نگاهی به بازار خودروهای ون و استیشن

بهترین خودروها برای خانواده‌های پرجمعیت

26 تیر 1400 21:03

نقل و انتقال افراد متعدد توسط خودرو، پروژه پیچیده و چالش‌برانگیزی به نظر نمی‌رسد. ولی اگر این افراد همگی شامل یک خانواده باشند، آن وقت اوضاع کمی فرق می‌کند. برای خانواده‌های پرجمعیت گزینه‌های متعددی در دست نیست. اولین گزینه‌ای که به ذهن می‌رسد، دست گذاشتن روی خودروهای شاسی‌بلند است ولی عملاً این مدل از خودروها به دلیل قیمت بالاتری که دارند، فراوانی چندانی در این جامعه آماری نخواهند داشت. پس آنچه باقی می‌ماند خودروهای ون و استیشن است.

شاید برای مشتری ایرانی کمی عجیب باشد، ولی رقابت استیشن‌ها و ون‌ها بعضا در بازار جهانی بیش از مدل‌های سدان و هاچ‌بک است و از بهترین خودروها برای خانواده‌های پرجمعیت به حساب می‌آیند.در سرتاسر دنیا به ویژه کشورهای اروپایی استفاده روزمره از خودروهای کلاس Van و یا استیشن‌ها (با اسامی Estate، Wagon و Avant) امری طبیعی و بدیهی است؛ اما بنا به دلایلی تاریخی حضور چنین مدل‌هایی در بازار ایران چندان با استقبال روبرو نشده است. شاید این تصور پیش بیاید که مشتریان داخلی و خانواده‌های پرجمعیت هرگز با مدل‌ها معروفی روبرو نشده بودند. ولی حقیقت آن است که سالیان پیش در ایران استیشن‌هایی از برند مرسدس‌بنز، پژو و ولوو نیز تردد می‌کردند که البته تیراژ فروششان هرگز به اندازه مدل‌های سدان نبود. از سوی دیگر در کلاس ون نیز هیچ تجربه‌ای بهتر از فولکس‌واگن T2 پیدا نخواهیم کرد.

تاریخ نشان داده است در دوره‌ای بخت و اقبال پیکان استیشن بسیار درخشان بوده و بهترین خودرو خانوادگی بوده است، ولی این بزرگ‌ترین استثنا در بازار خودرو به حساب می‌آید. چراکه بعد از آن حتی با پراید 141 استیشن که قیمتی ارزان داشت هم چنین تجربه‌ای تکرار نشد. تلاش مجدد سایپا برای ورود به دنیای ون‌ها با مدل کاروان نیز با شکست روبرو شد. کاروان مدل عجیبی بود که با ساختار فنی زامیاد 24 یا همان نیسان وانت توسعه پیدا کرده بود. این یعنی حتی پیشرانه‌اش هم همان قلب 2400 سی‌سی پاترول بود؛ اما همانطور که گفته شد کاروان به دلیل امکانات پایین و عدم بازارسنجی دقیق از گردونه رقابت خارج شد.

رنو تندر استیشن

با بهبود اوضاع کسب و کار استارتاپ‌های اینترنتی، حجم فروش خودروهای ون کمی افزایشی شد. در این شرایط بود که مدل استیشن تندر 90 به میدان آمد. حتی بسیاری از شرکت‌ها نیز سراغ تبدیل بدنه وانت‌هایی مانند پراید 151 و ایران‌خودرو آریسان رفتند. با این حال عمده محبوب و کاربرد خودروهای ون در زمینه حمل و نقل عمومی بوده است. جایی که ابتدا ون دلیکا به‌عنوان یک تاکسی محبوب با نفرات بالا خودنمایی می‌کند. در مورد استفاده از هیوندای H1، تویوتا هایس و مرسدس‌بنز اسپرینتر باید به این نکته اشاره کرد که این خودروها به دلیل قیمت بالایی که دارند اغلب توسط مجموعه‌های متمول و به‌عنوان خودروی VIP بهره گرفته می‌شدند. تلاش ایران خودرو برای ایجاد بازار مناسب روی ون تولید خود یعنی وانا نیز چندان پرثمر نبود.

