• طرح سپهتن (سامانه پيمايش تردد ناوگان)

نصب تجهیزات طرح سپهتن تا پایان سال

اخبار طرح سپهتن (سامانه پیمایش تردد ناوگان)

24 اردیبهشت 1402 10:06

نصب تجهیزات طرح سپهتن تا پایان سال

اردیبهشت 1402: علی‌اکبر نژادعلی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، با اشاره به مزایای طرح سپهتن و اجرایی شدن تفاهم‌نامه چهارجانبه این طرح در هفته ابتدای اردیبهشت‌ماه امسال، گفت دو نماینده وزارت نفت شامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت دو طرف این تفاهم‌نامه هستند و تکلیف قانونی بر این اساس این است که تا پایان سال ۱۴۰۲، تجهیزات طرح سپهتن روی ۵۰ درصد ناوگان حمل بار و ۱۰۰ درصد ناوگان حمل مسافر نصب شود که این موضوع کمک مؤثری در روند شفاف‌سازی تحویل سوخت به ناوگان حمل‌ونقل سنگین بر اساس پیمایش خواهد بود.

وی افزود با اجرای این طرح، کیلومتر دقیق طی‌شده برای حمل بار از نقطه‌ای که حمل می‌شود تا زمانی که به دست مشتری برسد، مشخص شده و میزان سوخت تخصیصی بلافاصله در کارت هوشمند سوخت ذخیره می‌شود.

تفاهم‌نامه چهارجانبه سامانه سپهتن امضا شد

اردیبهشت 1402: آیین امضای تفاهم چهارجانبه سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان بین‌جاده‌ای (سپهتن)، صبح روز پنجم اردیبهشت‌ماه با حضور علی‌اکبر نژادعلی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، سیدکمال هادیان‌فر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا، حسین آب‌نیکی، مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و داریوش امانی، رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بین شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا و سازمان راهداری و حمل‌ونقل شهری انجام شد.

علی‌اکبر نژادعلی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، درباره سابقه این طرح گفت از سال ۹۳ بر اساس مصوبه هیئت وزیران، بحث سامانه جامع پیمایش (تخصیص سهمیه بر اساس پیمایش) در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با کمک سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و وزارت کشور تهیه و تدوین شده که هدف آن پایش هوشمند بر اساس اسناد حمل‌ونقل جاده‌ای بود. اما بر اساس آخرین مصوبه شورای اقتصاد، درباره هزینه نصب جی‌پی‌اس و نحوه تخصیص هزینه موردنیاز در قالب طرح جدید سپهتن تصمیم‌گیری شد که مصوبه آن دریافت شد و نیاز به تمدید اعتبار دارد. هدف از اجرای طرح سپهتن را نصب و راه‌اندازی سامانه روی ناوگان حمل‌ونقل باری برون‌شهری در فاز نخست و پایش هوشمند سوخت بر اساس آن است. با اجرا این طرح، بر اساس مقدار عملکرد واقعی در ناوگان برون‌شهری، ‌تخصیص سهمیه سوخت از سوی وزارت نفت انجام خواهد شد. هزینه‌های اجرای این طرح طبق پیش‌بینی قانون، از محل صرفه‌جویی در تخصیص سهمیه سوخت به ناوگان برون‌شهری در اختیار شرکت سرمایه‌گذار قرار خواهد گرفت و امیدواریم با اجرای آن، طرح پایش هوشمند توزیع سوخت و استفاده از اطلاعات الکترونیکی مصرف‌کنندگان در دستور کار قرار گیرد.

