نگاهی به برترین رونمایی‌های امسال

نمایشگاه تحول صنعت خودرو 1403

3 مرداد 1403 11:00

سومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو از 30 تیر تا 2 مردادماه 1403 برگزار برگزار شد. در این دوره از نمایشگاه 31 شرکت داخلی و خارجی از کشور چین حضور داشتند و آخرین دستاوردها و نوآوری‌های خود را در حوزه‌های مختلف تولیدکنندگان خودرو سازان سبک و سنگین و نیمه سنگین، واردکنندگان خودروهای سبک و سنگین، نمایندگی‌ها، خدمات خودرویی، انواع کاربری سازان، قطعات و مجموعه‌های خودرو، ماشین آلات رباتیک و تجهیزات قطعه‌سازی، تحقیقات و طراحی مهندسی، مواد اولیه و تجهیزات جانبی خودرو و سایر گروه‌های مرتبط به نمایش گذاشتند. این نمایشگاه در سالن‌های 7 و 8/9 در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد.

غرفه سایپا در نمایشگاه تحول 1403

در بدو ورود به سالن 8/9 در سمت راست غرفه سایپا به چشم می‌خورد که با خودروهایی همچون لیپ‌موتور T03، اطلس برقی، چانگان eado تاکسی برقی، نیسان سیلفی بنزینی، شاهین پلاس با موتور ME16، چانگان SL03، چانگان CS55، رووه، سیتروئن CX3 وارد این دوره از نمایشگاه‌ها شده است. در ضمن خودروهای اطلس و سهند نیز در این غرفه حاضر بودند که معرف حضور مخاطبین هستند. سایپا همچنین با نمایش یک زامیاد نیسان طلایی که نسخه اکستندد بوده و فرمان آن در سمت راست قرار دارد و یک پادرا پلاس تجهیز شده برای آفرود بود، توجه زیادی را به سمت خود جلب کرده بود.

لیپ موتور T03 پارس خودرو، با پیشرانه برقی PMSM وارد می‌شود که 107 اسب‌بخار قدرت و 158 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. نیروی تولید شده تنها به محور جلویی منتقل می‌شود. یک باتری 41.3 کیلووات ساعتی برای آن درنظر گرفته شده که برد حرکتی 403 کیلومتری را ارائه می‌دهد. اطلاعات و جزییات بیشتر این محصول را در مقاله بررسی خودرو لیپ موتور T03 پارس خودرو مطالعه کنید.

چانگان eado برقی که برای ناوگان تاکسی‌رانی به نمایشگاه آمده و نقد و بررسی آن را در مقاله بررسی خودرو چانگان ایدو EV460 بخوانید.

نیسان سیلفی نیز پیش‌تر در نمایشگاه خودرو توسط «نامی خودرو» رونمایی شده بود. اما پارس خودرو قصد دارد نسخه تمام بنزینی این خودرو را وارد کند. این خودرو دارای یک موتور 1.6 لیتری تنفس طبیعی است که 133 اسب‌بخار قدرت و 159 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند.

گیربکس این خودرو از نوع CVT بوده و قدرت موتور به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. اطلاعات و جزییات بیشتر این محصول را در مقاله بررسی خودرو نیسان سیلفی 1600 مطالعه کنید.

شاهین این بار با موتور تنفس طبیعی 16 سوپاپ با حجم 1.6 لیتر رونمایی شده و 115 اسب‌بخار قدرتی است که برای آن اعلام شده‌است. گشتاور این خودرو 147 نیوتن متر بوده و مجهز به سیستم انتقال نیروی 5 سرعته دستی است. مصرف سوخت شاهین پلاس با موتور جدید 7 لیتر در صد کیلومتر اعلام شده است. اطلاعات و جزییات بیشتر این محصول را در مقاله بررسی خودرو سایپا شاهین پلاس AT6 مطالعه کنید.

