• دريافت خسارت افت قيمت خودرو بعد از تصادف

الزام شرکت‌های بیمه به محاسبه افت قیمت خودرو

دریافت خسارت افت قیمت خودرو بعد از تصادف

30 مهر 1402 13:33

الزام شرکت‌های بیمه به محاسبه افت قیمت خودرو

مهر 1402: بهزاد رحیمی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، درباره موضوع عدم پرداخت خسارت افت قیمت خودرو توسط شرکت های ارائه دهنده بیمه توضیح داد ابتدا باید به این نکته اشاره کرد که در حال حاضر میزان خسارتی که در قالب بیمه خودرو به بیمه شده داده می شود، جوابگوی هزینه های صورت گرفته نیست. متاسفانه پرداخت بیمه در قالب خسارت فیزیکی خودرو، با هزینه های انجام شده و زیان خسارت دیده برابری نمی کند. برخی از شرکت های بیمه تاکید دارند که قادر به پوشش این میزان خسارت نیستند؛ این در حالی است که بیمه گذار موظف است براساس پوشش بیمه ای تعهد کرده، هزینه وارده را پرداخت کند.

وی افزود مبحث افت قیمت خودرو براساس حجم و گستردگی ضربه به خودرو محاسبه می شود. در این بخش ما با پیچیدگی بیشتری  مواجه هستیم که نیاز به کارشناسی دقیق تری دارد. با این حال با توجه به حجم تصادفات صورت گرفته و سنگینی خسارات و پولی هم که از سوی بیمه ها پرداخت می شود، ضرورت دارد تا شرکت های ارائه دهنده بیمه خودرو به مبحث پرداخت خسارات در زمینه افت قیمت خودرو نیز بپردازند. پرداخت خسارت در قالب افت قیمت خودرو باید براساس یک کار کارشناسی دقیق صورت گرفته و جوابگوی آن میزان انتظار لازم باشد. پرداخت خسارت فیزیکی  از سوی شرکت ارائه دهنده بیمه  باید در حد و اندازه خسارت صورت گرفته باشد و همچنین پرداخت افت قیمت هم باید به عنوان یک بحث  لحاظ شود، چرا که این مسئله از جمله ملزومات بیمه ای است. البته ما باید حقی را  در برخی امور برای شرکت های بیمه نیز قائل باشیم.

بیمه‌گر موظف به پرداخت خسارت زیان‌دیده است

اردیبهشت 1402: پس از انتشار مطلبی در برخی از رسانه‌ها، اطلاعیه‌ای از سوی بیمه مرکزی منتشر شد که به شرح زیر است:

«طبق ماده 14 قانون بیمه شخص ثالث مصوب 1395، شرکت های بیمه گر مکلفند خسارت زیاندیده را بدون هیچ شرط و اخذ تضمین پرداخت کنند.

به اطلاع هموطنان گرامی می‌رساند که صنعت بیمه همیشه حامی بیمه‌گذاران در روزهای سخت بوده و هست و زیاندیدگان تصادفات رانندگی نگران دریافت خسارت خود نباشند.

طبق ماده 14 قانون بیمه شخص ثالت مصوب 1395 در حوادث رانندگی منجر به جرح یافوت که به استناد گزارش کارشناس تصادفات راهنمایی و رانندگی یا پلیس راه، علت اصلی وقوع تصادف یکی از تخلفات رانندگی حادثه ساز باشد ،بیمه گر مکلف است خسارت زیاندیده را بدون هیچ شرط و اخذ تضمین پرداخت کند و پس از آن می تواند به راننده مقصر حادثه جهت ریکاوری بخشی از خسارت رجوع کند.

به عبارت دیگر در تصادفات رانندگی منجر به جرح و فوت، شرکت بیمه مکلف است ابتدا خسارت مالی و بدنی زیاندیده را بدون قید و شرط و بطور کامل پرداخت نموده و پس از آن می تواند جهت استرداد بخشی از خسارت پرداختی به راننده مسبب حادثه که مرتکب تخلف حادثه ساز شده است مراجعه نماید.

بدیهی است چنانچه تخلف رانندگی مسبب حادثه که منجر به بروز حادثه شده است از نوع تخلفات حادثه ساز که مصادیق آن در قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی تعیین شده است نباشد و یا تصادف منجر به جرح و فوت نگردد (فقط خسارت مالی)، شرکت بیمه مربوطه مجاز به بازیافت خسارت از مسبب حادثه نخواهد بود. بنابراین فلسفه وضع ماده 14 قانون بیمه شخص ثالث کاهش تصادفات و ارتکاب تخلفات حادثه ساز منجر به جرح و فوت از سوی رانندگان در عین حمایت کامل از زیاندیدگان است.»

