اولیت شما چیست: رفاه یا ایمنی؟!

بررسی آپشن‌ خودروهای چینی جدید بازار

29 اردیبهشت 1400 14:40

این روزها خرید خودرو چینی، موافقان و مخالفان زیادی دارد. گروهی از خریداران، نگران کیفیت چینی‌ها هستند و می‌گویند که چینی‌ها تنها برای چندسال اول، جوابگوی مصرف‌کننده خواهند بود و بعد از گذشت چندین سال، باید آنها را فروخت و ازدست‌شان راحت شد. این گروه از مشتریان، خرید خودرو کره‌ای کارکرده یا حتی خرید خودرو ژاپنی که سال‌ها از تولیدش گذشته را گزینه بهتری می‌دانند.

اما در مقابل مخالفان خودروهای چینی، موافقان این گروه ایستاده‌اند. آنها با دنبال کردن اخبار خودرو می‌دانند که برندهای نوظهوری به بازار ایران آمده‌اند و مانند برخی برندهای معروف آسیایی، نمایندگی‌های متعدد یا شبکه خدمات پس از فروش گسترده ندارند. آنها می‌دانند که مشکلات کیفی خودروهای چینی، شاید کمتر از خودرو ایرانی نباشد اما معتقدند که بیشتر از آنها هم نیست. موافقان خودروهای چینی، ترجیح می‌دهند تا مشکلات یک خودروی صفر کیلومتر را به جان بخرنند به جای آنکه به سراغ خودروهای دست‌دومی بروند که سال‌ها از تولیدشان گذشته و چندین دست، مالکیتش تغییر کرده است.

جدیدترین خودروهای چینی بازار ایران

در یکی دو سال اخیر، کراس‌اورهای چینی جدیدی به بازار کشورمان آمده‌اند؛ بعضی از آنها خیلی زود، به خطوط تولید خودروسازان خصوصی ایران، راه یافته‌اند. برخی دیگر نیز بزودی و در سال 1400 تولیدشان شروع می‌شود. علاوه بر این‌ها، تعدادی قابل توجه دیگری هم در صف انتظار برای ورود به کشورمان هستند که این روزها یا آزمایش‌های فنی و تست‌های جاده‌ای خودشان را در ایران می‌گذرانند، یا بدنبال کسب مجوزهای لازم برای شروع تولید و آغاز شماره‌گذاری هستند.

اما در مقاله امروز، قرار است راجع‌به خودروهای چینی جدیدی صحبتی کنیم که تولیدشان در بازه زمانی بهار 1399 تا بهار 1400 شروع شده است. سپس مشخصات فنی و آپشن‌های خودروهای چینی جدید بازار ایران را بررسی و مقایسه خواهیم کرد. در پایان نیز براساس مقایسه‌های انجام شده، بهترین‌ها را معرفی می‌کنیم. پس باما همراه باشید!

خودرو چینی سوئیست DX3

روشن‌شدن دوباره چراغ کارخانه دیار خودرو، به لطف کراس‌اور جدید سوئیست DX3 در سال 1400 صورت گرفت. این کراس‌اور را باید اولین قدم سوئیست (Soueast) در بازار خودروهای سواری ایران بدانیم چراکه تا قبل از این، ون‌های این شرکت را با نام دلیکا، در خیابان‌های دیده بودیم.

عکس از اسب بخار

خودرو چینی دیگنیتی پرایم

بعد از ایجاد برندهای ایرانی FMC برای فردا موتور و KMC برای کرمان موتور، بهمن موتور را باید سومین شرکتی بدانیم که با ایجاد برند اختصاصی دیگنیتی، توانست تحریم‌های خودرویی را دور بزند. کراس‌اور جذاب دیگنیتی پرایم، در واقع همان دانگ‌فنگ iX5 است که در بازار چین، تحت برند فنگون (Fengon) فروخته می‌شود. نکته جالبی که درباره این خودرو چینی وجود دارد این است که خرید خودرو دیگنیتی در بازار آزاد، از اوایل سال 1400 امکان‌پذیر بود، یعنی حدود یکماه قبل از شروع اولین فروش رسمی‌اش!