این مدل از چانگان نیز در نمایشکاه‌های پیشین دیده شده بود و مشخصات فنی و ظاهری آن را در مقاله بررسی خودرو چانگان SL03 مطالعه کنید. چانگان CS55 نیز اخیرا پا به خیابان‌ها گذاشته و تا حدودی شناخته شده است.

یک خودروی پلاگین هیبرید که در غرفه سایپا به چشم می‌خورد رووه بود. این خودرو یک موتور 1.5 لیتری توربو و یک موتور برقی دارد که در مجموع 241 اسب‌بخار و 570 نیوتن متر گشتاور در اختیار قرار می‌دهد. این خودرو با شارژ کامل و باک پر می‌تواند 1050 کیلومتر را طی کند. اطلاعات و جزییات بیشتر این محصول را در مقاله بررسی خودرو رووی eRX5 مطالعه کنید. این خودرو توسط «فردا موتور» نیز معرفی شده بود که گویا این شرکت نیز قصد دارد آن را به بازار ایران وارد کند.

این خودرو به نظر جذاب‌ترین خودرویی بود که سایپا در غرفه خود به نمایش گذاشت که در مقاله بررسی خودرو سایپا سیلک به معرفی کامل این خودرو پرداخته‌ایم.

غرفه کرمان موتور در نمایشگاه تحول 1403

کرمان خودرو نیز با به نمایش گذاشتن خودروهای جدیدی نظیر EJ7+، ایگل EV و هاچ‌بک ریزنقش E30X به غرفه خود رونق بخشیده بود. EJ7+ در واقع همان EJ7 است که بخشی از امکانات آن پیشرفته‌تر شده یا به آن اضافه شده است.

از امکاناتی که در این خودرو اضافه بر امکانات مدل قبلی می‌توان نام برد، می‌توان به 6 ایربگ ده نقطه‌ای، کفی برقی صندلی راننده، نورپردازی کابین خودرو، تریم دو رنگ داخل کابین، صندوق عقب برقی، گرمکمن صندلی راننده و سقف پانوراما اشاره کرد که خرید این خودرو را نسبت به مدل قبلی برای علاقمندان جذاب‌تر می‌کند. مشخصات فنی این خودرو نسبت به مدل معمولی آن تفاوتی نداشته و نقد بررسی کامل آن را در مقاله بررسی خودرو کی‌ام‌سی EJ7 پلاس مطالعه و مشاهده کنید.

ایگل برقی دیگر محصولی بود که در غرفه کرمان خودرو با روکش سفید مات خودنمایی می‌کرد. کرمان خودرو این خودرو که پیشتر آن را با نام J4 EV می‌شناختیم، اخیرا با نام ایگل معرفی می‌کند. ایگل برقی دارای یک موتور برقی است که در محور جلو نصب شده است.

باتری‌های این خودرو 41 کیلو وات ساعت ظرفیت دارند و قدرت آن به حدود 160 اسسب‌بخار می‌رسد. گشتاور این خودرو نیز 258 نیوتن متر اعلام شده است. سایر اطلاعات و توضیحات بیشتر در مورد این خودرو را در مقاله بررسی خودرو کی‌ام‌سی ایگل برقی بخوانید.

کرمان خودرو در این نمایشگاه از هاچ‌بک برقی جدید خود نیز رونمایی کرد. کیفیت ساخت و متریال این خودرو تا حد قابل قبولی بود و به عنوان یک هاچ‌بک برقی شهری می‌تواند توجه زیادی به خود جلب کند.

این خودرو دارای یک موتور 100 کیلو واتی است که معادل 134 اسب‌بخار است. 210 نیوتن متر نیز گشتاور اعلامی برای این خودرو است. نکته‌ی جذابی که در مورد این ماشین وجود دارد و اتفاقا مورد توجه اکثر خبرنگاران قرار گرفته بود برد 505 کیلومتری این خودرو است که می‌تواند با یک بار شارژ طی کند. گرمکن و سردکن صندلی راننده، کلاستر دیجیتال، دستگیره‌های مخفیب شونده و کروز کنترل و سنسور برخورد از جلو از سایر امکاناتی است که درباره این خودرو گفته می‌شود. اطلاعات و جزییات بیشتر این محصول را در مقاله بررسی خودرو کی‌ام‌سی E30X مطالعه کنید.

