• شاسي بلند دايون ايليا موتور
  • موتور دايون y5
  • دايون کيان موتور
  • موتور دايون y5
  • عکس دايون y5 ايليا موتور
  • عکس دايون y5 ايليا موتور
  • عکس دايون y5 ايليا موتور
  • عکس دايون y5 ايليا موتور
  • عکس دايون y5 ايليا موتور
  • کابين دايون y5
  • مانيتور لمسي دايون y5
  • صندلي دايون هفت نفره
  • موتور ميتسوبيشي دايون y5
  • مشخصات دايون ايليا موتور در ايران
  • دايون کيان موتور

افزایش 100 میلیونی در قیمت‌گذاری جدید!

بررسی دایون وای 5 ایلیا موتور (Dayun Y5)

8 آذر 1401 14:59

افزایش قیمت دایون در آذر 1401

آذر 1401: اواسط زمستان 1400 بود که شرکت ایلیا موتور، قیمت دایون را به 932 میلیون تومان رساند. بعد از آن و در اوایل تابستان 1401، قیمت دایون Y5 مجددا افزایش یافت و 217 میلیون تومان بیشتر از سال قبل شد و به رقم جدید یک میلیاردو 149 میلیون تومان رسید.

حالا که در اواخر پاییز 1401 هستین نیز شرکت ایلیاموتور، از افزایش قیمت 99 میلیونی دایون، نسبت به نیمه اول سال 1401 خبر داده است. براساس اطلاع‌رسانی این شرکت، قیمت دایون Y5 هم‌اکنون معادل یک میلیاردو 248 میلیون تومان شده است.

داشبورد جدید دایون Y5

اردیبهشت 1401: به فاصله گذشت دو ماه از اولین تحویل دایون Y5 در ایران، شرکت ایلیا موتور، تغییرات جذابی را برای در قسمت داخلی این خودرو انجام داده که مهم‌ترین‌شان، داشبورد جدید خودروست:

همانطور که در تصویر فوق نیز مشاهده می‌کنید، ایلیا موتور از داشبورد جدیدی برای دایون Y5 استفاده کرده که برخلاف داشبورد قدیمی این خودرو، فاقد دکمه‌های فیزیکی است و کنترل تمامی قسمت‌ها با کمک «پنل لمسی» انجام می‌شود. نصب این پنل جدید، باعث تغییراتی مختصر در طراحی دریچه تهویه وسط نیز شده است.

ایلیا موتور همچنین مالتی مدیای خودرو را ارتقا داده و ویژگی جدید میرورلینک (MirrorLink) برای اتصال سیستم چندرسانه‌ای خودرو به موبایل، به آن افزوده است. همچنین گفته شده که اسپیکرهای سیستم صوتی نیز تغییر کرده‌اند و حالا کیفیت صدای بهتری نسبت به قبل دارند.

تحویل اولین سری دایون Y5 با مدل 1401

اسفند 1400: اولین سری دایون Y5 با مدل 1401 در تاریخ سوم اسفندماه، تحویل خریداران شد. مدیران شرکت ایلیا موتور در مراسم تحویل اولین سری خودرو دایون، که بصورت نمادین با حضور چندنفر از خریداران این شرکت برگزار شده بود، خبر دادند که زیرساخت‌های لازم برای توسعه خط تولید این شرکت در شهرک صنعتی کاوه در ساوه، فراهم شده و درحال انجام بوده که نتیجه آن، تولید حدود 6 هزار خودرو در این کارخانه برای سال 1401 خواهد بود.

البته ناگفته نماند که حداکثر ظرفیت تولید سالانه این کارخانه، حدود 15 هزار دستگاه است. همچنین در این مراسم، نمایندگان بانک ایران زمین (از سرمایه‌گذار اصلی برای احداث کارخانه) نیز حضور داشتند.

کاتالوگ دایون Y5 منتشر شد

آبان 1400: شرکت خودرسازی ایلیا موتور، نخستین اطلاعات رسمی از شاسی‌بلند جدیدش، یعنی دایون Y5 را منتشر کرده است:

»» کاتالوگ رسمی دایون Y5 در ایران (PDF) ««

البته این نکته را هم یادآوری کنیم که آپشن‌های «دی لایت» و «کنترل پایداری» در نسخه‌های تولید آزمایشی دایون وجود ندارند اما آقای صرافی (مدیر بازاریابی کیان موتور وارنا) این اطمینان را به خریداران ایرانی دایون داده است که تمامی نسخه‌های تولیدی ایلیا موتور، این دو آپشن را بصورت استاندارد خواهند داشت.

