آغاز تولید سیتروئن C3-XR در سایت کاشان
دی 1403: پس از بارها نمایش خودرو سیتروئن C3XR در انواع نمایشگاهها، بالاخره تولید این پروژه کلید خورد.
تولید این محصول در کارخانه سایپا-سیتروئن کاشان آغاز شده و مهدی صادقی، مدیرعامل سایپا-سیتروئن، از این خط تولید بازدید کرد. دلیل این همه تاخیر در اجرای پروژه، شدت گرفتن تحریمها بود. بنابراین روند پروژه تغییر کرد و این شرکت تصمیم گرفت تا برای تامین قالب های تریم داخلی، پیشرانه و دیگر بخش های فنی به سراغ شریک چینی گروه استلانتیس یعنی دانگ فنگ، برود. اکنون C3-XR به کمک قطعات، قالب ها، پیشرانه و گیربکس شرکت چینی به خط تولید سایپا-سیتروئن رسیده و تولید آژمایشی آن آغاز شده است.
با آغاز تولید آزمایشی این محصول، به زودی اطلاعات مربوط به زمان عرضه و قیمت آن منتشر خواهد شد.
عرضه سیتروئن C3XR با قیمت کمتر از 1.5 میلیارد تومان
مهر 1403: رییس هیات مدیره سایپا-سیتروئن، اعلام کرد که طبق قراردادی که با سیتروئن داشتهاند،، در حال آماده سازی تجهیزات و قالب ها برای تولید سیتروئن C3 XR هستند و تا کنون با برنامه ریزی آماده سازی زنجیره تامین به داخلی سازی 25 درصدی رسیده و به دنبال داخلی سازی تا 55 درصد هستند.
وی توضیح داد برنامه شرکت برای تولید این خودرو در سال جاری حدود 2هزار دستگاه و برای سال آینده 20 هزار دستگاه است. قرارداد CKD برای مدل C3 XR عقد شده و تصمیم بر آن که همچنین مدل های C4 و C5 Aircross را نیز به صورت CBU وارد شود.
رییس هیات مدیره سایپا-سیتروئن تاکید کرد که خودرو سیتروئن C3 XR قیمتی زیر 1.5 میلیارد تومان خواهد داشت.
سیتروئن C3XR رقیب جدید ری را
شهریور 1403: سیتروئن C3-XR شرکت سایپا قبلا رونمایی شده بود و این بار نیز در نمایشگاه خودرو مشهد 1403 حضور یافت. این خودرو رقیبی برای کراساور ریرا محسوب میشود و به موتور سه سیلندر توربوشارژ با حجم 1.2 لیتر تجهیز شده است.
شرکت سایپا چندین بار از این خودرو رونمایی کرده، اما هنوز زمان عرضه آن مشخص نیست.
حضور سیتروئن C3-XR در نمایشگاه تحول 1403
تیر 1403: شرکت سایپا در نمایشگاه تحول صنعت خودرو 1403 حضور فعالی داشته و بار دیگر سیتروئن C3-XR را نمایش داد. این خودرو قرار است به زودی در بازار ایران و با نام سیلک، عرضه شود. البته هنوز مشخص نیست که چه تریمهایی از آن عرضه خواهد شد.
طراحی داخلی C3-XR بسیار ساده بوده و شباهت قابل توجهی به پژو 301 و تارا دارد.
تولید و عرضه سیلک در سال 1403
دی 1402: بهزاد رضایی، قائم مقام مدیرعامل در حوزه مهندسی، کیفیت و تولید شرکت سایپاسیتروئن، در سومین نمایشگاه بینالمللی اتو شو (خودروهای سبک و سنگین) تاکید کرد شرکت سایپاسیتروئن از بهروزترین خودروسازهای کشور است. پیرو سیاستهای ابلاغی، شرکت سایپاسیتروئن تنوع سبد محصول را در راستای کسب رضایت مشتریان در دستور کار قرار داده است.