غرفه آرین ستاک در نمایشگاه تحول 1403

شرکت خودروسازی آرین ستاک اما خودروهای جالب توجهی برای نمایش ارائه داده بود. لیپ موتور C01 و C11 جی ای سی آیون S پلاس و جیلی میپل به عنوان یک تاکسی تمام برقی چهار خودرویی بودند که در این غرفه حضور داشته باشند.

این خودرو در نسخه تک موتوره به بازار معرفی شده و پیشرانه برقی آن 268 اسب‌بخار قدرت و 360 نیوتن متر گشتاور در اختیار راننده قرار می‌دهد. نسخه دوموتوره در بازار ایران معرفی نشده و احتمالا وارد هم نخواهد شد. باتری‌ها نیز دارای قابلیت تعویض هستند و برد حرکتی آن 525 کیلومتر اعلام شده است. اطلاعات و جزییات بیشتر این محصول را در مقاله بررسی خودرو لیپ موتور C01 مطالعه کنید.

این خودرو نیز در نسخه برقی از همان پیشرانه C01 استفاده می‌کند و مشخصات فنی آن تفاوتی ندارد اما به خاطر وزن بیشتری که دارد شتاب صفر تا صد آن از 7.7 به 7.9 ثانیه افزایش یافته است. باتری این خودرو برد حرکتی 502 کیلومتر را ارائه می‌دهد که همچنان عدد قابل قبولی محسوب می‌شود. نسخه دوم این خودرو EREV بوده و یک موتور 1.2 لیتری توربوشارژ دارد که حکم ژنراتور برای شارژ باتری‌ها را دارد. اطلاعات و جزییات بیشتر این محصول را در مقاله بررسی خودرو لیپ موتور C11 مطالعه کنید.

این خودرو از یک پیشرانه برقی 201 اسب‌بخاری نیرو می‌گیرد و 350 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. قدرت این موتور به محور جلو انتقال داده می‌شود. برد حرکتی این خودرو 510 کیلومتر اعلام شده و شتاب صفر تا صد آن 7.6 ثانیه است. اطلاعات و جزییات بیشتر این محصول را در مقاله بررسی خودرو آیون اس پلاس مطالعه کنید.

این خودرو که برای ناوگان تاکسی معرفی شده 407 کیلومتر برد حرکتی دارد و حداکثر سرعت آن 130 کیلومتر بر ساعت اعلام شده است. این خودرو در حالت استاندارد یا آهسته در 6 ساعت شارژ کامل می‌شود و باتری قابل تعویض آن 5 سال یا به گفته شرکت آرین ستاک 500000 کیلومتر شامل گارانتی می‌شود. اطلاعات و جزییات بیشتر این محصول را در مقاله بررسی خودرو میپل رویلان 60 اس مطالعه کنید.

غرفه ماموت خودرو در نمایشگاه تحول 1403

ماموت خودرو در غرفه خود BAIC BJ40 را به نمایش گذاشته بود که توجه زیادی را در نمایشگاه خودروی امسال به خود جلب کرده بود. محصولات جتا و فولکس واگن iD4 نیز از خودروهای وارداتی جدید این شرکت هستند که پیش‌تر به بررسی آن‌ها پرداخته بودیم. و درنهایت Eres M5 را در این غرفه دیدیم که جلب توجه می‌کرد.

این خودروی هیبرید تمام چرخ محرک دارای یک موتور 1.5لیتری 114 اسب‌بخاری و یک موتور 490 اسب‌بخاری است. مکانیزم فنی این خودرو نیز به این صورت طراحی شده که از موتور بنزینی به عنوان ژنراتور برای شارژ کردن باتری‌ها استفاده می‌شود. ظرفیت باتری 40 کیلووات بوده و برای شارژ این مجموعه باتری از 20 درصد تا 80 درصد تنهات به 30 دقیقه وقت نیاز داریم. اطلاعات و جزییات بیشتر این محصول را در مقاله بررسی خودرو ارس M5 مطالعه کنید.

