سال 1401 منتظر تولیدش باشید!

مشخصات دورسن G70S در ایران

9 دی 1400 14:30

تحولات بازار کشورمان نشان می‌دهد که سیل ورود خودروهای چینی به بازار ایران، قرار نیست به پایان برسد؛ بلکه هر روز، قوی‌تر و پر سروصداتر هم می‌شود. این‌بار باید منتظر آمدن دورسن G70S باشیم.

مونتاژ کننده دورسن چه کسی است؟

دورسن G70S مدت‌هاست که در خیابان‌های کشورمان دیده می‌شود و نه تنها در سال 1400 بلکه از سال 1398 نیز خبر عرضه آن در بازار کشورمان پخش شده بود. در آن زمان، رسانه‌ها می‌گفتند که این محصول توسط شرکت «یاران خودرو اروند» مونتاژ می‌شود؛ همان شرکتی که تعداد محدودی دامای X7 را به ایران آورد و سپس ناپدید شد و رفت!

اما حالا به نظر می‌رسد که ماموت خودرو، اشتیاق زیادی برای تولید دورسن G70S پیدا کرده است و می‌خواهد مونتاژ آن را به زیرمجموعه جدیدش، یعنی خودروسازی مکث موتور بسپارد. اگر چنین چیزی صحت داشته باشد، باید دورسن را بعد از پیکاپ کلوت مکث موتور، دومین محصول ماموت خودرو در بازار خودروهای سواری ایران بدانیم. البته شرکت مکث موتور، همانطور که نام دایون V5 را ایرانیزه کرده و به «کلوت» تغییر داده است، احتمالا نام چینی دورسن را هم از روی این خودرو حذف می‌کند.

ارتباط میان دورسن و زوتی چیست؟

خودروسازی دورسن (Dorcen) از همان ابتدای کارش، بر پایه و اساس و البته با کمک مستقیم زوتی (Zotye) شکل گرفت. شاید برای‌تان جالب باشد بدانید که موسس دورسن، پدرش از مهندسان خودروسازی زوتی بوده است! دورسن حتی در سال 2015 که می‌خواست فعالیتش را شروع کند، از خودش چیزی نداشت و به همین دلیل، خط تولید زوتی را در اختیار گرفت و آنرا توسعه داد تا اینکه در سال 2018 توانست از آن بهره‌برداری کند و رسما آنرا افتتاح کرد.

دورسن G70S نیز از همان سال 2018 به بازار چین معرفی شد ولی از یکسال بعد و در مدل 2019 بدست خریدارانش رسید. نکته بسیار جالب درباره این خودرو، این است که هیچ ویژگی این خودرو، نه متعلق به دورسن است و نه حتی توسط دورسن، تغییر یافته یا بهبود داده شده. چراکه این خودرو، در واقع فیس‌لیفت دامای X7 بود و حتی زوتی (مالک برند دامای) می‌خواست آنرا با نام دامای X7S به بازار چین بفرستد اما شانس با زوتی، یار نبود و این خودروساز چینی، درگیر مشکلات مالی شد و نه تنها از عرضه این فیس‌لیفت، منصرف شد بلکه حتی خط تولید همه محصولاتش را هم متوقف کرد.

بعد از این ماجرا، دورسن وارد میدان شد و توانست مالکیت پلتفرم دامای را از زوتی خریداری کند. سپس نام و لوگوی دامای X7S را برداشت و نام اختصاصی خودش را روی آن گذاشت و به این ترتیب، دورسن G70S خلق شد؛ به همین راحتی! 

حتما می‌دانید که زوتی در سال 2021، رسما اعلام ورشکستگی کرد و یکی از مهم‌ترین دلایلی که سایپا نتوانست که مونتاژ زوتی آریو را در کشورمان ادامه دهد، ناشی از همین موضوع بود. اما با ورشکستگی زوتی، متاسفانه اتفاقات تلخی برای شرکت‌های وابسته به زوتی هم رخ داد. از آنجایی که زوتی، توانایی تولید و حتی تامین قطعات خودرو را نداشت، خط تولید دورسن هم خیلی زود متوقف شد و بعد از زوتی، دورسن هم در سال 2021 اعلام ورشکستگی کرد.

