رقیب جدید تیگو 8 در ایران

اس دبلیو ام G05 سیف خودرو

5 خرداد 1400 14:19

درحالیکه کمتر از یکسال از عرضه اس‌دبلیوام G05 در بازار چین می‌گذرد، حالا شرکت سیف خودرو برای شروع مونتاژ آن در سال 1400 آماده می‌شود. بزرگترین عضو خانواده SWM قرار است با کراس‌اورهای 7 نفره مدیران خودرو و بهمن موتور، رقابت نفس‌گیری داشته باشد.

اس دبلیو ام؛ ایتالیایی یا چینی؟

با اینکه SWM اصالتا ایتالیایی است ولی نمی‌دانیم چرا برخی‌ها در بازار کشورمان، اصرار دارند که آنرا بعنوان خودرویی ایتالیایی معرفی کنند؛ چنین چیزی یک سوتفاهم است!

SWM قبل از آنکه توسط جوینت‌ونچر برلیانس-شینری (Brilliance Shineray) خریداری شود، نامش SVVM بود و غیر از ساخت موتورسیکلت، فعالیت مهم دیگری نداشت. با اینکه موتورسیکلت‌های SVVM تیراژ محدودی داشتند اما در سال‌های دهه 70 و 80 میلادی، موتورسواران اروپایی و حتی آمریکایی، نامش را به خوبی می‌شناختند. متاسفانه بعد از ورشکستگی در اواسط دهه 80 میلادی، خط تولید SVVM نیز از حرکت ایستاد.

حدود 3 دهه از SVVM خبری نبود تا اینکه چینی‌ها سهامش را در 2014 خریدند و دوباره آنرا زنده کردند. اولین کاری که چینی‌ها با SVVM کردند، تغیردادن نامش بود. آنها برای این کار، دو حرف V را به یکدیگر متصل کردند تا به حرف W برسند. به این ترتیب SVVM تبدیل به SWM شد و بعدها گفتند که مخفف Speedy Working Motor است.

دومین کاری که چینی‌ها با آن کردند، راه‌اندازی دوباره خط تولید موتورسیکلت‌های اس‌دبلیوام در میلان بود. اما سومین و البته مهم‌ترین کاری که جوینت ونچر شینری-برلیانس با این برند کرد، آوردن آن به دنیای خودروسازی در سال 2016 بود.

مرکز طراحی اس‌دبلیوام در میلان قرار دارد و افراد بزرگی در آنجا کار می‌کنند؛ مانند آقای فرانتس گورمن (Franz Görman) که قبلا مدیر سابق کنترل کیفیت ب‌ام‌و بوده اما حالا مدیر کیفیت SWM است. همچنین آقای کاووس سیتریوس (Kovos Sotirios) که قبلا هم طراح ارشد آئودی و هم طراح ارشد تویوتای اروپا بود اما حالا بعنوان مدیر ارشد استودیوی طراحی SWM اروپا، درحال فعالیت است. تنها خط تولید SWM نیز در شهر چونگ کینگ (Chongqing)، که یکی از چهار شهر بزرگ چین است، قرار دارد.

همه این‌ها را گفتیم تا بگوییم که SWM فقط موتورسیکلت‌هایش ایتالیایی هستند. اما به خودروهایش نمی‌توان لقب «خودرویی اروپایی» داد.

دومین عضو خانواده جی: SWM G05

در همان 2016 که SWM فعالیتش را شروع کرد، سه محصول با نام‌های X2 و X3 و X7 را به بازار آورد. اس‌دبلیوام X2 نسخه کپی شده برلیانس جین‌بی 750 (یا Jinbei 750) بود که با تغییر لوگو و ظاهر، بعنوان SWM فروخته شد ولی با این وجود هم به موفقیتی در فروش نرسید و اس‌دبلیوام عرضه آنرا متوقف کرد. مدل‌های اس‌دبلیوام X3 و X7 هم پلتفرم مشترکی داشتند و فقط در ظاهر و در آپشن‌ با یکدیگر متفاوت بودند.

اما SWM از سال 2018، محصولات سری G خود را به بازار فرستاد که اولین آنها همان اس‌دبلیوام G01 معروف خودمان است که در سال 99 توسط سیف خودرو به ایران آمد. برادر دوقلوی این خودرو نیز در اواسط سال 99 و با نام SWM G01F به ایران آمد.

دومین عضو خانواده G نیز اس‌دبلیوام G05 است؛ خودرویی که سال 2019 اولین رونمایی نمایشگاهی‌اش را در شهر «چونگ کینگ» تجربه کرد و از اواخر همان سال نیز به خیابان‌های چین رسید. اس‌دبلیوام G05 در واقع نسخه لوکس‌تر و مجهزتر همان X7 است و این دو محصول فقط در جزییاتی مانند جلوپنجره، چراغ‌ها و سپرها با یکدیگر تفاوت دارند.