خودرو چینی اس دبلیو ام G01

وقتی واردات بیسو به سرانجامی نرسید، سیف خودرو همکاری‌اش را با اس‌دبلیوام (SWM) شروع کرد و یکی از جدیدترین کراس‌اورهای این شرکت را به ایران آورد. خرید خودرو G01 از سال 1399 برای مشتریان ایرانی، امکان‌پذیر شد. این خودرو چینی البته یک نسخه اسپرت هم دارد که اس‌دبیلوام G01F نام گرفته و در واقع، همان G01 است ولی با کیت بدنه اسپرت.

خودرو چینی ام وی ام X55

تاقبل از تغییر لوگوی چری به ام‌وی‌ام، کراس‌اور کوچک ام‌وی‌ام X55 گران‌ترین خودرویی که با لوگوی MVM دیده بودیم. خرید خودرو X55 از سال 1399 برای مشتریان ایرانی امکان‌پذیر شد. این خودرو چینی که در بازار ایران، به قیمت تندوتیزش معروف شده، در تیپ‌های اکسلنت و اسپرت اکسلنت فروخته می‌شود که تنها تفاوت‌شان در داشتن سقف و ستون‌های مشکی رنگ است.

خودرو چینی لیفان X70

تمام تصوراتی که از محصولات لیفان داشتیم، با آمدن محصول جدیدی بنام لیفان X70 تغییر کرد. کرمان موتور که حالا مونتاژ محصولات لیفان را به خودروسازان بم سپرده است، حرکت هوشمندانه‌ای را انجام داده چراکه مدلی از لیفان را به ایران آورده که رقیب مستقیمی برای کراس‌اورهای جک نباشد. خرید خودرو X70 از اواخر سال 1399 برای مشتریانی ایرانی، امکان‌پذیر شد.

خودرو چینی فردا SX5

بعد از توقف تولید دانگ‌فنگ SX6، شرکت خودروسازی فردا موتور به سراغ برادر کوچکتر آن، یعنی فردا SX5 رفت و توانست خط مونتاژ آنرا در سمنان راه‌اندازی کند. خرید خودرو SX5 از سال 1399 برای مشتریان ایرانی امکان‌پذیر شد. شرکت خودروسازی فردا موتور، علی‌رغم اینکه تخفیف نقدی قابل توجهی برای SX5 درنظر گرفته بود اما بدلیل ظرفیت بسیار پایین تولیدش، فعلا نتوانسته نام SX5 را آنطور که باید، در زبان بازاری‌ها بیندازد.

مقایسه فنی خودروهای چینی جدید بازار

وقتی درباره آپشن‌ خودروهای چینی جدید بازار ایران صحبت می‌کنیم، ناخودآگاه ذهن‌مان به امکانات یا تجهیزات موجود در کابین خودروهای چینی معطوف می‌شود. اما واقعیت این است که داشتن یک موتور قدرتمند، کارآمد و کم‌مصرف، خودش می‌تواند به اندازه ده‌ها آپشن خودرو، برای‌تان فایده داشته باشد. پس قبل از هرچیز، اجازه دهید مشخصات فنی خودروهای چینی جدید را با هم مقایسه کنیم.

مدل DX3 دیگنیتی G01 X55 X70 SX5
حجم موتور 1.5 1.5 1.5 1.5 2.0 1.6
توربو دارد دارد دارد دارد ندارد ندارد
قدرت 154 148 155 147 140 121
گشتاور 225 220 220 210 178 151
مصرف 7.6 *7.3 9.6 *6.5 8.7 7.3
گیربکس 8CVT CVT 6AT 6DCT 6CVT CVT
وزن *1350 *1570 1620 1360 1415 1350

*اطلاعات ستاره‌دار، مربوط به داده‌هایی است که توسط خودروساز اعلام شده اما نمایندگی خودروساز در ایران، آنها را منتشر نکرده‌اند.