زوتی همچنین یکی از بزرگترین سهامداران خودروسازی هن‌تنگ (Hanteng) هم بود و بیش از 60% مالکیت آنرا برعهده داشت. ولی با ورشکستگی زوتی، خط تولید هن‌تنگ هم متوقف شد و این خودروساز چینی دیگر سرمایه‌ای برای ادامه مسیرش نداشت. حالا که صحبت از هن‌تنگ شد، این نکته را هم باید یادآوری کنیم که مهم‌ترین دلیل توقف تولید هن‌تنگ در ایران، موضوع تحریم‌های صنعت خودروسازی ایران نبود بلکه ناشی از ورشکستگی طرف چینی بود. 

مشخصات فنی دورسن G70S

همانطور که گفتیم، دورسن G70S همان دامای X7 است که چهره‌اش را تغییر داده‌اند. پس هر چیزی که درباره دامای X7 می‌دانید، درباره دورسن G70S هم صدق می‌کند. این یعنی ما با کراس‌اوری سروکار داریم که فاصله محوری‌اش دقیقا مشابه دامای X7 بوده و همچنان 2.85 متر است. نه تنها ابعاد و اندازه‌ها، بلکه موتور دورسن G70S نیز دقیقا همان پیشرانه جذاب، قدرتمند و تحت لیسانس میتسوبیشی است که قبلا، در دامای X7 هم دیده بودیم. 

کد موتور 4G63
نوع موتور 2.0 لیتری توربو
قدرت 190 اسب بخار
گشتاور 250 نیوتن متر
وزن 1731 کیلوگرم
شتاب 11.3 ثانیه
مصرف 8.7 لیتر

*اطلاعات جدول فوق، از سایت خودرسازی گردآوری شده است.

البته در قسمت فنی، یک تغییر مهم برای دورسن G70S اتفاق افتاده است؛ اگر یادتان باشد، گیربکس دامای X7 از نوع 6 دنده دوکلاچه بود اما در دورسن، شاهد گیربکس 8 دنده اتوماتیک هستیم.

رقیبان دورسن G70S در ایران

از آنجایی که با کراس‌اوری سایز متوسط و چینی سروکار داریم، پیدا کردن رقیبان دورسن G70S کار نسبتا آسانی است. ابتدا باید یادی از رقیبان قدیمی این خودرو کنیم؛ مدل‌هایی مانند دامای X7 از یاران خودرو اروند، کوپا سری اول و حتی کوپا نیوفیس و همچنین جی‌ام‌سی S350 که هرسه را شرکت ریگان خودرو با هزاران مشکل و دردسر تولید می‌کرد. همچنین باید از هن‌تنگ X7 شرکت عظیم خودرو و بورگوارد BX7 از کیان موتور نیز یاد کنیم.

بعد از مدل‌های قدیمی، باید به سراغ جدیدترین کراس‌های سایز متوسط بازار کشورمان برویم که مهم‌ترین آنها خودرو فیدلیتی از بهمن موتور است. بعد از آن، کی‌ام‌سی K7 از کرمان موتور قرار دارد. البته مدیران خودرو هم دست به کار نبوده و رقیب قدرتمندی مانند فونیکس تیگو 7 پرو را برای مقابله با دورسن آماده کرده است. اف‌ام‌سی T5 از خودروسازی فردا موتور و اس‌دبلیوام G05 از سیف خودرو نیز در محدوده قیمتی دورسن هستند.

قیمت دورسن G70S

با اینکه فروش دورسن G70S در بازار چین متوقف شده اما در همان سال 2019، دورسن این خودرو را با قیمتی بین 120 تا 150 هزار یوآن می‌فروخت که معادل تقریبی 19 تا 23 هزار دلار می‌شود. بنابراین در صورت قطعی‌شدن مونتاژ آن در کشورمان، قطعا باید قیمتی فراتر از یک میلیارد تومان داشته باشد.

دیدگاه کاربران