البته SWM کابین G05 را از نو طراحی کرده و داشبورد و کنسول را نسبت به X7 کاملا تغییر داده است. استفاده از مانیتور عمودی 12 اینچی و همچنین دیجیتالی شدن صفحه کیلومتر، با اینکه فضای کابین را جذاب‌تر کرده‌اند اما هنوز همان فرمان X7 را در کابین G05 می‌بینیم.

SWM تمام تلاشش را خرج کرده تا G05 خودرویی پرآپشن باشد؛ رادار نقطه کور، سنسورهای تشخیص عابرپیاده، دوربین 360 درجه، رادار پیشگیری از تصادف جلو، رادار هشداردهنده تغییرلاین، ترمز پارک برقی با اتوهلد، سانروف پانوراما و شش ایربگ، از مهم‌ترین امکانات اس‌دبلیوام G05 هستند.

مشخصات اس دبلیو ام G05

به لحاظ سگمنت خودرو نیز اس‌دبلیوام G05 دقیقا شبیه بیسو T5 است؛ یعنی هم کراس‌اور است و هم ون! پس با اینکه در بازار چین بعنوان کراس‌اور معرفی شده ولی با نگاه دقیق‌تر، می‌توان آنرا در کلاس MPVها نیز قرار داد؛ کلاسی که در بازار کشورمان با نام «ون استیشن» هم شناخته می‌شود. ولی اصراری به این موضوع نداریم و ماهم G05 را یک کراس‌اور می‌نامیم.

SWM برای آنکه این خودرو، مشتریان بیشتری داشته باشد، امکان سفارش G05 را در نسخه‌های 7 و 6 و حتی 5 نفره هم فراهم کرده است.

در قسمت فنی، مشتریان امکان انتخاب دو موتور را برای G05 دارند؛ یکی موتور 1.5 لیتری توربوست که 156 اسب بخار و 230 نیوتن متر دارد و می‌توان آنرا با گیربکس 6 دنده دستی یا اتومات سفارش داد. دیگری نیز موتور 2.0 لیتری تنفس طبیعی است که فقط می‌توان آنرا با گیربکس 5 سرعته دستی سفارش دارد و 143 اسب بخار به همراه 190 نیوتن متر در اختیارتان قرار می‌دهد.

G05 PRO با استایلی جذاب‌تر

اس‌دبلیوام G05 در 8 ماه نخست سال 2020 بیش از 13 هزار دستگاه فروش داشت که معادل 38% فروش این شرکت بود. به لطف همین فروش خوب، احتمالا SWM در آینده‌ای نزدیک، مدل قدیمی‌تر X7 را بتدریج حذف می‌کند تا جای آنرا G05 بگیرد.

برای آنکه این اتفاق، سریع‌تر بیفتد، SWM در اواخر سال 2020، نسخه دیگری از این خودرو را با نام G05 PRO معرفی کرد؛ مدلی که طبق ادعای SWM بیش از 50 تغییر و بهبود مهم در چهار قسمت فنی، سواری، طراحی و راحتی سرنشینان را به همراه دارد.

یکی از جالب‌ترین این تغییرات، اضافه شدن پرچم ایتالیا روی جلوپنجره و همچنین روی رکاب‌هاست.

قیمت اس دبلیو ام G05

در بازار چین، قیمت اس‌دبلیوام G05 مدل 2021 از 70 هزاریوآن یا معادل تقریبی 11 هزار دلار شروع شده و باتوجه به چیدمان صندلی‌ها، نوع پیشرانه و سطح آپشن‌ها، قیمتش تا حدود 120 هزار یوآن یا معادل تقریبی 18 هزار دلار نیز افزایش می‌یابد. بنابراین اگر سیف خودرو، مونتاژ G05 را در ایران شروع کند، احتمالا باید منتظر شنیدن قیمتی در حدود یک میلیارد تومان برای این خودرو باشیم. 

بیسو T5، چانگان CS55 پلاس، برلیانس V7، ام‌جی RX5 که البته در چین با نام Roewe RX5 هم شناخته می‌شود، جیلی BoYue و حتی بی‌وای‌دی سانگ، دانگ‌فنگ 580، همگی از جمله رقیبان اس‌دبلیوام G05 هستند؛ روبرو شدن با این همه مدل معروف، قطعا کار سختی برای SWM خواهد بود.

اما در بازار ایران نیز خودروهای جدیدی مانند چری تیگو 8 پلاس، فردا SX6 خودروسازی فردا، لیفان X80 خودروسازان بم، فیدلیتی بهمن موتور، دایهاتسو تریوس و جی‌ام‌سی S350 ریگان خودرو، مهم‌ترین رقبای اس‌دبلیوام G05 خواهند بود.

دیدگاه کاربران