خسارت افت قیمت خودرو برعهده کیست؟

تیر 1401: سرهنگ احسان مومنی، رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران، در می‌گوید که شرکت بیمه مکلف است از بیمه شخص ثالث مقصر حادثه تا سقف تعهدات آن، افت قیمت زیان‌دیده را پرداخت نماید.

وی توضیح داد هنگامی که بعد از تصادف خودرو، یک خسارت مستقیم و ظاهری ایجاد می‌شود که قابل مشاهده است. اما علاوه بر آن، یک خسارت غیرمستقیم و غیرظاهری نیز هست که دیده نمی‌شود. در واقع این خسارت غیرمستقیم، از ارزش ماشین می‌کاهد و به اصطلاح قیمت خودرو افت می‌کند. افت قیمت خودرو یک جنبه قانونی دارد و کسی که خسارتی را به دیگری وارد می‌نماید، مکلف به جبران آن به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم است.

سرهنگ مومنی ادامه داد در گذشته، هنگامی که زیان‌دیده، تقاضای افت قیمت خودرو می‌کرد، ابتدا افت قیمت توسط کارشناسان تعیین می‌شد و سپس راننده مقصر، از جیب خود آن را پرداخت می‌کرد. اما از اواخر سال 1397 با مصوبه شرکت بیمه و دستورالعمل بیمه مرکزی، بنا شد که اگر زیان‌دیده، تقاضای افت قیمت داشته باشد، ابتدا به کارشناس خبره مراجعه ‌کند تا افت قیمت خودرو را تعیین کند و سپس، شرکت بیمه مکلف است خسارت را از بیمه شخص ثالث مقصر حادثه تا سقف تعهدات آن پرداخت نماید.

شرایط عدم دریافت خسارت افت قیمت

تیر 1401: سرهنگ احسان مومنی، رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران، درباره نحوه دریافت خسارت افت قیمت خودرو، مثال جالبی می‌زند. وی می‌گوید تصور کنید که سواری پراید، با وانتی تصادف می‌کند و وانت، مقصر حادثه باشد. سواری پراید خسارت مستقیم و غیرمستقیم دیده است؛ خسارت سواری پراید مثلا 10 میلیون و افت قیمت آن نیز پس از تعیین، مثلا 5 میلیون است که جمعا 15 میلیون تومان افت خسارت دارد. حال اگر بیمه شخص ثالث وانت، تا سقف 15 میلیون تومان پوشش بدهد، شرکت بیمه نیز می‌تواند خسارت افت قیمت ماشین را بصورت کامل، به شخص زیان‌دیده پرداخت کند. 

اما اگر افت قیمت خودرو و خسارت وارده، بالاتر از تعهدات بیمه وانت باشد، بیمه تنها تا سقف تعهدات پرداخت می‌کند و مازاد آنرا، راننده وانت باید از جیب خودش به زیان‌دیده بپردازد. همچنین اگر این وانت، تصادف دیگری انجام دهد، بیمه باز هم خسارات را جبران می‌کند؛ اما این بار این راننده، راننده پرتصادف محسوب می‌شود و تخفیف بیمه دیگر به وی تعلق نخواهد گرفت.

افت قیمت خودرو چیست؟

دو خودرو تصادف می‌کنند. پلیس از راه می‌رسد. کروکی می‌کشد و می‌رود. کارشناس بیمه می‌آید. برآورد می‌کند و می‌رود. راننده زیان‌دیده به بیمه مراجعه می‌کند. خسارتش را می‌گیرد و می‌رود. کاش داستان خسارت‌های مالی در تصادفات به همین سادگی بود. این سناریو وقتی پای یک خودروی صفر کیلومتر و یا یک لوکس خارجی به میان کشیده شود، به کلی فرق می‌کند.

خسارت افت قیمت خودرو
خسارت افت قیمت خودرو

همه‌چیز از آن‌جا شروع می‌شود که در قوانین بیمه‌ای چیزی با عنوان «خسارت افت قیمت خودرو» وجود دارد. بیایید داستان را طور دیگری مطرح کنیم. فرض کنید با یک خودروی ژاپنی 500 میلیونی تصادف می‌کنید و گلگیر راننده، آسیب می‌بیند. طبق اعلام نظر کارشناس بیمه، هزینه صافکاری و رنگ خودروی شما مثلا 10 میلیون تومان می‌شود؛ اما آیا واقعا آسیبی که به خودروی ژاپنی وارد شده، در حد همان 10 میلیون است؟!

در واقع آنچه در این بین دیده نمی‌شود، فلسفه حاکم بر بازار خرید و فروش خودروی دست‌دوم در ایران است که محصول تصادفی (چه با رنگ، چه بی‌رنگ) برایش حکم مرگ و زندگی را دارد. کارشناسان توصیه می‌کنند پیش از وارد شدن به بازی دادگاه و شکایت، خودرویتان را بیمه بدنه کنید. حداقل در این مورد شرکت بیمه‌گر در صورتی که شما مقصر باشید، خسارت قابل قبولی (حسب سقف قرارداد بیمه‌ای) به شما پرداخت می‌کند. 

