دانگ فنگ iX7 در راه ایران
اگر بهمن موتور برای عرضه خودرو فیدلیتی (یا همان جتور X70S) عجله نمیکرد، هنوز امیدوارم بودیم و به خودمان میگفتیم که شاید برادر بزرگتر دیگنیتی (iX5) که با نام دانگ فنگ ix7 شناخته میشود نیز روزی به ایران بیاید. ولی حالا که فیدلیتی بهمن موتور به تولید رسیده، دیگر شانسی برای دیدن ix7 در خط تولید بهمن نداریم. اما این موضوع، دلیل نمیشود که آنرا نادیده بگیریم؛ چراکه اینبار، کارمانیا، دست روی آن گذاشته است....
کارمانیا و قولهای ناتمام
وعدههای پیدرپی کارمانیا، تمامی ندارد. این شرکت بعد از آنکه نتوانست تعهدات بیوایدی S7 را اجرایی کند، به حوالهدارانش قول عرضه خودروی برقی کارمانیا EK1 را داد که قرار بود در سال 1400 به تولید برسد اما نشد که نشد. بعد از آن، کارمانیا تلاش کرد تا با خرید برخی محصولات مانند اسدبلیوام G01 و جک S5 جدید از بازار، بخشی از تعهداتش را تکمیل کند ولی تعدادشان بسیار محدود بود.
در اواسط سال 1400 نیز خبردار شدیم که کارمانیا میخواهد مابقی تعهدات باقیمانده را با محصول جدید بیوایدی تانگ، تکمیل کند. اما تولید این خودرو نیز به سال 1400 نرسید. حالا نیز که در اوایل سال 1401 هستیم، کارمانیا، دست روی محصول تازهای گذاشته است. این محصول تازه، البته بصورت رسمی توسط کارمانیا اعلام نشده اما برخی از مدیران این شرکت، خبرهایی از ورود آن به کشورمان دادهاند: اینبار نوبت دانگ فنگ ix7 است.
برادر بزرگتر دیگنیتی در ایران
دانگفنگ iX7 درست مانند دیگنیتی بهمن، دانگفنگ iX7 نیز یکی از محصولات جوینتونچر DFSK محسوب میشود؛ جوینتونچری که از سال 2003 تا به امروز، میان دانگفنگ موتور (DFM) و گروه صنعتی Sokon شکل گرفته است.
در خود بازار چین، کراساور iX7 هرچند با لوگوی دانگفنگ عرضه میشود اما روی خودرو عبارت Fengon حک شده که برند اختصاصی برای جوینتونچر DFSK است. البته در بازارهای صادراتی، دانگفنگ همین خودرو را یا با نام خودش یا تحت برند گلوری (Glory) میفروشد؛ شبیه همان اتفاقی که برای گلوری 580 و گلوری 500 نیز رخ داده است.
دانگفنگ iX7 در سگمنت کراساورهای سایز متوسط است، بنابراین هم باید آنرا بزرگترین کراساور دانگفنگ دانست و هم اینکه باید به آن لقب پرچمدار کراساورهای این شرکت، اختصاص دهیم. iX7 در سال 2019 معرفی شد ولی اولین مشتریان این خودرو، آنرا با مدل 2020 تحویل گرفتند.

همانطور که گفتیم، به لحاظ ابعادی، دانگفنگ iX7 با اینکه یک سایز بزرگتر از دیگنیتی بهمن (iX5) است اما مقایسه اندازههای این دو خودرو، حقیقت جالبی را نمایان میکند. فاصله محوری iX7 تنها 2 سانتیمتر بیشتر از دیگنیتی است. طول کلی iX7 نیز حدود 25 سانتیمتر بیشتر از دیگنیتی شده؛ یعنی حتی یک وجب دست هم اختلاف سایز ندارند! پس چطور ممکن است که دیگنیتی در کلاس کراساورهای جمع و جور باشد اما iX7 در کلاس سایز متوسطها جای بگیرید؟ جواب فقط یک چیز است: دانگفنگ از دیگنیتی بهمن، یک شاسیبلند کوپه ساخته و همین تفاوت طراحی، باعث این اختلاف کلاس شده است.
مشخصات فنی دانگ فنگ ix7
دانگفنگ iX7 فقط و فقط با موتور 2.0 لیتری توربو به همراه گیربکس 6 دنده اتومات تحویل مشتریانش میشود؛ موتوری که با کد HD20 شناخته شده و حدود 231 اسب بخار و 355 نیوتن متر تولید میکند. اگر نسخه تکدیفرانسیل iX7 را سفارش دهید، مصرف ترکیبی خودرو 8.6 لیتر میشود اما اگر نسخه چهارچرخ محرکش را سفارش دهید، مصرفش به حدود 9.2 لیتر خواهد رسید.

در بازار چین، قیمت دانگفنگ iX7 از 125 هزار یوآن شروع و حداکثر به 215 هزار یوآن میرسد؛ یعنی معادل تقریبی 19 تا 33 هزار دلار. با چنین قیمتی، مدلهای بسیاری مانند بستیون T99، ترامپچی GS8، هاوال F7، چری تیگو 8 پلاس و چری جتور X95، چانگان CS95 و همچنین جیلی هایوئه از مهمترین رقبای مستقیم دانگفنگ iX7 به شمار میآیند.
نویسنده : مرتضی برجسته
منبع : باما
برای اطلاع از اخبار روز خودرو، ایمیل خود را وارد نمایید
آخرین اخبار دنیای خودرو از طریق ایمیل برای شما ارسال خواهد شد.
Rahyar(320 روز پیش)
سلام ینی نمیاد تو ایران