مونتاژ دایون در ایلیا موتور

مهر 1400: بعد از آمدن دایون V5 که قرار است ماموت خودرو آنرا در کشورمان مونتاژ کند، حالا دومین محصول شرکت Dayun Auto نیز به کشورمان رسیده است. این محصول جدید البته در کلاس پیکاپ‌ها نیست بلکه با یک شاسی‌بلند چینی سروکار داریم که نامش دایون Y5 است. 

عرضه کننده دایون Y5 در ایران، شرکت خودروسازی ایلیا (ایلیا موتور) وابسته به خانواده منصوری، بدنبال مونتاژ و عرضه آن در ایران است، که سابقه واردات خودروهای بورگوارد را در کارنامه دارند. از آنجایی که تنها خط تولید خودروسازی ایلیا در شهرک صنعتی کاوه قرار دارد، پس در صورت قطعی‌شدن مونتاژ شاسی‌بلند دایون، استان مرکزی تنها پایگاه تولید آن در کشورمان خواهد بود.


مشخصات فنی دایون Y5

همانطور که دایون V5 در واقع نسخه کپی شده‌ای از پیکاپ فودای F22 است، دایون Y5 را هم باید نسخه کپی شده فودای لندفورت بدانیم؛ همان شاسی‌بلندی که سایپا مدت‌هاست برای تولید آن در خودروسازی زامیاد و با نام احتمالی «زامیاد تیوان» برنامه می‌چیند.

دایون Y5 ایلیا موتور، چند ویژگی قابل توجه دارد. اولین ویژگی خوب دایون این است که پلتفرم مستقل دارد؛ پس باید آنرا یک شاسی‌بلند (SUV) واقعی بدانیم، نه یک کراس‌اور (CUV). دومین ویژگی خوب دایون این است که سیستم محرکه 4WD پارت‌تایم آنرا BorgWarner ساخته و می‌توانید آنرا در سه حالت دو چرخ سبک (2H)، چهارچرخ سبک (4H) و چهارچرخ سنگین (4L) قرار دهید. ضمن اینکه قفل دیفرانسیل عقب آنرا هم Eaton ساخته است. حالا که این نام‌ها را گفتیم، بد نیست که بگوییم سیستم ترمز دایون نیز مانند اکثر خودروهای چینی بازار، توسط شرکت Bosch تامین شده و گیربکس آن ساخت Aisin است.

سومین ویژگی خوب دایون Y5 را باید موتور توربوشارژ آن دانست. دایون برای مشتریانی که از سوخت گازوییل استفاده می‌کنند، موتور دیزلی 1.9 لیتری توربوشارژ ساخت Dulwich را آماده کرده است.

اما برای آنهایی که از سوخت بنزین استفاده می‌کنند، دایون از موتور بنزینی 2.0 لیتری توربوشارژ Mitsubishi بهره گرفته. جالب‌تر اینکه هردوی این موتورها را می‌توان با گیربکس‌های دستی و اتوماتیک سفارش داد. 

کد موتور 4K21D4W
نوع موتور 2.0 لیتری توربو
قدرت 201 اسب بخار
گشتاور 280 نیوتن متر
گیربکس 6 دنده اتوماتیک
مصرف 9.3 لیتر
حجم باک 72 لیتر

*اطلاعات جدول فوق، از سایت خودروساز گردآوری شده است.

چهارمین ویژگی خوب دایون Y5 را باید ابعاد و اندازه‌اش بدانیم. چینی‌ها این کراس‌اور را در سه ردیف و با ظرفیت 7 سرنشین ساخته‌اند ولی امکان سفارش نسخه 5 نفره آن را هم دارند. آنطور که دایون گفته، اگر صندلی‌های ردیف دوم و سوم را بخوابانید، حجم محفظه بار تا عدد شگفت‌انگیز 2780 لیتر افزایش می‌یابد.

مشخصات ابعاد و اندازه
طول 4771 میلیمتر
عرض 1870 میلیمتر
ارتفاع 1828 میلیمتر
فاصله محوری 2790 میلیمتر
وزن خالص 1995 کیلوگرم

*اطلاعات جدول فوق، از سایت خودروساز گردآوری شده است.

