من باید قرار بگیرد. وقتی این کد را استفاده می کند بتوانند برایش سهمیه اش را لحاظ کنند. تا پایان تیر در یکی از جایگاه‌های استان تهران این کار را انجام می‌دهیم.

اطلاعات مربوط به خودروها دردسترس نیست

خرداد 1402: جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، درباره جایگزین شدن کارت‌های بانکی با کارت‌های سوخت، توضیح داد در حوزه تامین تراشه مورد نیاز برای تولید کارت‌های سوخت مشکلی نداریم، اما در زمان شروع به کار دولت سیزدهم، فقط 9 هزار و 35 کارت در مجموعه پالایش و پخش وجود داشت؛ در حالی که سالیانه حدود یک میلیون خودرو به چرخه حمل و نقل اضافه می‌شود و افرادی هم نیاز به المثنی دارند که با این اوصاف، باید همیشه ذخیره دو تا سه میلیونی از کارت‌های خام داشته باشیم. سال قبل بیش از سه میلیون قطعه کارت سوخت را تولید و تحویل شرکت پست دادیم، اما اکنون حجم زیادی از کارت در دفاتر پستی باقی مانده است.

وی افزود ساماندهی کارت‌های سوخت با هدف مدیریت مصرف بنزین انجام می‌شود. نگاه ما این است که باید در کنار خودرو‌هایی که وارد چرخه می‌شوند، تعدادی از خودرو‌های فرسوده را هم خارج کنیم؛ زیرادر سال 92 حدود 19 میلیون خودرو در چرخه داشتیم، اما اکنون این رقم به 30 میلیون رسیده است. این تعداد خودرو، سالیانه نزدیک به یک میلیارد لیتر مصرف سوخت دارند؛ یعنی باید روزانه سه و نیم میلیون لیتر افزایش تولید بنزین داشته باشیم که معادل پالایشگاهی مانند تبریز است. مدیریت کارت‌های سوخت هم با این هدف انجام می‌شود که متوجه شویم، هر تراکنش، مربوط به کدام پلاک خودرو است و خودرو‌های از رده خارجی که کارت سوخت فعال دارند را شناسایی کنیم. در این طرح اگر فردی کارت سوخت خود را جا گذاشت، می‌تواند به سامانه کارت‌های جامانده در جایگاه‌های سوخت مراجعه کند. سیستم پشتیبانی را هم تقویت کردیم تا خرابی کارتخوان‌های سامانه هوشمند سوخت کاهش یابد؛ این اتفاق رخ داد و حتی برای اولین بار در کشور، بومی سازی کارتخوان‌ها را با کمک یک شرکت دانش بنیان انجام دادیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت به موازات همه این اقدامات، فرآیند آزمایشی را انجام می‌دهیم که بتوانیم از کارت بانکی هم استفاده کنیم؛ این کار نیاز به دریافت اطلاعات مربوط به خودرو و الحاق آن به سامانه هوشمند سوخت دارد که کار‌های نرم افزاری آن انجام شده است. اطلاعات خودرو در اختیار مجموعه ناجی و پلیس راهور است که باید آن را در اختیار ما قرار دهند تا بتوانیم تلفیق را انجام دهیم؛ دقیقا مانند اتفاقی که در بحث سامانه سپهتن (پایش هوشمند تردد ناوگان) رخ داد تا به جای بارنامه‌های صوری، با این سامانه، سهمیه سوخت را تخصیص دهیم.

کارت بانکی جایگزین کارت سوخت می شود؟

اسفند 1401: جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، در برنامه‌ای تلویزیونی اظهار کرد امسال در تولید کارت سوخت رکورد زدیم. نزدیک به ۳.۹ میلیون کارت سوخت صادر شده و صدور کارت تقریباً ماهانه شده است. در حالی که ابتدای دولت با حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت مواجه شدیم و موجودی کارت پایین بود و تنها 9 هزار کارت خام وجود داشت.

