• جک جي 7
  • جک جي 7
  • جک جي 7
  • جک جي 7
  • جک جي 7
  • جک جي 7
  • جک جي 7
  • جک جي 7
  • جک جي 7
  • جک جي 7

جدیدترین مهمان بازار ایران

معرفی جک جی 7 مدل 2020

31 اردیبهشت 1401 11:51

آقای پورکاظمی، معاون فروش و بازاریابی کرمان موتور، در مراسم تحویل اولین سری جدید جک S5 نیوفیس که در تاریخ 27 آذرماه 1400 برگزار شده بود، برای نخستین‌بار تایید کرد که سدان جک J7 در سال 1401 توسط کرمان موتور، راهی بازار کشورمان می‌شود. حالا نیز که در بهار 1401 هستیم، منابع آگاه از شرکت کرمان موتور خبر داده‌اند که تولید آزمایشی این خودرو شروع شده و احتمالا از نیمه دوم امسال یا از اوایل سال 1402 عرضه آن در بازار کشورمان آغاز می‌شود.

گران ترین سدان کرمان موتور

خودروسازی جک (JAC) درحال آماده‌شدن برای حضوری پررنگ‌تر در به بازار ایران است. کرمان موتور که برند جدید کی‌ام‌سی (KMC) را برای مونتاژ محصولات جک، راه‌اندازی کرده است، بعد از معرفی پیکاپ کی‌ام‌سی T8 و همچنین کراس‌اور کی‌ام‌سی K7 حالا به سراغ پرچمدار سدان‌های جک رفته است؛ خودرویی که در بازار چین بنام جک A5 شناخته می‌شود ولی در برخی بازارهای صادراتی، ازجمله روسیه و آمریکای جنوبی، با نام جک J7 بدست مشتریانش می‌رسد.

تصاویر جاسوسی جک جی هفت در ایران

طبق تصاویر منتشر شده در رسانه‌های خودرویی، شرکت کرمان موتور در اواخر پاییز 99، نخستین دستگاه از جک J7 را برای انجام تست‌های فنی و مراحل بازاریابی، به ایران آورده است. خودرویی که یکبار دیگر نیز تصاویر جاسوسی آن در بهار 1400 در رسانه‌های کشورمان پخش شد.

هنوز استراتژی جک برای نامگذاری این محصول جدید در بازار ایران، مشخص نیست اما این احتمال وجود دارد که چینی‌ها بخواهند با نام J7 آنرا در ایران عرضه کنند چراکه مشتریان ایرانی، نام جک J5 را هنوز هم به یاد دارند.

جک J7 اندکی بعد از جک J3 و در سال 2008 معرفی شد و قرار بود گل سرسبد سدان‌های جک باشد اما موفق نبود و تنها برای چهار سال روی خط تولید جک، دوام آورد و سرانجام در سال 2012 نیز تولیدش در بازار چین متوقف شد. بعد از آن تاریخ، حدود شش الی هفت سال، هیچ خبری از جک J7 شنیده نشد تا اینکه جک در سال 2019، همه را غافلگیر کرد.

سومین نسل جک جی 7 برای ایران

از سال 2019، جک تصمیم گرفت تا «نسل سوم» خودروهای سواری‌اش را در قالب پروژه 3.0Era، به بازار بفرستد. هدف اصلی این پروژه، تحول طراحی محصولات جک براساس یک زبان طراحی مشترک بود.

برای مدیران جک، احتمالا «زبان طراحی مشترک» بسیار اهمیت داشته چراکه همین موضوع، یکی از اصلی‌ترین نقدهایی است که بر نسل دوم خودروهای جک، وارد می‌شد.

جک در نسل دوم محصولاتش، که با برند ریفاین یا Refine در بازار آسیا شناخته می‌شوند، از الگو و قاعده خاصی پیروی نمی‌کرد طوری که انگار طراحانش برای خلق هر محصول، از قانون «سعی و خطا» استفاده کرده‌ بودند! برای پی‌بردن به این موضوع، کافی است طراحی پیکاپ جک T6 را ببیند و آنرا با پیکاپ جک T8 مقایسه کنید؛ یا مثلا طراحی جک S5 را با جک S4 بسنجید؛ بله! هیچ نقطه مشترکی میان این خودروها نیست.

البته آنهایی که هوادار جک هستند احتمالا می‌خواهند بگویند: پس شباهت‌های زیاد جک S7 به جک S3 را چه کنیم؟! حق با آنهاست؛ طراحی این دو کراس‌اور، بسیار به هم نزدیک است اما فراموش نکنیم که جک در سال 2019، اولین فیس‌لیفت جک S3 را به بازار فرستاد، و هرچه شباهت میان این دو خودرو بود را دوباره از بین برد!