وی افزود خودرو سیلک از ابتدا یک پروژه مشترک بوده و پس از ترک شریک تجاری، این پروژه با کمک متخصصان و مهندسان گروه سایپا بازآرایی شد و طبق برنامهریزی صورت گرفته این خودرو در شش ماهه نخست سال 1403 تولید و به بازار عرضه خواهد شد. طبق سیاستگذاریهای وزارت صمت، تولید این خودرو با 20 درصد تولید ساخت داخل آغاز خواهد شد؛ همچنین به طور موازی داخلیسازی قطعات این خودرو، دنبال می شود. با کمک شرکت مگاموتور بهزودی قوای محرکه خودروی سیلک داخلیسازی میشود. مطابق برنامه فعلی، خودرو سیلک با موتور وارداتی سه سیلندر، حجم 1.2 لیتری، مصرف سوخت 5 لیتر و قدرت 107 اسب بخار به بازار عرضه خواهد شد.
آقای رضایی گفت شرکت سایپاسیتروئن با شرکای تجاری خوشنام چینی در حال همکاری است و مذاکرات خوبی صورت گرفته تا محصولات مناسبی تولید شود. این مجموعه در آیندهای نزدیک خودروهای هماهنگ با استانداردهای جهانی، به روز، کیفی و متناسب با تقاضای مردم تولید خواهد کرد.
رونمایی سایپا M44 با فیس جدید
شهریور 1402: ظاهرا یکی از تفریحات همیشگی سایپا، رونمایی پروژه M44 در نمایشگاههای خودرویی کشورمان است! این خودرو که از چند سال پیش تاکنون، زمزمه داخلیسازی آن به گوش میرسد، در نمایشگاه خودرو مشهد 1402 نیز حضور داشت ولی اینبار با چهرهای جدید.
محصول سایپا M44، که البته نسخه داخلیسازی شده آن با نام سایپا سیلک وارد بازار کشورمان میشود، در واقع همان سیتروئن C3XR است. اما نکته جالب توجه اینجاست که خودروی رونمایی شده در نمایشگاه مشهد، با خودرویی که سال 1401 در نمایشگاه تحویل صنعت خودرو، رونمایی شده بود، متفاوت است!
عجیبتر اینکه قرار بود این محصول، با موتور 3 سیلندر 1.2 لیتری توربو تولید گردد، اما در نمایشگاه مشهد، آقای محمدعلی تیموری، مدیرعامل سایپا، استفاده از موتور 3 سیلندر را رد کرد. بنابراین احتمالا پیشرانه جدید این خودرو، همان موتور ME16 خواهد بود که 1.6 لیتر حجم دارد. از آنجایی که کراساور ریرا ایران خودرو نیز موتوری مشابه با همین مشخصات دارد، احتمالا استفاده از پیشرانه ME16 برای سایپا سیلک، بسیار زیاد است.
دلیل نامگذاری سایپا سیلک چیست؟
فروردین 1402: براساس آخرین اطلاعات منتشر شده، تولید نسخه مونتاژی سیتروئن C3XR با همکاری شرکای چینی، در شرکت سایپا با پیشرفت خوبی ادامه داشته و احتمالا از اواخر سال 1402 یا حداکثر در نیمه اول 1403، وارد مرحله تولید نهایی میشود.
پروژه تولید این محصول، در ابتدا با نام سایپا M44 شناخته میشد، اما شرکت سایپا خبر داده که نسخه تجاری آن، با نام کاملا ایرانی، وارد بازار میشود. آقای محمدعلی تیموری، مدیرعامل سایپا، میگوید پروژه M44 به نام تپه مشهور در کاشان، یعنی تپه سییَلک، نامگذاری شده است. بنابراین این محصول جدید، با نام تجاری سایپا سیلک (Saipa Sialk) معرفی میشود. خودرو سیلک سایپا، قرار است در کارخانه سایپا-سیتروئن به تولید برسد.