هادیانفر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا، از مزایای این طرح به تسهیل در ترددها، کاهش آمار تصادف‌های ‌جاده‌ای و جان‌باختگان، مجروحان، مدیریت بار مسافر، امکان بررسی دقیق‌تر علل تصادف‌های بین‌جاده‌ای اشاره کرد و گفت امروز بیش از ۳۹ میلیون وسیله نقلیه در کشور داریم که طبق پیش‌بینی‌های انجام‌شده در سال جاری حدود ۲ میلیون دستگاه وسیله نقلیه جدید نیز به این آمار افزوده خواهد شد. این موضوع در شرایطی است که هیچ خودرویی با عنوان فرسوده و اسقاط از این شبکه خارج نخواهد شد و همین موضوع نگرانی ما را درباره آمار تصادف‌های جاده‌ای و اختلال در روند ترافیک جاده‌ای و شهری افزایش می‌دهد و سبب خسارت‌های جبران‌ناپذیر در حوزه تصادف‌ها، آلودگی هوا و مصرف سوخت در اثر انباشتگی وسایل نقلیه خواهد شد. متأسفانه آمار تصادف‌ها در سال گذشته و نوروز امسال رو به افزایش بوده است که این موضوع مدیریت صحیح تردد بین‌جاده‌ای را با وجود ۸۷۷ راه‌ پر تصادف دوچندان می‌کند و اجرای سامانه سپهتن از طرح‌های مؤثر در مدیریت ترددهای بین‌جاده‌ای در کشور خواهد بود.

وی افزود این نشست حاصل یک سال کار کارشناسی حساس است که تفاهم‌نامه و پیوست‌های فنی آن احصا شد. امروزه دنیا به سمت کنترل ناوگان با هوشمندسازی برمبنای جی‌پی‌اس برای خودروهای باری، سواری و مسافری و کنترل‌های ترافیکی حرکت کرده است. گام‌های خوبی از سال ۹۳ برای اتوبوس‌ها برداشته شد و امروز ۱۲ هزار ناوگان اتوبوسرانی جابه‌جایی مسافر با یک نرم‌افزار ۱۰۰ درصد داخلی کنترل می‌شود که امیدواریم با اجرایی شدن سامانه سپهتن، این روند توسعه یابد و برای ۳۶۸ هزار کامیون، تریلی و تانکر نیز اجرایی شود و بتوان سامانه‌های جدید را نصب و کنترل‌های تردد را برای جلوگیری از تخلفات حادثه‌ساز منتج به تصادف به‌کار گرفت. با نصب این سامانه، بررسی رفتار رانندگان در طول سفر، بررسی مجوزهای لازم برای جابه‌جایی بار و مسافر، پیشگیری از تخلفات رانندگی، کاهش جان‌باختگان، مجروحان و تصادف‌ها، مدیریت بار مسافر و امکان بررسی دقیق‌تر تصادف‌ها، امکان مدیریت مصرف سوخت و تخصیص سوخت بر اساس پیمایش محقق خواهد شد.

حسین آب‌نیکی، مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، نیز در این آیین گفت هدف از اجرای این طرح مدیریت مصرف سوخت بوده و اجرای این طرح افزون بر بهینه‌سازی مصرف سوخت، کارکردهای دیگری نظیر مدیریت هوشمند حمل‌ونقل جاده‌ای، مدیریت جابه‌جایی بار و مسافر، مدیریت ایمنی و ترافیک جاده‌ها و تخصیص سوخت بر اساس اطلاعات پیمایش را به‌دنبال خواهد داشت. برای اجرای این سامانه به ازای هر خودرو، ۱۲۰ تا ۴۰۰ دلار سرمایه با توجه به میزان صرفه‌جویی اختصاص خواهد یافت و سازمان راهداری مجری این طرح خواهد بود. مجموع خودروهایی که در مرحله نخست به این سامانه متصل می‌شوند، ۳۶۸ هزار خودرو است که ناوگان حمل‌ونقل برون‌شهری خواهد بود و در مراحل بعدی در صورت اضافه شدن دسته دیگری از خودروها، ‌مصوبه اصلاح خواهد شد.

وی افزود بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۲ باید امسال ۵۰ درصد ناوگان حمل بار و ۱۰۰ درصد ناوگان حمل مسافر امسال به این سامانه مجهز شوند. امیدواریم با هماهنگی چهار طرف این موافقت‌نامه، بتوان آنچه را که در بودجه آمده است محقق کرد.

وی همچنین از پیگیری دریافت مصوبه شورای اقتصاد برای سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران (سیمفا) خبر داد و گفت در قالب این سامانه نیز ۳۶۵ هزار خودرو فعال در حمل‌ونقل شهری به این سامانه مجهز خواهند شد و حمل‌ونقل بار و مسافر را نیز در این سامانه هوشمند رصد و پایش خواهیم کرد که کمک مؤثری در رفع چالش‌های حمل بار و جابه‌جایی مسافر خواهد بود.

