شاسی بلند دایون Y5 در راه ایران

بعد از آمدن دایون V5 که قرار است ماموت خودرو آنرا در کشورمان مونتاژ کند، حالا باخبر شده‌ایم که دومین محصول شرکت Dayun Auto نیز بزودی به کشورمان می‌رسد. این محصول جدید البته در کلاس پیکاپ‌ها نیست بلکه با یک شاسی‌بلند سروکار داریم: دایون Y5 در راه است!

مشخصات فنی دایون Y5

همانطور که دایون V5 در واقع نسخه کپی شده‌ای از پیکاپ فودای F22 است، دایون Y5 را هم باید نسخه کپی شده فودای لندفورت بدانیم؛ همان شاسی‌بلندی که سایپا مدت‌هاست برای تولید آن در خودروسازی زامیاد و با نام احتمالی «زامیاد تیوان» برنامه می‌چیند.

دایون Y5 چند ویژگی قابل توجه دارد. اولین ویژگی خوب دایون این است که پلتفرم مستقل دارد؛ پس باید آنرا یک شاسی‌بلند (SUV) واقعی بدانیم، نه یک کراس‌اور (CUV). دومین ویژگی خوب دایون این است که سیستم محرکه 4WD پارت‌تایم آنرا BorgWarner ساخته و می‌توانید آنرا در سه حالت دو چرخ سبک (2H)، چهارچرخ سبک (4H) و چهارچرخ سنگین (4L) قرار دهید. ضمن اینکه اینکه قفل دیفرانسیل عقب آن ساخت Eaton است. حالا که این نام‌ها را گفتیم، بد نیست که بگوییم سیستم ترمز دایون نیز توسط Bosch تامین شده.

مشخصات فنی شاسی بلند دایون

سومین ویژگی خوب دایون Y5 را باید موتور توربوشارژ آن دانست. دایون برای مشتریانی که از سوخت گازوییل استفاده می‌کنند، موتور دیزلی 1.9 لیتری توربوشارژ ساخت Dulwich را آماده کرده است. اما برای آنهایی که از سوخت بنزین استفاده می‌کنند، دایون از موتور بنزینی 2.0 لیتری توربوشارژ میتسوبیشی بهره گرفته. جالب‌تر اینکه هردوی این موتورها را می‌توان با گیربکس‌های دستی و اتوماتیک سفارش داد. 

کد موتور 4K21D4W
نوع موتور 2.0 لیتری توربو
قدرت 201 اسب بخار
گشتاور 280 نیوتن متر
گیربکس 6 دنده اتوماتیک
طول 4771 میلیمتر
عرض 1870 میلیمتر
ارتفاع 1828 میلیمتر
فاصله محوری 2790 میلیمتر
وزن خالص 1995 کیلوگرم

*اطلاعات جدول فوق، از سایت خودروساز گردآوری شده است.

چهارمین ویژگی خوب دایون Y5 را باید ابعاد و اندازه‌اش بدانیم. چینی‌ها این کراس‌اور را در سه ردیف و با ظرفیت 7 سرنشین ساخته‌اند ولی امکان سفارش نسخه 5 نفره آن را هم دارند. آنطور که دایون گفته، اگر صندلی‌های ردیف دوم و سوم را بخوابانید، حجم محفظه بار تا عدد شگفت‌انگیز 2780 لیتر افزایش می‌یابد.

رقیبان دایون Y5 در ایران

برای شناختن رقبای دایون Y5 اجازه دهید تا یکبار دیگر، یادآوری کنیم که با خودرویی دو دیفرانسیل و با سایز متوسط روبرو هستیم؛ پس محصولاتی مانند هاوال H9 از بهمن موتور، فوتون ساوانا از عظیم خودرو، یواز پاتریوت از سروش دیزل و هنگتیان L4600 را باید رقیبان مستقیم دایون Y5 بدانیم. البته در اینجا باید از رکستون امپرور رامک‌ خودرو فاکتور بگیریم چراکه اختلاف قیمتی زیادی با دایون دارد.

اما علاوه‌بر شاسی‌بلندهای متوسط، دایون Y5 مجبور است تا با کراس‌اورهای متوسط حاضر در بازار ایران نیز مواجه شود. بنابراین کی‌ام‌سی K7 از کرمان موتور، فیدلیتی پرایم از بهمن موتور، چری تیگو 8 پرو از مدیران خودرو، بی‌وای‌دی تانگ از کارمانیا، اس‌دبلیوام G05 از سیف خودرو، جی‌ام‌سی S350 از ریگان خودرو را باید مهم‌ترین کراس‌اورهایی دانست که در محدوده قیمتی دایون Y5 حضور دارند.

قیمت دایون Y5

دایون Y5 قرار است توسط یکی از خودروسازان خصوصی کشورمان مونتاژ شود ولی هنوز نامش فاش نشده. از آنجایی که این خودرو احتمالا در نسخه 7 نفره به ایران خواهد آمد، باید منتظر قیمتی بیش از 800 میلیون تومان برای آن باشیم.

نویسنده : مرتضی برجسته

منبع : dayuncn.com