امکانات دایون Y5 ایلیا موتور

طبق مشخصات رسمی منتشر شده توسط شرکت خودروسازی ایلیا موتور، دایون Y5 قرار است با تجهیزات زیر، بدست مشتریان ایرانی‌اش برسد:

  • لاستیک های 245/70 آفرود
  • گیربکس با حالت‌های اسپرت و برفی
  • تنظیم فرمان 2 حالته
  • سانروف
  • آینه تاشو برقی با گرمکن
  • تهویه دیجیتال / تهویه مستقل ردیف عقب
  • دو ایربگ (راننده و سرنشین جلو)
  • کنترل پایداری
  • ورود بدون کلید / استارت دکمه‌ای
  • مانیتور 8 اینچی لمسی
  • سیستم صوتی با 8 اسپیکر
  • دوربین عقب / نویگیشن / بلوتوث
  • قفل دیفرانسیل مکانیکی در محور عقب
  • صندلی 6 حالته برقی راننده
  • صندلی 4 حالته دستی سرنشین جلو

گارانتی دایون چقدر است؟

شاسی بلند دایون Y5 قرار است با گارانتی 3 سال یا 100 هزار کیلومتر (هرکدام زودتر فرا برسد) در اختیار خریداران ایرانی قرار بگیرد. همچنین فروش و خدمات پس از فروش دایون نیز برعهده شرکت کیان موتور خواهد بود.

رنگ های قابل سفارش دایون چیست؟

مشتریانی ایرانی دایون Y5 ایلیا موتور، می‌توانند این شاسی‌بلند چینی را در رنگ‌های سفید، مشکی، نوک مدادی، نقره‌ای، قرمز و آبی اقیانوسی خریداری کنند. البته در آینده، ممکن است رنگ‌های دیگری نیز برای این خودرو قابل سفارش باشد.

رقیبان دایون Y5 در ایران

برای شناختن رقبای دایون Y5 اجازه دهید تا یکبار دیگر، یادآوری کنیم که با خودرویی دو دیفرانسیل و با سایز متوسط روبرو هستیم؛ پس محصولاتی مانند هاوال H9 از بهمن موتور، فوتون ساوانا از عظیم خودرو، یواز پاتریوت از سروش دیزل و هنگتیان L4600 را باید رقیبان مستقیم دایون Y5 بدانیم. البته در اینجا باید از رکستون امپرور رامک‌ خودرو فاکتور بگیریم چراکه اختلاف قیمتی زیادی با دایون دارد.

اما علاوه‌بر شاسی‌بلندهای متوسط، دایون Y5 مجبور است تا با کراس‌اورهای متوسط حاضر در بازار ایران نیز مواجه شود. بنابراین کی‌ام‌سی K7 از کرمان موتور، فیدلیتی پرایم از بهمن موتور، چری تیگو 8 پرو از مدیران خودرو، بی‌وای‌دی تانگ از کارمانیا، اس‌دبلیوام G05 از سیف خودرو، جی‌ام‌سی S350 از ریگان خودرو را باید مهم‌ترین کراس‌اورهایی دانست که در محدوده قیمتی دایون Y5 حضور دارند.

قیمت دایون Y5

اولین فروش دایون Y5 از اواسط زمستان 1400 در بازار کشورمان شروع شد. در جدول زیر، آخرین تغییرات قیمت دایون Y5 ایلیا موتور را مشاهده می‌کنید:

زمان قیمت
بهمن 1400 932 میلیون
تیر 1401 1 میلیاردو 149 میلیون
آذر 1401 1 میلیاردو 248 میلیون

*قیمت‌ها برحسب تومان است.

همچنین برای اطلاع از آخرین طرح‌های فروش فوری دایون و همچنین پیش فروش دایون، مقاله شرایط فروش ایلیا موتور را مطالعه کنید.