از آنجایی که برخی نمایندگی‌های خودروسازان چینی در ایران، میزان مصرف ترکیبی محصولات‌شان و همچنین وزن خالص محصولات‌شان را اعلام نکرده‌اند، مجبوریم این دو فاکتور بسیار مهم را کنار بگذاریم چراکه اگر به داده‌های رسمی خودروسازان اکتفا کنیم، ممکن است به نتایج غیرواقعی برای بازار ایران دست پیدا کنیم.

بنابراین به سراغ میزان خروجی موتورها، یعنی قدرت و گشتاور، می‌رویم. در جدول زیر، نشان داده‌ایم که به ازای هر 100 سی‌سی از حجم موتور خودروهای چینی جدید بازار، چه مقدار قدرت (برحسب اسب بخار) و چه مقدار گشتاور (برحسب نیوتن متر) در اختیارتان قرار می‌گیرد.

مدل DX3 دیگنیتی G01 X55 X70 SX5
اسب بخار 10.2 9.8 10.3 9.8 7 7.5
نیوتن متر 15 14.6 14.6 14 8.9 10

*در محاسبات فوق، حجم موتورها رند شده است.

از همان ابتدا قابل حدس بود که خودروهای چینی جدیدی که بدون سیستم پرخورانی به ایران می‌آیند، باید عملکرد ضعیف‌تری داشته باشند و متاسفانه همین نتایج ضعیف را حالا برای لیفان X70 و فردا SX5 نیز در جدول فوق، مشاهده می‌کنیم. اما چهار خودروی دیگر، عملکرد تقریبا مشابهی داشته و اختلاف چندانی با یکدیگر ندارند.

در این روزها، همه می‌دانیم که در بازار کراس‌اورها، اگر خودروهای چینی جدید بازار با موتور تنفس طبیعی به کشورمان بیایند، محکوم به شکست هستند مگر آنکه به تولیدانبوه برسند و از این طریق، قیمت تمام شده کمتری داشته باشند. ولی باز هم می‌دانیم که چنین چیزی درمیان خودروسازان خصوصی کشورمان، شدنی نیست.

مقایسه آپشن رفاهی خودروهای چینی جدید بازار

در بازار کشورمان، با اینکه خودروهای چینی را به آپشن‌های‌شان می‌شناسند اما واقعیت اینجاست که برخی چینی‌ها، حتی از کمبود امکانات و تجهیزات رفاهی ساده و به قولی استاندارد، رنج می‌برند.

در جدول زیر، 12 آپشن‌های خودروهای چینی جدید بازار را به لحاظ «رفاهی» مقایسه کرده‌ایم. سپس به ازای داشتن هرکدام از این آپشن‌ها، یک امتیاز به خودروهای چینی داده‌ایم.

مدل DX3 دیگنیتی G01 X55 X70 SX5
سقف پانوراما دارد دارد دارد x x x
دوربین 360 دارد دارد دارد دارد x x
دوربین فیلمبرداری x دارد x x x x
فرمان برقی x دارد دارد دارد x دارد
صندلی برقی راننده x دارد دارد دارد دارد x
صندوق برقی x دارد x x x x
گرمکن صندلی x x راننده x جلو x
سردکن صندلی x x راننده x x x
ترمز پارک برقی دارد دارد دارد دارد x x
اتوهلد دارد دارد x دارد x x
ریموت استارتر دارد x x دارد x x
اکسسوری x x x دارد x x
شارژر وایرلس x x دارد x x x
 
امتیاز رفاهی 5 8 8 7 3 1

*اطلاعات جدول فوق،  براساس کاتالوگ رسمی نمایندگی در ایران است.
*خودروی X70 بدلیل داشتن دو گرمکن در جلو، دو امتیاز برای آن لحاظ شده است.

