حدس و گمان‌ها درباره تولید نسل جدید ریچ در ایران

قیمت و مشخصات دانگ فنگ ریچ 6

5 خرداد 1400 10:28

شرکت خودروسازی زامیاد در سال 1400، روزهای شلوغی را می‌گذراند. این شرکت از یک طرف، در تلاش است تا وانت نیسان را با موتور یورو5 جدید، دوباره به چرخه تولید انبوه برگرداند. از طرف دیگر تولید وانت پادرا پلاس را هم که از اواخر سال 1399 شروع شده بود، را در دستور کارش دارد.

به موازات این دو محصول جدید، این زیرمجموعه تجاری‌ساز سایپا، همچنان در این فکر است که بعد از پیش‌دستی ماموت خودرو برای عرضه دایون V5، آیا زامیاد هم شانسی برای آوردن پیکاپ فودای F22 به ایران دارد یا خیر. البته پرونده شاسی‌بلند جذاب فودای لندفورت یا همان زامیاد تیوان نیز روی میز مدیران سایپاست و به احتمال فراوان در سال 1400، خبرهای خوبی از آن خواهیم شنید.

اما یکی دیگر از محصولات پرطرفدار زامیاد، چیزی نیست جز پیکاپ ریچ؛ خودرویی که اصالتا متعلق به دانگ‌فنگ (DFM) است و اصلی‌ترین گزینه سایپا برای رقابت با پیکاپ کاپرا بهمن موتور بود. پیکاپ ریچ از همان سال‌های اولیه حضورش در ایران، تیراژ بسیار محدودی داشته و دارد و این مهم‌ترین انتقادی است که می‌توان به آن نسبت داد. اما علی‌رغم تولید محدود ریچ، سایپا نه تنها از آن خداحافظی نکرد بلکه می‌خواست تا نسخه فیس‌لیفت این پیکاپ را با نام ریچ پلاس در سال 1399 به تولید برساند ولی تا به امروز، خبری از آن نداریم.

شکار ریچ جدید در ایران

حالا باخبر شده‌ایم که نسل جدید پیکاپ دانگ‌فنگ ریچ، که در بازار چین آنرا با نام ریچ 6 می‌شناسند، نیز به ایران آمده است. البته هنوز مطمئن نیستیم که خودروسازی زامیاد قصد مونتاژش را دارد یا قرار است در شرکت خصوصی دیگری به تولید برسد اما با توجه به سابقه همکاری سایپا و دانگ‌فنگ، شانس نارنجی‌پوشان جاده مخصوص، فعلا بیشتر از هر شرکت دیگری است. 

رد پای نیسان در دانگ فنگ ریچ

قبل از معرفی دانگ فنگ ریچ 6 بهتر است کمی درباره گذشته‌اش صحبت کنیم. اوایل دهه 90 میلادی، شرکتی به نام ژنگژو (Zhengzhou) واردات نیسان به چین را آغاز کرد. اندکی بعد، این شرکت جوینت‌ونچری با نیسان تشکیل داد و به این ترتیب، شرکت جدیدی به نام Zhengzhou Nissan Auto یا اختصارا ZNA در سال 1993 تاسیس شد. شرکت ZNA حدود یک دهه به واردات پیکاپ‌های نیسان ازجمله نیسان ناوارا D21 و ناوارا D22 ادامه داد. 

زمان گذشت تا اینکه در سال 2003 نیسان و دانگ فنگ، جوینت ونچر جدیدی به نام دانگ فنگ موتور لیمیتد یا DFL ساختند. بعد از ایجاد DFL، نیسان و دانگ‌فنگ در سال 2004، شرکت ZNA را هم به اتحادشان اضافه کردند و خط تولید بخشی از مدل‌های تجاری‌شان را به ZNA سپردند و نهایتا در سال 2005 تولید دانگ‌فنگ ریچ برای اولین بار در ZNA شروع شد.

البته ریچ، با نام‌های دیگری در بازار چین و برخی از بازارهای صادراتی نیز شناخته می‌شود ولی همواره تحت برند دانگ‌فنگ، فروخته می‌شد. در سال 2017 نیز DFL، تمام سهام ZNA را خرید و مالکیت آنرا در اختیار گرفت.

سومین نسل پیکاپ ریچ

پیکاپ ریچ در سال 2015، نسل دومش به بازار چین رفت؛ همان نسلی که زامیاد آنرا با نام پیکاپ ریچ پلاس در ایران معرفی کرده است. در سال 2018 نیز نسل دوم ریچ، اولین فیس لیفتش را تجربه کرد.

اما در سال 2019، شاهد مدل جدیدی از پیکاپ ریچ بودیم؛ خودرویی که ZNA آنرا با نام جدید Rich 6 معرفی کرده است. با اینکه ریچ 6 در واقع سومین نسل پیکاپ ریچ است، ولی از آنجایی که نامش را تغییر داده‌اند، احتمالا اتفاق دیگری برای آن افتاده است. اگر به جزییات فنی پیکاپ ریچ 6 دقت کنیم؛ متوجه این اتفاق می‌شویم.