دیدگاه کاربران
ناشناس 1402/9/8
سلام. خب من سایت سازنده رو چک کردم و این دو مدل اصلا وجود نداشت. به لحاظ قیمتی هنوز هایما و جک رو ترجیح می دم. دو دفرانسیل بودن خیلی برای همه مردم لطفی نداره وقتی فقط 1 درصد مردم فقط آفرود می روند. منتظر تستش هستم. از روی کاتالوگ اصولا همه چیز قشنگه و خوبه
پاسخ
0
0
0
amirmohsen 1401/8/21
سلام من این ماشین رو با توجه به مشخصاتی که ازش نوشته بودن و به نظرم قابل قبول بود خریدم و روز بعدش برای تست ماشین رو بردم کویر مرنجاب شروع حرکت از تهران ماشین فول لوازم و ۵ نفر سرنشین حرکت کردیو کشش و قدرت ماشین تویه اتوبان کاملا اندازه و گیربکس تقریبا همخونی خوبی با موتور داشت کامپیوتر سفری ماشین مصرف ۱۲ رو نشون میداد که تقریبا با عدد واقعی مصرف نزدیک بود توی مسیر اب شیرین بعد از کم کردن باد لاستیک ماشین توی دست اندازها و پستی بلندی واکنش خوبی نشون میداد که به نظر این شاسی مستقل بودن تو این موضوع خودشو نشون میداد کمک سبک ماشین دور خوبی داشت و برای عبور از ماسه و رمل خوب عمل میکرد ولی اگر گیربک امکان دنده عوض کردن رو نداشت نتیجی میتونست بهتر باشه توی کمک سنگین گیربکس دنده رو عوض نمیکرد که این موضوع واسه کویر نوردی خیلی بکار میاد اگر امکان سفارش کیت فنر بندی باشه خیلی توانایی ماشین بهتر خواهد شد در کل با بوجه زیر ۱۳۰۰ یه ماشین شهری و افرودیه که میشه روش حساب کرد البته تاکید میکنم با این بوجه
پاسخ
0
0
1
Yahossein 1401/4/17
این ماشین هنوز دست مصرف کننده نرسیده که آزمایش پس بده ولی تا اینجای کار شرکت ایلیا خودرو به تعهداتش عمل نکرده وفقط مبلغ ماشین با واسط دلالان خودش بالا برده و این سیاست فروش کثیفی هستش من بهمن ماه با موعد تحویل 90 روزه ثبت نامه کردم و کل مبلغ پرداخت کردم ولی با گذشت 6 ماه هتوز ماشین تحویل نگرفتم پیج اینستا ایلیا خودور برای کامنت گذاشتن محدود شده و وفقط چند نفری که از خودشون هستند کامنت مثبت گذاشتند و کامنتهای منفی پاک شده
پاسخ
4
0
0
Farshaddddd 1401/8/9
بخر شک نکن تو این بازار و این انتخاب های محدود. بهترین انتخابه قدرت و سرعت عالی بدون صدا وشاسی مستقل که خودش عامل استحکام. وقدرت ماشینه وضربه های جاده رو میگیره گیربکسش هم نرم وبی صدا کار میکنه
0
3
Shahinnnn 1401/8/6
شتاب عالی قدرت عالی بی صدا دو کولر قوی مصرف بنزین مناسب در کل چالاکه ولی دی لایت نداره کف پوش نداره بنزین سوپر پیدا نمیشه
0
3
Shahinnnn 1401/7/30
سواریش خوبه خیلی از تیگو سر تره بزرگ بودنش خیلی با حاله گاز که میدید آسفالت رو می‌کنه مصرفش تو جاده خوبه زیر ده میسوزنه که احتمالا باید کمتر هم بشه بعد از پنج هزار الان ۴ هزار رفتم
0
3
Shahinnnn 1401/7/24
من این ماشینو چند ماه که گرفتم قبلش میخواستم فیدلیتی بگیرم خوشحالم که فیدلیتی نگرفتم وجود دنده کمک به آدم اعتماد به نفس میده ماشین نرم و پر قدرتیه شتابش خیلی عالیه با هفت نفر کم نمیاره موتور میتسوبیشی به اندازه آپشن های که نداره می ارزه
0
3
Hasratbehdel 1401/3/8
یک میلیارد و پنجاه و نه میلیون میخوان از ما پول بگیرن به نیت ۹۳۰ تومن مارو کشوندن به ثبت نام ۴۶۶ تومن پیش پرداخت دادیم ۳ ماه و نیم بعد گفتن گرون شده دستمونم به جایی بند نیست
پاسخ
1
1
1
jerard 1401/3/9
الان دارن صحبت از 1085 میکنن.اولش گفتن 930
0
1
Yahossein 1401/2/27
با سلام خدمت دوستان این ماشین هنوز دست مصرف کننده واقعی نرسید که عملکرد ماشین مشخص بشود ولی تا اینجا نمایندگی این خودرو که ایلیا خودرو هست عملکرد مناسبی نداشته و با اخذ مبلغ این خودرو حتی به قرارداد یکطرفه که کاملا به نفع شرکت بوده پایبند نیست و دایما بدنبال دریافت پول از مشتریان هست
پاسخ
0
0
0