• سايپا شاهين پلاس اتومات
  • سايپا شاهين پلاس اتومات
  •  سايپا شاهين پلاس AT6
  •  سايپا شاهين پلاس AT6
  •  سايپا شاهين پلاس AT6
  •  سايپا شاهين پلاس AT6
  •  سايپا شاهين پلاس AT6

ورود شاهین پلاس به باشگاه میلیاردی‌ها

بررسی سایپا شاهین پلاس اتومات (Shahin Plus AT6)

4 آبان 1404 08:31

قیمت جدید شاهین پلاس در سال 1404

شرکت خودروسازی سایپا، در آبانماه 1404 قیمت جدید شاهین پلاس اتومات را مطابق جدول زیر، افزایش داده است:

جدول تغییرات قیمت شاهین پلاس
زمان قیمت‌گذاری نرخ مصوب
تابستان 1403 757,827,000
مهر 1403 757,842,000
آذر 1403 862,290,000
بهار 1404 857,877,000
تابستان 1404 975,142,000
پاییز 1404 1,222,854,000

*قیمت‌ها برحسب تومان است.

آغاز تحویل شاهین پلاس به خریداران

روز چهارشنبه مورخ 2 آبانماه 1403، شرکت سایپا طی مراسمی نمادین، همزمان با آغاز تولیدانبوه شاهین پلاس، تحویل اولین سری این خودرو را نیز آغاز کرد؛ این درحالی است که نخستین سری این محصول، قرار بود در زمستان 1403 تحویل گردد اما سایپا سه ماه زودتر از موعد مقرر، تحویل شاهین پلاس را آغاز کرده است.

جواد توسلی مهر، مدیرعامل گروه خودرو سازی سایپا، در حاشیه مراسم تولیدانبوه و تحویل خودرو شاهین پلاس به مشتریان در جمع خبرنگاران گفت:  در حال حاضر شاهد تولید شاهین پلاس با قوای محرکه ME16 با آپشن‌های جدید و ارسال آن به بازار هستیم که مطمئنا باعث افزایش رضایت مشتریان خواهد شد. این محصول دارای امکانات جدیدی همچون صندلی برقی، گرمکن صندلی و ... است و پیش‌بینی می کنیم که باعث افزایش رضایتمندی برای این خودرو باشیم.

وی تصریح کرد: خوشبختانه امروز تولیدانبوه شاهین پلاس با ظرفیت تولید ساعتی 20 دستگاه آغاز شده و تحویل آن نیز سه ماه زودتر از موعد انجام شد و تحویل بعدی این محصول نیز قطعا زودتر از موعد خواهد بود. گفتنی است در این مراسم به صورت نمادین به 10 مشتری توسط مدیرعامل گروه سایپا خودرو شاهین پلاس تحویل داده شد.

تفاوت شاهین پلاس AT با شاهین CVT

شاهین پلاس اتوماتیک که نسخه نهایی آن در نمایشگاه تحول صنعت خودرو 1403 رونمایی شده بود، به‌زودی وارد بازار کشورمان خواهد شد. این محصول با بهبود فنی قابل توجهی همراه شده و همین موضوع باعث شده تا مزیت‌های بیشتری نسبت به نسخه‌های معمولی شاهین اتوماتیک داشته باشد. در جدول زیر، تفاوت‌های فنی این دو خودرو را مشاهده می‌کنید:

تفاوت شاهین پلاس با شاهین اتومات
مدل محصول شاهین پلاس اتومات شاهین اتومات
کد پیشرانه ME16 M15TC
حجم پیشرانه 1578 سی‌سی 1497 سی‌سی
نوع پیشرانه تنفس طبیعی توربوشارژ
تعداد سوپاپ 16 عدد 8 عدد
حداکثر قدرت 111 اسب‌بخار 110 اسب‌بخار
حداکثر گشتاور 150 نیوتن متر 150 نیوتن متر
گیربکس 6 سرعته AT 7 سرعته CVT
مصرف ترکیبی 7.2 لیتر 7.5 لیتر

*اطلاعات فوق از سایت خودرساز گردآوری شده است.