گفتنی است «سیَلْک» نام نخستین تمدن ایران مرکزی بوده که در شهر کاشان قرار دارد. محوطهٔ باستانی سیلک نیز که در منطقهٔ فینِ کاشان واقع شده، قدمتی در حدود بیش از هشت هزار سال دارد. این تپه دراصل ویرانههای زیگورات باستانی ایران است.
تولید سیتروئن C3XR با همکاری دانگ فنگ
اسفند 1401: آقای محمدعلی تیموری، مدیرعامل سایپا، در مراسم افتتاح خطوط تولید ساینا S اتومات و همچنین ساینا S دوگانهسوز، اطلاعات جدیدی درباره تولید سیتروئن C3XR در کارخانه سایپا کاشان داده است. وی با اشاره به شروع واردات خودروهای خارجی به ایران از اواخر سال 1401، میگوید
بزودی شرایط مناسبی برای گروه خودروسازی سایپا ایجاد خواهد شد. ضمن اینکه براساس قوانین جدید وزارت صمت برای واردات خودرو، گروه سایپا توانسته همکاری جدیدی را با خودروسازان برتر کشور چین، ایجاد کند.
آقای تیموری همچنین به موضوع تولید سیتروئن C3XR در ایران پرداخته و گفته که شرکت سایپاسیتروئن در قراردادی با شرکت دانگ فنگ چین، قرار است خودرو جدید C3XR را با داخلیسازی 45 درصدی، وارد بازار ایران کند که موفقیت بسیار خوبی است.
رونمایی سایپا M44 در تهران
شهریور 1401: خبرهای جدیدی از احتمال بازگشت خودروسازان جهانی به بازار خودروی کشورمان در سال 1401 به گوش میرسد که یکی از آنها مربوط به فعالیت مجدد پژوسیتروئن در ایران است؛ ولی اینبار با شکل و شمایلی متفاوتتر. در جریان نمایشگاه تحول صنعت خودرو 1401، که سوم شهریورماه با حضور آقای فاطمیامین، وزیر صمت، در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران افتتاح شد، برای چندمینبار با سیتروئن C3-XR مواجه شدیم؛ خودرویی که فعلا با نام سایپا M44 شناخته میشود.
اما قبل از آنکه به معرفی سیتروئن C3-XR بپردازیم؛ باید نکته جالبی را بگوییم؛ خودرویی که در سال 1401 رونمایی شده است، همان خودرویی بود که در سالهای 1396 و 1397 نیز توسط سایپا و در نمایشگاههای مختلف خودرویی کشورمان، آنرا معرفی کرده بود. ولی واقعیت این است که این چهره از سیتروئن C3-XR منقضی شده و در هیچ کجای دنیا، دیگر وجود خارجی ندارد.
نکته عجیبتر اینکه روی بنر معرفی سایپا M44، عکسی از سیتروئن گذاشته بودند که کاملا متفاوت از خودروی نمایش داده شده بود! در واقع عکس نشانداده شده روی بنر، همان نسخه فیسلیفت C3-XR است و ما هم در این مقاله، به معرفی همین فیسلیفت میپردازیم و امیدواریم اگر روزی سایپا M44 به تولید رسید، شاهد نسخه قبل از فیسلیفتش نباشیم!
شرایط فروش سایپا
جدیدترین و به روزترین خبرها از شرکت سایپا، مانند شرایط فروش محصولات سایپا، قیمت جدید خودروهای سایپا، اخبار پیش فروش سایپا، اخبار فروش فوق العاده سایپا، اخبار فروش محصولات سایپا در بورس و ... را در مطالب منتخب زیر مطالعه کنید:
- ثبت نام محصولات سایپا (طرح عادی)
- ثبت نام خودرو فرسوده سایپا (طرح نوسازی خودرو)
- ثبت نام سایپا برای مادران فرزند دوم (طرح جوانی جمعیت)
- ثبت نام کامیون سایپا دیزل (طرح خودروهای سنگین)
نویسنده : مرتضی برجسته