ممنوعیت تعمیر خودرو تا قبل از دریافت خسارت

نکته مهم بعدی این است که تا پیش از «تامین دلیل» از هرگونه تغییر در خودرو پرهیز کنید؛ یعنی تا پیش از صدور رای نهایی خودرو را برای تعمیر و صافکاری به جایی نفرستید. اگر به هر دلیل مجبور به این تغییرات و تعمیرات هستید حداقل کاری که می‌توانید کنید این است که تصاویر کامل و واضحی از کل بدنه خودرو تهیه کنید تا به کارشناس نشان دهید. در ضمن اگر واقعاً مصر به اخذ خسارت افت قیمت خودرو هستید، می‌توانید در دادگاه درخواست تامین هزینه کردهای خود شامل ارسال احتمالی از طریق خودروبر امداد خودرو هزینه تامین و اعزام کارشناس را نیز درخواست کنید.


اخبار بیمه نامه در ایران

آخرین خبرها درباره قیمت بیمه شخص ثالث، میزان افزایش تعرفه بیمه‌ها در سال جدید، نرخ جریمه نداشتن بیمه، قیمت بیمه موتورسیکلت، نحوه انتقال تخفیف بیمه ثالث، قوانین مهم درباره بیمه بدنه خودرو و نرخ جدید دیه را در مقالات منتخب زیر مطالعه کنید: 

اخبار تصادفات رانندگی در ایران

آخرین وضعیت تصادفات رانندگی، جدیدترین آمار سوانح رانندگی ایران به همراه وضعیت تلفات جاده‌ای ایران، نکات مهم درباره خرید خودرو تصادفی، مهم‌ترین کارهایی که بعد از تصادف خودرو باید انجام داد، شرایط گرفتن کروکی آنلاین پلیس در تصادف و نحوه جابجا کردن خودرو بعد از تصادف رانندگی و ... را در مقالات منتخب زیر مطالعه کنید:

دیدگاه کاربران
علی 1402/10/2
خسارت افت قیمت راباید بیمه پرداخت کنه یا شخص مقصر؟
پاسخ
2
0
0
Hossini123 1402/10/6
در برخی از تصادفات، طرفین بر سر خسارت افت قیمت خودرو به توافق می‌رسند و این خسارت بخشیده و یا با توافق پرداخت می‌شود. در شرایطی که طرفین تصادف به توافق نرسند، راننده زیان‌دیده باید برای تعیین مقدار خسارت و ارزیابی افت قیمت خودرو به شورای حل اختلاف مراجعه کند.
0
0
سیاوشم 1402/10/6
بیمه افت قیمت ماشین رو پرداخت نمیکنه و از طریق شورای حل اختلاف از مقصر دریافت میشه.
0
0
2752525443dkh 1398/10/14
سلام بنده ۵ماه پیش بایک تیبا مدل ۹۶ تصادف کردم که گلگیر سمت راست به اندازه ۱۵ سانتیمتر ونوک کاپوت سمت راست درحدود ۲۰ سانتیمتر مربع آسیب دید که۱۳۰۰۰۰۰تومن خسارت ازمن گرفت الان بعد از ۵ماه ازمن خسارت افت قیمت میخواد بنظر شما کارشناس دادگستری چقدر افت براش درنظر میگیره
پاسخ
1
0
0
کاتبم 1402/6/10
سلام هیچ افت قیمتی بهش تعلق نمی گیره خودروهای خارجی تاپنج سال وداخلی تاسه سال کرد افت تعلق میگیره
1
0
ادریس امینی 1398/8/21
سلام خسته نباشی من با یه پراید صفر تصادف کردم الان افت ماشین میخاد سینیه و گلگیرسمت راننده ضرب دیدیه افتش چنده
پاسخ
0
0
0
1355 1398/7/24
سلام یک پراید به پشت خودرو پژو اس ال ایکس 90 بدون رنگ کارکرد پایین زد و یک گلگیر عقب و سینی صندوق تعویض شده و یکی از شاسی های عقب ضربه خورده . توافقی چقدر افت از مقصر بگیرم ممنون میشم جواب بدین
پاسخ
1
0
0
کاتبم 1402/6/10
هیچی ماشین داخلی تاسه سال افت تعلق میگیره
0
0
mhm11530 1398/4/16
سلام 5سال بايد تمام شده باشد؟ يعني اگر الان سال 2019 است و مدل ماشين 2014 باشد، 5سال تمام شده است؟؟؟
پاسخ
0
0
0