اما علاوه‌بر تفاوت فنی، به لحاظ تجهیزات نیز شاهین پلاس، به امکانات جدیدی مجهز شده است که قبلا در شاهین اتومات وجود نداشت. در جدول زیر، تفاوت آپشن‌های شاهین پلاس با شاهین اتومات را مشاهده می‌کنید:

تفاوت شاهین پلاس با شاهین اتومات
مدل محصول شاهین پلاس اتومات شاهین اتومات
صندلی برقی راننده دارد x
گرمکن صندلی جلو دارد x
تریم طرح چوب دارد x
شیشه دودی عقب دارد x

*اطلاعات فوق از سایت خودرساز گردآوری شده است.

مشخصات فنی شاهین پلاس

شاهین پلاس سایپا، به پیشرانه 1.6 لیتری 16 سوپاپ تنفس طبیعی مجهز شده که 111 اسب‌بخار قدرت و 150 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. این پیشرانه با گیربکس اتوماتیک 6 سرعته هماهنگ شده است. 

کاتالوگ شاهین پلاس اتومات (PDF)

ترمزهای شاهین پلاس در هر دو محور از نوع دیسکی بوده و سیستم تعلیق جلو مک‌فرسون و تعلیق عقب یکپارچه تیر پیچشی است. این محصول استاندارد آلایندگی یورو 5 را پاس می‌کند و مصرف سوخت ترکیبی آن به 7.2 لیتر در هر صد کیلومتر می‌رسد.  

امکانات خودرو شاهین پلاس

طبق کاتالوگ رسمی منتشر شده از سوی شرکت سایپا، شاهین پلاس با تجهیزات و امکانات زیر عرضه می‌شود:

. ایربگ راننده و سرنشین جلو
. سیستم هشداردهنده امنیتی درهای جانبی
. کمربند ایمنی پیش‌کشنده با مکانیزم کاهنده نیرو
. تهویه مطبوع اتوماتیک
. آینه‌های برقی جانبی با گرمکن
. سنسور پارک عقب
. دوربین دید عقب
. سیستم محاسبه سفر
. ایزوفیکس
. چراغ‌های همراهی کننده جلو
. سنسور نور
. دی‌لایت
. سنسور فشار باد تایر
. کی‌لس استارتر
. فرمان چرمی و دکمه‌های کنترلی روی آن
. نمایشگر 10 اینچی مولتی مدیا
. نویگیشن و نقشه آفلاین
. سانروف برقی 
. صندلی‌های چرمی
. کفپوش سه بعدی
. شیشه‌های دودی عقب
. کروز کنترل
. آنتن کوسه‌ای
. و ...

اولین رونمایی شاهین پلاس اتوماتیک

فروردین 1402: همزمان با افتتاح خط تولید موتور ME16 در شرکت مگا موتور، شرکت سایپا از دو محصول جدیدش، یعنی تندر P90 ایرانی و همچنین شاهین پلاس، رونمایی کرد. طبق برنامه ریزی سایپا، خودرو جدید شاهین پلاس اتومات، که موتور و گیربکس کاملا متفاوتی نسبت به شاهین CVT دارد، در تیرماه 1402 وارد مرحله تجاری‌سازی می‌شود و در نیمه دوم سال نیز وارد بازار کشورمان می‌شود.

رونمایی شاهین پلاس با موتور و گیربکس جدید

براساس آخرین اطلاعات موجود، شاهین پلاس، به موتور 1.6 لیتری 16 سوپاپ ME16 مجهز است و 115 اسب بخار قدرت را با گشتاور 150 نیوتن متر، به گیربکس شش دنده اتوماتیک AT ساخت کمپانی DAE  می‌رساند. به گفته مدیر عامل سایپا، شاهین پلاس در بخش داشبورد، رودری‌ها و امکانات رفاهی و ایمنی، تغییراتی داشته و از امکانات بالاتری نیز بهره می‌برد.