از گوشه و کنار نیز خبر می‌رسید که شرکت‌های خصوصی قصد دارند چند نسخه از معروف‌ترین ون‌های دنیا را داخلی‌سازی کنند. این گزینه‌ها شامل فیات دوکاتو و فولکس‌واگن کدی بودند که البته هر دو نیز عملاً به فراموشی سپرده شدند.

بهترین خودروهای ون در دنیا

اگر اخبار خودرو را دنبال کنید، می‌دانید که در بازارهای جهانی خانواده‌های پرجمعیت سراغ کلاس کوچک‌تر ون‌های مسافرتی به اسم Mini Van می‌روند که اتفاقاً فروش بسیار خوبی را هم تجربه می‌کنند. در سال گذشته میلادی کرایسلر پسیفیکا توانست بالاترین میزان فروش را در این کلاس برای خود ثبت کند. تردیدی نیست که پس از سال‌ها حضور درخشان هوندا با مدل اودیسه این ژاپنی راه و رسم موفقیت در بازار ون‌ها را آموخته است و بهترین خودرو خانوادگی به حساب می‌آید.

ون های هوندا اودیسه و تویوتا سی ینا از بهترین خودروها برای خانواده های پرجمعیت

تویوتا سی‌ینا نیز یکی از قدیمی‌ترین مدل‌های فعال در بازار و از محبوب‌ترین خودروهای خانواده‌های پرجمعیت است که در بازارهای در حال توسعه نیز فروش بالایی دارد. در بین خانواده جدید محصولات مرسدس‌بنز این ون متریس است که توانست فروش خیره‌کننده‌ای را در بازار آمریکا و اروپا ثبت کند. فورد ترانزیت کانکت با مجموعه تحسین‌برانگیزی از آپشن‌ها و البته مشخصات فنی عالی توانست یکه‌باز بازار باشد.

استیشن‌ها؛ بهترین خودرو خانوادگی در دنیا

شاید برای مشتری ایرانی کمی تعجب‌برانگیز باشد ولی رقابت استیشن‌ها در بازار اروپا بیش از مدل‌های سدان و هاچ‌بک است و از بهترین خودروها برای خانواده‌های پرجمعیت به حساب می‌آیند. در این بازار اشکودا سوپرب Estate رقیب دندان‌گیری پیش روی خود نمی‌بیند. برای خانواده‌هایی که علاوه بر فضای زیاد به دنبال مدل‌های قدرتمند می‌گردند ب‌ام‌و سری 3 تورینگ و آئودی RS6 آوانت بهترین گزینه‌ها هستند.

خودروهای استیشن از محبوب ترین خودروهای خانواده های پرجمعیت در اروپا

مشتریان محافظه‌کار که تنها به دنبال کیفیت هستند نیز اغلب دست روی ولوو V60 و فولکس‌واگن گلف استیشن می‌گذارند. آئودی A6 آوانت نیز امسال هم توانست با فروش بالای خود خبرساز شود. شاید به نظر برسد که آمریکایی‌ها در این بخش چندان حضور ندارند ولی حقیقت آن است که فورد فوکوس Estate خبری خوب برای مشتریان آمریکایی بوده است. دست آخر اگر مشتریان به دنبال خرید یک استیشن لوکس بدون در نظر گرفتن قیمت هستند، این مرسدس‌بنز E کلاس Estate است که پیشنهاد می‌شود.

پیشنهاد خرید خودروی ون و استیشن در بازار ایران

همانطور که مشخص است مشتریان ایرانی گزینه‌های چندانی برای خرید در کلاس ون و استیشن پیش روی خود نمی‌بینند. با این حال جای نگرانی نیست. اگر واقعاً مشتاق و علاقه‌مند به خرید در این کلاس هستید دو پیشنهاد جذاب برای شما داریم که می‌توان گفت در لیست بهترین خودرو خانوادگی قرار دارند.