همانطور که در جدول فوق نیز مشاهده می‌کنید، فردا SX5، کمترین آپشن‌های رفاهی را به شما می‌دهد. البته لیفان X70 هم دست کمی از SX5 ندارد و تنها به‌لطف داشتن «گرمکن صندلی‌» است که وضعیت بهتری نسبت به SX5 پیدا کرده.

اما در لیست 12 آپشن رفاهی جدول فوق، چند آپشن خیلی خاص هم وجود دارد. مثلا ام‌وی‌ام X55 تنها خودرویی است که اکسسوری را در اختیار خریدارش قرار می‌دهد. این اکسسوری چیزی نیست جز دست‌بند هوشمند (Smart Band) که به شما اجازه می‌دهد چندین ویژگی ساده خودرو را بصورت ریموت، کنترل کنید. اگر این دست‌بند هوشمند نبود، آپشن «ریموت استارتر» نیز در اختیار خریداران X55 نبود. پس مراقب این نکته هم باشید!

آپشن‌هایی مانند «دوربین ثبت وقایع» و «صندوق برقی» نیز فقط برای خریداران دیگنیتی پرایم، وجود دارد.  اس‌دبلیوام G01 نیز تنها خودروی چینی جدید بازار است که آپشن «سردکن صندلی» و «شارژر وایرلس» را به شما می‌دهد. البته ای کاش سردکن SWM برای هردو صندلی جلویی بود؛ نه فقط برای صندلی راننده.

مقایسه آپشن ایمنی خودروهای چینی جدید بازار

مخالفان جدی خودروهای چینی، معمولا می‌گویند که خودرویی هرچقدر که آپشن داشته باشد اما ایمنی نداشته باشد، نخریدنش بهتر است. حرف درستی است به خصوص اینکه موسسه ایمنی CNCAP هم استانداردهایش به سختگیری موسسات بین‌المللی مشهوری مانند euroNCAP یا NHTSA نیست. اما با این حال، بعضی از همین خودروهای چینی، آپشن‌هایی دارند که نه تنها در همکلاسان خودشان، بلکه در محدوده قیمتی بالاتری از آنها هم کمتر می‌شود.

در جدول زیر، آپشن‌های خودروهای چینی جدید بازار را به لحاظ «ایمنی»، مقایسه کرده‌ایم. سپس به ازای داشتن هرکدام از این آپشن‌ها، یک امتیاز به خودروهای چینی داده‌ایم.

مدل DX3 دیگنیتی G01 X55 X70 SX5
ایربگ جانبی جلو دارد دارد دارد دارد x x
ایربگ پرده‌ای دارد دارد دارد دارد x x
کنترل پایداری دارد دارد دارد دارد دارد دارد
سنسور باران دارد دارد x x x x
سنسور جلو دارد دارد دارد x دارد x
سنسور عقب دارد دارد دارد دارد دارد دارد
سنسور باد تایر دارد دارد دارد دارد دارد دارد
سنسور نور دارد دارد دارد x دارد دارد
ایستایی در سربالایی دارد دارد دارد دارد x دارد
کنترل سرعت سرازیری دارد دارد x دارد x x
رادار نقطه کور x x دارد x x x
رادار تغییرلاین x x دارد x x x
 
امتیاز ایمنی 10 10 10 7 5 5

*اطلاعات جدول فوق،  براساس کاتالوگ رسمی نمایندگی در ایران است.

همانطور که در جدول فوق نیز مشاهده می‌کنید، اس‌دبلیوام G01 تنها خودروی چینی جدید بازار ایران است که دو آپشن‌ ایمنی مهم، یعنی «رادارهای نقطه کور و تغییر لاین» را در اختیارتان قرار می‌دهد.

بهترین خودروی چینی جدید بازار

حالا وقت جمع‌بندی است. اما قبل از آن، باید چند نکته را یادآوری کنیم:

1- خودروهای چینی دیگری نیز درحال ورود به بازار ایران هستند اما در این مقاله، فقط آنهایی را بررسی کرده‌ایم که در یکسال اخیر، مونتاژ آنها در کشورمان شروع شده باشد.