همانطور که آلمانی‌ها برای ساخت مرسدس X-class و فرانسوی‌ها نیز برای ساخت پیکاپ رنو آلاسکان، دست به دامان نیسان شدند، چینی‌ها نیز پیکاپ ریچ 6 را تماما براساس نیسان ناوارا نسل سوم (اتاق D23) ساخته‌اند. پلتفرم ریچ 6 همان پلتفرم نیسان D23 است با این تفاوت که موتور دیزلی ZD25T5 و موتور بنزینی 2TZD آنرا خود دانگ فنگ ساخته.

حال که صحبت از موتورهای پیکاپ ریچ 6 شد، باید بگوییم که مدل بنزینی‌اش به موتوری به حجم 2.4 لیتر مجهز است و می‌تواند حدود 158 اسب بخار به همراه 230 نیوتن متر تولید کند. این موتور فقط با گیربکس 5 دنده دستی قابل خریداری است. 

موتور توربو دیزلی ریچ 6 نیز حجمی معادل 2.3 لیتر داشته و توانایی تولید 163 اسب بخار و 380 نیوتن متر را دارد. ریچ 6 دیزلی را می‌توان هم با گیربکس 6 دنده دستی و هم با گیربکس 8 دنده اتومات سفارش داد.

سیستم محرکه دو دیفرانسیل (4WD) این خودرو نیز ساخت بورگ‌وارنر (BorgWarner) است اما برای هر دو مدل بنزینی و دیزلی، بصورت سفارشی عرضه شده.

با اینکه تلاش زیادی شده تا چهره پیکاپ ریچ 6، چهره‌ای غیرتکراری باشد اما هنوز هم شباهت ظاهری‌اش (به خصوص در نمای جانبی و عقب) با نیسان D23 غیرقابل انکار است.

البته در نمای داخلی خودرو، دانگ فنگ به خوبی توانسته فضای کابین را تغییر دهد ولی متاسفانه نتیجه این کار، چنگی به دل نمی‌زند چراکه نسبت به کابین نیسان، هم ساده‌تر است و هم کیفیت کمتری دارد. دانگ فنگ در کنار تجهیزات متداولی مثل دوربین 360 درجه و کروز کنترل، کابین ریچ 6 را به سیستم تهویه دوگانه اتومات مجهز کرده که برای چنین کلاسی از خودروها، آن هم در بازاری مثل بازار چین، آپشن متدوالی نیست.

دانگ فنگ ریچ 6 برقی

درحالیکه پیکاپ ریچ 6 حدود 90 تا 150 هزار یوآن (معادل تقریبی 12 تا 21 هزار دلار) قیمت دارد، دانگ فنگ برای سال 2020، نسخه برقی ریچ 6 را با نام Rich 6EV ساخت که قیمتش، 2 برابر گران‌ترین مدل ریچ 6 است! به عبارت بهتر، قیمت پایه پیکاپ ریچ 6EV مدل 2020 که از اواسط تیرماه 99 راهی بازار چین شده، حدود 300 هزار یوآن (معادل تقریبی 40 هزار دلار) است.

دانگ فنگ برای ریچ 6 برقی، دست به ظاهر کلی خودرو نزده و فقط جلوپنجره خودرو را یکپارچه کرده تا راهی برای نفوذ هوا به زیر کاپوت نباشد. علاوه بر این، دانگ فنگ از رنگ آبی، در برخی جزییات ظاهری خودرو اضافه کرده تا به نوعی، بر «پاک بودن» پیکاپ ریچ 6 برقی، تاکید کند. لوگوی دانگ فنگ، جلوپنجره، اطراف مه شکن‌های جلو، رینگ‌ها و حتی قسمت‌های مختصری از داشبورد و کنسول وسط، از جمله مواردی هستند که رنگ آبی، در آنها بکار رفته است.

دانگ فنگ برای ریچ 6 برقی، از پکیج باتری 67.9 کیلووات ساعت استفاده که می‌تواند موتور الکتریکی آنرا به حداکثر قدرت 163 اسب بخار و حداکثر گشتاور 420 نیوتن متر برساند.

طبق استانداردهای NEDC، حداکثر پیمایش دانگ فنگ ریچ 6 برقی با یکبار شارژ، به حدود 400 کیلومتر می‌رسد. این پیکاپ 2000 کیلویی، می‌تواند تا 110 کیلومتر برساعت، سرعت بگیرد. با پکیج شارژ سریع نیز می‌توان 80% باتری‌ انرا تنها در 45 دقیقه شارژ کرد.

قیمت دانگ فنگ ریچ جدید

قیمت دانگ فنگ ریچ 6 در بازار چین وابسته به نوع موتور، نوع گیربکس و نوع دیفرانسیل آن است اما بصورت کلی مدل 2020 آن هم اکنون در بازار چین از حدود 91 هزار یوآن شروع شده و در فول‌ترین نسخه‌اش به 155 هزار یوآن هم می‌رسد. یعنی معادل تقریبی 13 الی 22 هزار دلار. بنابراین با فرض مونتاژ آن در ایران، احتمالا قیمتی فراتر از 800 میلیون تومان خواهد داشت.

فوتون تونلند G، ایسوزو دی مکس، گرند تایگر، کی‌ام‌سی T8، آمیکو آسنا و یوآز پیکاپ از مهم‌ترین رقبای دانگ‌فنگ ریچ 6 هستند.

دیدگاه کاربران