گیربکس جدید در شاهین پلاس

مهر 1401: اواسط تابستان 1401 و بعد از انتشار نخستین تصاویر جاسوسی از شاهین اتوماتیک (تصویر زیر)، سرانجام مطمئن شدیم که خودرو شاهین اتوماتیک، قرار است در دو نسخه متفاوت، به تولید انبوه برسد. آقای مهدی پازوکی، معاون فنی و مهندسی سایپا، در اواسط پاییز 1401 برای نخستین‌بار، این خبر را تایید کرده و گفته که هم‌اکنون مراحل کالیبراسیون تیپ دیگری از شاهین اتوماتیک، با نام شاهین پلاس، درحال انجام بوده و نسخه نهایی، قرار است در نیمه اول 1402 عرضه گردد. اما شاهین اتوماتیک CVT چه تفاوتی با شاهین اتوماتیک پلاس دارد؟

شاهین سی.وی.تی

ماجرا از این قرار است که تیپ ارزان‌تر شاهین اتومات، که با نام شاهین CVT آنرا می‌شناسیم، با همان موتور M15TC تولید شده است ولی با این تفاوت که گیربکس دستی آنرا حذف کرده‌اند و گیربکس CVT پانچ با شش دنده مصنوعی، روی آن گذاشته‌اند. شاهین CVT احتمالا با ویژگی‌هایی مانند رینگ مشکی، تریم دو رنگ جدید کابین (کرم و مشکی)، تریم طرح چوب (برای تزیین برخی از قسمت‌های کابین) و کروز کنترل، تحویل خریداران می‌شود.

اما تیپ گران‌تر شاهین اتومات، که تولید آن در فاز دوم خواهد بود و اندکی دیرتر از شاهین CVT به بازار کشورمان می‌آید، حرف‌های جذاب و بیشتری برای گفتن دارد! چراکه هم موتور و هم گیربکس آن، کاملا تغییر کرده و ارتقایافته است. نام این تیپ جدید را شاهین پلاس گذاشته‌اند که از موتور 4 سیلندر 16 سوپاپ TU5P شرکت ایران خودرو به همراه گیربکس شش دنده AT6 این شرکت بهره می‌برد. به عبارت بهتر، قوای محرکه شاهین اتوماتیک پلاس، همان قوای محرکه تارا اتوماتیک ایران خودرو می‌شود.

جهت یادآوری، باید این نکته را هم بگوییم که موتور TU5P ایران خودرو، در شرکت سایپا با نام جدید موتور ME16 شناخته می‌شود. ضمن اینکه سایپا می‌خواهد تا در چندین سال آینده، موتور ME16 را روی شاهین دنده‌ای و همچنین روی شاهین CVT نیز نصب کند. به این ترتیب، طی سال‌های آتی، همه اعضای خانواده شاهین، مجهز به موتور جدید ME16 هستند و همه حرف و حدیث‌هایی که درباره موتور هشت سوپاپ M15TC شاهین وجود دارد، برای همیشه به پایان می‌رسد!

تولید شاهین پلاس با موتور TU5 ایران خودرو

خرداد 1401: همزمان با امضای تفاهم‌نامه همکاری استراتژیک ایران خودرو و سایپا در تاریخ 5 خردادماه، جزییات تازه‌ای از این همکاری مشخص شده است. هر دو شرکت قرار است بصورت نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، امکانات خود را به اشتراک بگذارند. این همکاری علاوه بر خودروهای تولید داخل، برای خودروهای تولیدی در سایر کارخانجات خارجی خودروسازان (سوریه، ارمنستان، آذربایجان و ...) نیز انجام خواهد شد.