2- خودروهای موجود در این مقاله، رقبای چینی پرفروشی در ایران دارند که از آنها صرف‌نظر کرده‌ایم. خودروهای پرفروشی مانند چری تیگو7 تیپ IE، هایما S7 توربو پلاس و جک S5 نیوفیس هستند که به علت سابقه حضورشان در ایران، آنها را در این مقایسه نیاورده‌ایم.

3- در هنگام خرید خودرو، فقط آپشن را نباید درنظر گرفت. بلکه پارامترهای دیگری مانند وضعیت بازار فروش دست‌دوم، گستردگی خدمات پس از فروش و همچنین سابقه شرکت‌های عرضه کننده خودرو را هم باید درنظر گرفت. بنابراین تاکید می‌کنیم که داشتن آپشن بهتر یا موتور قوی‌تر، الزاما به معنای بهتر بودن نیست!

برای اینکه بدانیم کدام خودروی چینی جدید بازار، هم به لحاظ فنی و هم به لحاظ آپشن‌های ایمنی و رفاهی، ارزش بیشتری نسبت به بقیه دارد، باید امتیارهای بدست آمده از هر سه قسمت پیشین را با یکدیگر جمع بزنیم که حاصل آنرا در نتایج جدول زیر، مشاهده می‌کنید.

مدل DX3 دیگنیتی G01 X55 X70 SX5
امتیاز قدرت 10.2 9.8 10.3 9.8 7 7.5
امتیاز گشتاور 15 14.6 14.6 14 8.9 10
امتیاز رفاهی 5 8 8 7 3 1
امتیاز ایمنی 10 10 10 7 5 5
 
نمره نهایی 40.2 42.4 42.9 37.8 23.9 23.5

*در جدول فوق، بیشترین نمره به معنی بیشترین ارزش است.

براساس نمرات نهایی بدست آمده در جدول فوق، می‌توان چنین نتیجه گرفت که:

1- رتبه اول مقایسه خودروهای چینی جدید بازار را باید به خودروهای دیگنیتی‌پرایم از بهمن موتور و اس‌دبلیوام G01 از سیف خودرو بدهیم. دو محصولی که به لطف داشتن آپشن‌های متنوع، گوی سبقت را از بقیه رقبا، ربوده‌ و هردو به یک امتیاز نهایی، رسیدند

2- رتبه دوم مقایسه خودروهای چینی جدید بازار را باید به خودروی سوئیست DX3 از دیار خودرو بدهیم. محصولی کاملا تازه و جدید که در صورت تولیدانبوه، آینده بسیاری خوبی در ایران دارد.

3- رتبه سوم مقایسه خودروهای چینی جدید بازار را باید به خودروی ام‌وی‌ام X55 از مدیران خودرو بدهیم. چراکه عملکرد ضعیف‌ترش نسبت به DX3 ثابت کرد که قیمت‌گذاری مدیران خودرو برای X55، هنوز هم معادل ارزش واقعی آن نیست و غیرمنصفانه است.

4- رتبه چهارم مقایسه خودروهای چینی جدید بازار را هم باید به خودروهای فردا SX5 از خودروسازی فردا و لیفان X70 از خودروسازان بم بدهیم. چراکه هردوی آنها در یک امتیاز نهایی، هستند. این دو محصول، متاسفانه نه پیشرانه قدرتمندی دارند و نه سطح تجهیزات بالایی را در اختیارتان قرار می‌دهند. نکته دیگر اینکه خودروهای چینی جدید X70 و SX5 توسط همان دو شرکتی در ایران عرضه شده‌اند که سابقه تولید خودروهای چینی را در درازمدت ندارند که همین موضوع، می‌تواند نکته منفی دیگری برای این دو محصول باشد.

دیدگاه کاربران
ehsanl 1400/12/14
swm دوربین ثبت وقایع داره که توی اپشن ها امتیازش رو ندادید بهش. در نهایت هم با اختلاف اول شد که با ارفاق دیگنیتی رو کنارش گذاشتید.
پاسخ
0
0
0