غرفه مدیران خودرو در نمایشگاه تحول 1403

مدیران خودرو به مانند قبل غرفه‌ی بزرگی را به خود اختصاص داده بود و تمامی مدل‌های تولیدی خود را در نمایشگاه در معرض دید قرار داده بود. اکستریم VX و TXL، تیگو 7 پرو و تیگو 8 پرو در همه تریم‌ها، آریزو 6 جی‌تی و آریزو 8 که به مراتب خودروهای جدیدتری محسوب می‌شوند و فونیکس FX نیز در این غرفه حضور داشتند.

غرفه بهمن موتور در نمایشگاه تحول 1403

در نهایت در انتهای سالن به غرفه بهمن موتوتور می‌رسیم که محصول جدیدی را برای رونمایی در نمایشگاه نداشت. کشنده بایک، هونگچی تمام برقی، هاوال H6 و نتا GT خودروهایی بود که در این غرفه دیده می‌شد که البته همه آن‌ها را قبلا دیده بودیم و نکته جذابی در این غرفه دیده نمی‌شد.

غرفه فردا موتور در نمایشگاه تحول 1403

با گذر از این دو غرفه، در انتهای سالن 8/9 به غرفه فردا موتورز رسیدیم که با محصولات MG و سوبا M4 پا به نمایشگاه گذاشته بود. مدل‌هایی که به نمایشگاه آمده بودند معرف حضور بازدیدکنندگان بودند اما MG4 و سایبراستر، دو خودرویی بودند که برای اولین بار در نمایشگاه به معرض دید عموم گذاشته شدند. پیش‌تر آن‌ها را در شوروم مرکزی فردا موتور نیز دیده بودیم.

زمان برگزاری نمایشگاه تحول صنعت در سال 1403

تیر 1403: نمایشگاه تحول صنعت خودرو، نمایشگاهی است که از سال 1400 تاکنون برگزار می‌شود و در آن جدیدترین دستاوردهای حوزه خودرو به نمایش گذاشته می‌شود.

دور سوم نمایشگاه تحول صنعت خودرو به زودی از تاریخ 30 تیر تا 2 مرداد در تهران و محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد. برگزارکننده این دوره از نمایشگاه، شرکت نیکاتیس است. شرکت‌هایی مانند ایران خودرو، سایپا، مدیران خودرو، بهمن موتور و … در این نمایشگاه حضور خواهند داشت. دستاوردهای نوین این نمایشگاه شامل مواردی مانند زنجیره تامین قطعات و مجموعه‌های اصلی خودروهای برقی، متصل و خودران، روش‌های استاندارد و مطلوب ارائه خدمات پس از فروش خودروهای برقی، متصل و خودران، مدل‌های اقتصادی مشارکت در توسعه جایگاه‌های شارژ و تامین برق خودروهای برقی، آخرین دستاوردها و روش‌های برق‌رسانی سیار به خودروهای برقی در جاده‌ها و منازل و طراحی و توسعه بن‌سازه خودروهای برقی، متصل و خودران است.

سومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو، با دوره‌های قبلی تفاوت دارد. در این دوره، بیش‌ترین تمرکز بر خودروهای برقی و هیبرید است. در راستای حمایت از نوآوری و خلاقیت، فضایی اختصاصی به استارت‌آپ‌های فعال در حوزه صنعت خودرو و به خصوص خودروهای برقی و هوشمند اختصاص یافته است. در کنار نمایشگاه، پنل‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی متعددی با حضور اساتید و متخصصان برجسته داخلی و خارجی برگزار خواهد شد که فرصتی مغتنم برای تبادل دانش و تجربیات در این زمینه خواهد بود.

دیدگاه کاربران