داریوش امانی، رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل بین‌جاده‌ای، در این آیین اظهار کرد که مقدمات کار و هماهنگی‌های لازم بر اساس مصوبه‌های شورای اقتصاد برای اجرای این طرح زمان‌بر بوده و امیدواریم با توجه به تکلیف مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه، ‌که حداقل باید تا پایان سال حداقل نیمی از ناوگان به این سامانه مجهز شود، هرچه سریع‌تر اقدام‌هایی برای برگزاری مناقصه و ترک تشریفات برای شرکت سرمایه‌گذار انجام شود. امید است با مصوبه مجلس مبنی بر سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه تجهیز جاده‌های کشور به دوربین‌های نو، این اقدام هرچه سریع‌تر عملیاتی شود و بتوان شاهد کاهش تصادف‌ها، کاهش تلفات و افزایش بهره‌وری در جاده‌های کشور و دستیابی به منافع ملی این طرح برای رفاه هموطنان بود.

مزایای طرح سپهتن چیست؟

مهر 1401: آقای علی‌اکبر نژادعلی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، ضمن اشاره به اجرایی‌شدن طرح پیمایش از سال 1394، می‌گوید فاز تکمیلی این طرح، شامل راه‌اندازی سپهتن یا سامانه پیمایش هوشمند تردد ناوگان برون‌ شهری است که با کمک آن می‌توان بخشی از سهمیه سوخت خودروهای باری و مسافری که در گذشته، بر اساس بارنامه‌ آنها تخصیص داده می‌شد، را بهینه‌تر نمود و براساس اطلاعات سامانه سپهتن، سهمیه را به ناوگان اختصاص داد. آقای نژادعلی، درباره ویژگی‌ها و مزایای طرح سپهتن، به نکات زیر اشاره کرده است:

  • با اجرایی شدن طرح سپهتن، اطلاعات عملکرد ناوگان جاده‌ای به‌صورت آنلاین در اختیار شرکت ملی پخش قرار می‌گیرد.
  • سرمایه‌گذاران طرح سپهتن، از طریق فراخوان سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تعیین می‌شوند و سپس باید تجهیزات لازم را روی خودروها نصب کنند.
  • با راه‌اندازی سامانه سپهتن، بارنامه‌ حمل‌ و نقل، کاربری خود را از دست می‌دهد و دیگر، معیاری برای تخصیص سهمیه سوخت به ناوگان جاده‌ای نیست.

  • این احتمال وجود دارد که در مراحل آغازین اجرای طرح سپهتن، تخصیص سهمیه از طریق عملکرد تعیین‌شده در بارنامه‌ و مقایسه آن با پیمایش واقعی انجام شود. اما در نهایت، قرار است سهمیه سوخت بر مبنای پیمایش خودروها باشد. 

  • با توزیع عادلانه سوخت به خصوص توزیع عادلانه نفت‌گاز در سطح کشور، میزان توزیع و نحوه مصرف سوخت، با کمک طرح سپهتن مشخص می‌گردد. 

  • با اجرای سامانه سپهتن، امکان بررسی دقیق مقدار مصرف سوخت در هر کلاس کاربری (نوع وسیله نقلیه از نظر باری یا مسافری و ظرفیت تناژ حمل یا تعداد ظرفیت مسافر) نیز مشخص خواهد شد.

  • با کمک طرح سپهتن، می‌توان از تخصیص سوخت به خودروهایی که فاقد بیمه شخص ثالث یا فاقد معاینه فنی یا دارای جریمه رانندگی هستند، نیز جلوگیری کرد. با اینکه سامانه سپهتن، این ویژگی را دارد اما تاکنون، اجرایی‌شدن این ویژگی‌ها به شرکت ملی پخش، ابلاغ نشده است.

  • با طرح سپهتن، می‌توان فعالیت ناوگان را در محدوده جغرافیایی که وسیله نقلیه مربوطه در آن قرار دارد، تعیین کرد. به همین دلیل، از مهاجرت کارت‌های هوشمند سوخت، جلوگیری می‌شود.