وی توصیه کرد که هموطنان در زمان مراجعه به جایگاه سوخت، از کارت شخصی خود استفاده کنند‌. اما برای افرادی که کارت ندارند یا کارت خود را جا گذاشته‌اند نیز، ظرفیت این وجود دارد که بتوانند از کارت جایگاه‌دار استفاده کنند. در تعداد کارت‌های آزاد محدودیت‌هایی ایجاد شده است. اما اگر فردی کارت شخصی به همراه نداشته باشد، می‌تواند از کارت جایگاه استفاده کند.
وی افزود در خصوص استفاده از سیستم کارت بانکی برای تخصیص سهمیه سوخت، مباحث امنیتی و قضائی وجود دارد. اتفاقاتی در سیستم شاپرک رخ داد. اکنون در بستر اینترنتی (برای تاکسی‌های اینترنتی)، اعتبار رانندگان شارژ می‌شود و بر اساس آن سوخت‌گیری می‌کنند که سامانه‌اش در اختیار ما نیست. ضمن اینکه قانون تکلیفی را درباره متمرکز کردن حساب‌ها در خزانه بر عهده شرکت ملی پالایش گذاشته بود که اکنون حساب‌های فرعی بسته شده‌اند. در حوزه هدفمندسازی تنها یک یا دو حساب باقی مانده که مشکلش مربوط به بانک مرکزی می‌شود. برنامه استفاده از همین شرایط و سیاست سامانه هوشمند سوخت با هماهنگی افتا و مجموعه پدافند غیر عامل است. هر اقدامی که در خصوص سامانه انجام شود، باید مجوزهای امنیتی را دریافت کند.

آقای سالاری درباره طرح تخصیص سهمیه به کارت ملی افراد گفت اجرای این طرح چالش‌هایی داشت که بخشی از آن به psp‌ها مربوط می‌شد؛ بخشی مربوط به حوزه خانوارها بود که آمار آن‌ها در واقع باید بررسی شود. اگر قرار است از بستر کارت هوشمند به بستر کارت بانکی حرکت کنیم، باید این مشکلات رفع شود. در مرحله آزمایشی، تنها دو psp استقبال کردند و در سه جایگاه سوخت انجام شد. آمار خانوارها نیز مشکلاتی داشت؛ مثلاً فردی را با 96 خودرو داشتیم که باید آمارها بروزرسانی شود.

وی افزود ابتدا باید در بخش سیاست‌های قیمتی، بخش تک‌نرخی و زیرساخت‌های این قضیه بررسی شود و بعد از آن، بتوان آن را همزمان روی کارت بانکی پیاده کرد. زیرساخت این موضوع در سامانه نیز باید فراهم شود تا همزمان با اینکه افراد کارت بانکی خود را برای پرداخت بهای سوخت می‌کشند، بتوانند میزان اعتبار خود را هم مشاهده کنند. همکاران در حال بررسی و همکاری با پدافند غیرعامل هستند تا مباحث امنیتی پیش‌بینی شود. احتمالاً در سال آینده به صورت آزمایشی انجام می‌شود، اما برای تعیین زمان آن، در حال برنامه‌ریزی هستیم.


اخبار بنزین در ایران

مهم‌ترین اخبار سهمیه بنزین، شامل زمان واریز سهمیه ماهانه بنزین، قیمت جدید بنزین، میزان مصرف سوخت در ایران و آمار مصرف سالانه بنزین را در مقالات زیر بخوانید:

اخبار سهمیه سوخت خودرو

مهم‌ترین اخبار سهمیه بندی سوخت، شامل خبرهای جدید سهمیه سوخت تاکسی بنزینی و سهیمه تاکسی دوگانه‌سوز، سهمیه سوخت وانت‌بارها و همچنین سهمیه بنزین تاکسی‌های اینترنتی را در مقالات منتخب زیر مطالعه کنید:

اخبار کارت هوشمند سوخت

برای اطلاع از چگونگی ثبت نام کارت سوخت المثنی، مدارک لازم برای ثبت نام کارت سوخت خودرو، نحوه پیگیری کارت سوخت ماشین، پیگیری کارت سوخت موتورسیکلت، استعلام کارت سوخت از شرکت پست و همچنین جهت اطلاع از چگونگی دریافت رمز کارت سوخت، نحوه تغییر رمز کارت و مراحل بازیابی رمز کارت سوخت در صورت فراموشی، مقالات منتخب زیر را مطالعه کنید:

نویسنده : مریم سادات نوری

دیدگاه کاربران
مشتاق 1398/8/25
من هم جزاولین نفرهابودم که ثبت کردم وکدفعال سازی هم برایم ارسال فعلاکارتی بدستم نرسیده
پاسخ
0
0
0
کریم بخش 1397/10/22
کارت بانکی تا چه تاریخی به کارت سوخت تبدیل میشود بنده چهل روز جلوتر کارت سوخت ماشینم را به کارت بانکی انتقال دادم اما هنوز کارت بانکیم فعال نشده است
پاسخ
0
0
1