کیا کارنز

کیا موتورز از سال 2008 تا 2011 شانس خود را در بازار خودروهای استیشن ایران با مدلی به اسم Carnival آزمود که البته چندان در این زمینه موفق نشان نداد. با این حال سال 2015 میلادی کره‌ای‌های یک بار دیگر دست تلاش زدند که این‌بار حاصل کارشان موفقیت‌آمیز بود و به خودرویی محبوب برای خانواده‌های پرجمعیت بدل شد. مدل Carens یکی از زیباترین ون‌های موجود در بازار است. موفقیت این خودرو به حدی است که بسیاری از مشتریان آن را به‌عنوان گزینه شاسی‌بلند هم خریداری می‌کنند. اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم کارنز یک MPV (خودروی چندمنظوره) است. محصولی مجهز به پیشرانه 2 لیتری GDI که به راحتی 166 اسب‌بخار قدرت و 213 نیوتن‌متر گشتاور هم تولید می‌کند. به لطف حضور جعبه‌دنده 6 سرعته اتوماتیک شتاب صفر تا صد این خودرو زیر 11 ثانیه ثبت شده است. سرعت نهایی آن نیز چیزی حدود 200 کیلومتر برساعت خواهد بود. کیا کارنز به صورت میانگین در هر 100 کیلومتر زیر 8 لیتر سوخت نیاز دارد که برای چنین خودرویی عقلانی است.

کیا کارنز خودرویی مناسب برای خانواده های پرجمعیت

سیستم کنترل پایداری الکترونیک ESC، سیستم کنترل ایستایی در سربالایی HAC، سنسورهای پارک عقب و جلو، دوربین دید عقب، سیستم کمکی پارک هوشمند، سیستم ورود بدون کلید، سقف پانوراما، کروز کنترل، کانال تهویه هوا مخصوص سرنشینان عقب و سیستم صوتی با صفحه نمایش 4.3 اینچی بخشی از آپشن‌های کیا کارنز به حساب می‌آیند.

هیوندای i40

هنوز هم بسیاری نمی‌دانند که یکی از استیشن‌های معروف جهان و از بهترین خودروها برای خانواده‌های پرجمعیت در بازار ایران وجود دارد. تنها در سال 2015 میلادی بود که یکی از خاص‌ترین مدل‌های هیوندای به اسم i40 راهی بازار کشور شد مدلی که البته در دو ویرایش فست‌بک و استیشن به دست مشتریان رسید. این مدل به لطف طراحی نزدیکی که به النترا داشت دست‌کم توانست این بازار سنتی را برای مدتی کوتاه دستخوش تغییر قرار دهد.

هیوندای I40 استیشن از خودروهای محبوب خانواده های پرجمعیت

هیوندای i40 استیشن مجهز به یک پیشرانه 2 لیتری GDI با 178 اسب‌بخار قدرت است. شتاب صفر تا صد آن 10.9 ثانیه و سرعت نهایی‌اش 200 کیلومتر برساعت ثبت شده است. این خودروی 4.7 متری وزن خالصی معادل 1570 کیلوگرم دارد که مطابق با ساختار استیشن بودنش، منصفانه است.

از جمله‌های آپشن‌های هیوندای i40 می‌توان به سیستم کمکی حرکت در شیب HAC، سقف پانوراما، تنظیمات صندلی در 10 حالت، تهویه صندلی، سیستم نگهدارنده صندلی کودک، نمایشگر سوپر ویژن 4.2 اینچی رنگی، سیستم ضدیخ برف‌پاک‌کن، گرم‌کن فرمان و گرم‌کن صندلی‌ها اشاره کرد.

شما در مورد معیار انتخاب بهترین خودرو خانوادگی چه نظری دارید؟ در کامنت‌ها باما در میان بگذارید.

دیدگاه کاربران