  • با اجرایی کردن طرح سپهتن، مالکان خودروهای باری و مسافربری، به‌صورت آنلاین می‌توانند سوخت موردنیازشان را پس از حمل، دریافت کنند و رضایتمندی بیشتری نسبت به قبل داشته باشند. 
  • با اجرایی شدن طرح سپهتن و نصب تجهیزات لازم روی خودروها، سهمیه پایه ناوگان، برای همیشه حذف می‌گردد.
  • با راه‌اندازی سامانه سپهتن و دریافت اطلاعات به‌صورت برخط، سهمیه پایه به کمترین مقدار خودو (در حد یک پیمانه) خواهد رسید.
  • سهمیه سوخت بر اساس مسافت پیموده‌شده و با توجه به فرمول‌های مشخصی به لیتراژ تبدیل و به‌صورت پیمانه‌ای به کارت هوشمند سوخت آنها در زمان سوخت‌گیری منتقل می‌شود.
  • با راه‌اندازی سامانه سپهتن، سهمیه پایه، دیگر مفهومی نخواهد داشت و تنها یک سهمیه باک اضافی در اختیار ناوگان حمل‌ونقل قرار خواهیم داد تا در مواقع قطع ارتباط استفاده شود.

در مرحله نخست طرح سپهتن، این سامانه روی 368 هزار خودرو اجرایی می‌شود که از این تعداد، 350 هزار دستگاه در حوزه باری و 18 هزار دستگاه دیگر نیز در حوزه مسافربری فعال‌ هستند.

کاهش مصرف سوخت با طرح سپهتن

شهریور 1401: آقای جلیل سالاری، معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و همچنین مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، ضمن اشاره به شکاف قیمتی زیادی که میان قیمت بنزین در ایران و قیمت سوخت در کشورهای همسایه وجود دارد، می‌گوید در صورت اجرای طرح سپهتن (سامانه پیمایش هوشمند تردد ناوگان بین شهری)، می‌توان تا 30 درصد از مصرف سوخت روزانه کشور را کاهش داد که معادل تقریبی 20 تا 30 میلیون لیتر در هر روز است.

طرح سپهتن به تصویب رسید

دی 1398: در جلسه هیئت وزیران که روز دوشنبه 30 دی‌ماه و با ریاست اسحاق جهانگیری، معاون اول ریاست جمهوری برگزار گردید، راه‌اندازی سامانه پیمایش هوشمند تردد ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، که اختصارا با نام طرح سپهتن از آن یاد می‌شود، به تصویب رسید. این طرح باید با کمک سازمان راهداری، شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، پلیس راهور و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی وارد مرحله اجرایی شود. پیشنهاد دهنده این طرح نیز وزارت نفت بوده است.

قرار است 350 هزار دستگاه خودرو ناوگان باری (انواع کامیون) برون شهری، به سامانه سپهتن تجهیز شوند. آنطور که وزیر نفت می‌گوید، کاهش مصرف سوخت ناشی از عدم توقف کامیون‌ها در ایستگاه‌های بین‌راهی پلیس، یکی از مزایای اجرای طرح سپهتن خواهد بود. 


اخبار سهمیه بندی بنزین

برای اطلاع از آخرین خبرها درباره قیمت بنزین، اخبار سهمیه بندی سوخت، زمان واریز سهمیه، سهمیه بنزین انواع خودروها و ... مجموعه مقالات منتخب زیر را مطالعه کنید:

اخبار کارت هوشمند سوخت

جدیدترین اخبار ثبت نام کارت سوخت، نحوه استعلام کارت سوخت، شرایط تعویض کارت سوخت المثنی، نحوه تغییر رمز کارت سوخت، نحوه دریافت کارت سوخت مفقودی و ... را در مقالات منتخب زیر مطالعه کنید:

 

اخبار خودروهای سنگین در ایران

شما می‌توانید آخرین و جدیدترین اخبار خودروهای تجاری، شامل اخبار کامیون‌های جدید بازار ایران، اخبار اتوبوس‌های برقی ایرانی و خارجی، اخبار انواع ون‌های تجاری و همچنین شرایط فروش خودروهای سنگین در بازار کشورمان را باما بخوانید:

دیدگاه کاربران