همه این‌ها را گفتیم تا به اینجا برسیم: جک در نسل سوم خودروهایش، خطاهای طراحی‌اش را دیگر تکرار نمی‌کند. این شرکت حتی برای آنکه تصور ذهنی مشتریانش را تغییر دهد، برای نامگذاری نسل سوم محصولاتش، از برند جدیدی به اسم جیایو (Jiayue) استفاده کرده و همه محصولات نسل سومش را تحت همین برند و با همین نام جدید، به بازار می‌فرستد. آنچه که تا به امروز مشخص شده، این است که سدان‌های جیایو با حرف A و کراس‌اورهای جیایو نیز با حرف X نام‌گذاری می‌شوند.

اولین خودرویی که جک، با برند جیایو به بازار چین معرفی کرده، سدانی سایز متوسط است که جیایو A5 یا Jiayue A5 نام دارد ولی ما به اختصار، آنرا جک A5 یا جک J7 می‌نامیم. واضح است که طراحی جک J7 شبیه هیچکدام از محصولات سابق جک نیست؛ اما ترکیب چراغ‌های باریکش به همراه جلوپنجره مقعری شکل آن، بسیار شبیه همان ترکیبی است که کیا در سال 2017 برای کادنزا نسل دوم (اتاق YG) استفاده کرد. اما علی‌رغم این نکته منفی، اما باید اعتراف کرد که چنین طراحی خاصی برای جک، هنوز هم جای تحسین و تشویق دارد.

سوپراستارهای ایتالیایی در خدمت جک

بد نیست این نکته را هم بدانید که طراحی جک J7 در مرکز توسعه و تحقیقات جک تورین (JAC Turin R&D) در ایتالیا و زیرنظر مدیر اجرایی این مرکز، یعنی آقای دنیل گاگلیونه (Daniele Gaglione) انجام شده است. آقای گاگلیونه که سرپرست گروه طراحی بیرونی محصولات جک و همچنین طراح ارشد این شرکت است، همان طراح سابق آلفارومئوست که با خلق آلفارومئو 8C، شهرت جهانی پیدا کرد و سپس بعنوان مدیر طراحی، به مازراتی و کرایسلر رفت اما نهایتا در سال 2010 به جک پیوست.

سرپرست طراحی داخلی جک نیز آقای جیان کارلو کانسیلیو (Giancarlo Concilio) است که قبلا با همین عنوان شغلی، برای فیات، لانچیا و مازراتی کار می‌کرد.

مهندس ارشد تیم فنی جک نیز آقای ماریزیو پلی (Maurizio Poli) است که قبلا بعنوان مدیر ارشد در استودیوی قدیمی و مشهور Georgia Luo and Stola کار می‌کرد.

مشخصات فنی جک J7

جک J7 در سال 2019 رونمایی شد اما در مدل 2020 به بازار چین رفت و در اولین ماه‌های عرضه‌اش، توانست پرفروش محصول جک باشد. جک J7 فقط با موتور 1.5 لیتری توربوشارژ عرضه شده که حدود 150 اسب بخار قدرت به همراه 210 نیوتن متر گشتاور را در اختیار چرخ‌های جلو قرار می‌دهد.

مصرف ترکیبی آن نیز حدود 7.5 لیتر اعلام شده. مشتریان A5 می‌توانند این خودرو را با گیربکس 6 دنده دستی یا گیربکس CVT سفارش دهند.

قیمت جک جی 7 کرمان موتور

فروش جک J7  مدل 2020 از اواخر بهار 99 در بازار چین آغاز شده؛ قیمت مدل دنده‌ای آن 85 تا 100 هزار یوآن (12 تا 14 هزار) و قیمت مدل اتوماتش نیز حدود 100 تا 115 هزار یوآن (معادل تقریبی 14 تا 16 هزار دلار) است.

با توجه به قیمت جک J7 در چین، می‌توان چنین پیش‌بینی کرد که کرمان موتور آنرا با قیمتی در حدود 800 الی 900 میلیون تومان در ایران بفروشد. مشتریان جک J7 می‌توانند خودروی‌شان را در پنج رنگ قرمز، سفید، سبز، خاکستری و مشکی سفارش دهند.

بستیون B70، جیلی امگرند GL، سایک رووی i5 (که با نام ام‌جی 5 نیز شناخته می‌شود)، چانگان ایدو پلاس و نهایتا چری آریزو6 یا همان آریزو GX، از مهم‌ترین رقبای مستقیم جک J7 در بازار چین هستند. 

نویسنده : مرتضی برجسته

منبع : باما

دیدگاه کاربران
Mha1996 1401/1/22
چقدر شبیه اطلسه 🤣
پاسخ
0
0
0
Moh21 1401/1/5
۸۰۰ میلیون ؟ آخه کی داره به یه ماشین ۸۰۰ تومن بده بجز پولدارا 😐 چرا اینقدر بحرانی شد وضعیت
پاسخ
1
0
1
Metti 1401/6/18
کجایی که شده ۱.۲.۰۰.۰۰۰.۰۰۰
0
0
Alieghbali 1400/9/28
شبیه اطلس سایپا نیست؟ :))
پاسخ
2
2
1
Koorosh14 1400/10/5
اطلس سایپا شبیه اینه قربونت بشم
0
1
Ghgg 1400/10/5
چرا آره 👌
0
0