امضای تفاهم نامه همکاری ایران خودرو و سایپا

علاوه بر تولید خودرو، همکاری این دو شرکت در سایر بخش‌ها مانند لجستیک، پشتیبانی و خدمات پس از فروش نیز انجام خواهد شد. در همین راستا قرار است همکاری میان امداد خودرو سایپا و امداد ایران خودرو نیز برای ارائه خدمات بهتر و گسترده‌تر به مشتریان انجام شود.

اما نکته جالب توجه اینجاست که در جریان این همکاری، شرکت ایران خودرو متعهد به تولید 10 هزار دستگاه پیشرانه طی مدت یکسال برای خودروی شاهین پلاس اتوماتیک شده است. این پیشرانه‌ها، در واقع موتور TU5P هستند که قرار است با گیربکس AT6 جدید ایران خودرو، کالیبره شده و در سینه شاهین اتوماتیک پلاس قرار گیرند.


بررسی انواع شاهین در بازار

برای آشنایی با مشخصات فنی خودرو و تیپ‌های جدید شاهین سایپا و جهت اطلاع از تفاوت انواع خودروهای شاهین در بازار، مقالات منتخب زیر را مطالعه کنید:

همچنین اگر شما هم یکی از مالکان خودروهای شاهین هستید، احتمالا خواندن مطالب زیر نیز برای‌تان مفید خواهد بود:

قیمت خودرو
دیدگاه کاربران
سیناسینا 1404/4/11
اخه واقعا واسه یه ماشین خیلی سنگین با وزن بالای 1300 کیلو که تازه گیربکس اتومات هم داره که اونم زیاد با موتور هماهنگ نیست و مقداری از نیروی موتور از بین میبره موتوری که کلا 150 نیوتن متر گشتاور داره کم نیست ؟ من اصلا ماشینی مثل پارس و ۴۰۵ رو قبول ندارم ولی الان همون ماشینا با قیمت کمتر سن بیشتر و وزن کمتر و حتی گیریبکس دستی که نیروی کمتری از بین میبره باز ۳ نیوتن متر گشتاور بیشتری دارن
پاسخ
0
0
0
Amir180 1404/4/11
پس چرا سایپا شاهین پلاس رو تو طرح های فروش نمیگذاره به جای کوییک و ساینا تولید کنن سعی کنن این ماشین رو بیشتر عرضه کنن که از رقابت عقب نمونه تو بحث فروش چون فقط بحث ماشین هست تو سایت ها
پاسخ
0
0
0
بررسی 1404/4/10
موتور تنفس طبیعی کاتالوگ نوشته 111 اسب بخار و لی عملا 87 اسب بخار خروجی داشته رو تارا. فقط باید گیربکس رو عوض می کردن نه موتور توربو که خروجی عملی 110 اسب بخار داشته. موتور توربو حتی با اینکه 8 سوپاپ هست خروجی بیشتری از موتور تنفس طبیعی 16 سوپاپ تارا داره
پاسخ
0
0
0
محمد8888 1404/2/3
بین شاهین پلاس اتومات صفر با قیمت یک میلیارد و دویست و ساندرو اتومات با 80 هزار کارکرد و 900 میلیون تومن کدوم رو پیشنهاد میکنید.
پاسخ
1
0
0
Saallammaati 1404/2/23
شاهین پلاس اتومات واقعا ماشین خوبیه
0
0
Behnam1366 1403/12/18
نمیدونم توی مغز این خودروسازها چی هست! به نظر شما صندلی برقی و گرمکن صندلی واجب‌تره یا شیشه بالابر آنتی‌ترپ و یا اتومات؟ ماشینی که گرمکن صندلی داره، چرا حتی شیشه بالابر راننده اتومات نیست که با یک‌بار فشار دادن کلید بالابر، به راحتی(بدون مشغول کردن حواس راننده) بالا یا پایین بره. الان 405 و سمند 20 سال پیش هم این آپشن رو دارند
پاسخ
0
0
0