از 100 میلیون تا 10 میلیارد چی بخریم؟!

بهترین خودروهای آفرود در بازار

1 تیر 1400 19:32

بعد از نوسانات قیمت خودرو که در اواخر دهه 90 شمسی رخ داد، طیف وسیعی که علاقمندان خودروهای آفرود، دست از عشق و علاقه‌شان کشیدند چراکه هم تامین قطعات و هم هزینه تعمیرات خودرو، دیگر مثل گذشته‌ها نبود. همه ما زمانی را به یاد داریم که تنها با هزینه‌ای در حدود 10 میلیون تومان، می‌شد شاسی‌بلندی را برای آفرودسواری آماده کرد ولی این روزها با این قیمت، یک جفت لاستیک آفرود خارجی هم پیدا نمی‌کنید.

آنهایی که با بودجه کم به آفرودسواری روی آورده‌اند، حالا با فروش خودرو خودشان، قید آفرود را زده‌اند. آنهایی که با بودجه متوسط به دنیای آفرود، قدم گذاشته‌اند، حالا کمتر آفرود می‌روند و بیشتر ترجیح می‌دهند که چرخ‌های خودروی‌شان روی آسفالت بچرخد تا روی زمین خاکی. آنهایی هم که با هزینه و بودجه زیاد، تبدیل به آفرودر شده‌اند، حالا به سراغ خودرویی جایگزین برای مصرف شهری‌شان رفته‌اند تا از یک خودرو برای آنرود و از یکی دیگر نیز برای آفرود استفاده کنند.

رانندگی با خودروهای آفرود، اصول زیادی دارد اما در مقاله امروز قرار نیست از خوب و بد خودروهای آفرود بگوییم. قرار است بگوییم که با براساس بودجه‌های مختلف، بهترین گزینه‌های آفرود برای شما چه خودروهایی هستند. همچنین دقت کنید که بدلیل تغییر مداوم قیمت خودرو در بازار، از ذکر دقیق محدوده قیمتی آنها خودداری کرده‌ایم ولی در عوض، براساس چهار بازه قیمتی شامل بودجه خیلی زیاد، بودجه زیاد، بودجه متوسط و همچنین بودجه کم، خودروها را دسته‌بندی کرده‌ایم. باما همراه باشید!


بیشتر بخوانید:

»» بهترین کلاسیک‌ها برای رانندگی روزمره

»» بهترین خودروها برای رانندگی خانم‌ها

»» بهترین خودروها برای شروع رانندگی


بهترین شاسی بلند آفرود با قیمت کم

آنهایی که قیمت خودرو برای‌شان از همه چیز مهم‌تر است؛ معمولا انتخاب آسان‌تری دارند چراکه در بازه قیمتی کم، تقریبا همه گزینه‌ها، مشخص و واضح است. شما با انبوهی از شاسی‌بلندهای کلاسیک و قدیمی سروکار دارید مانند: انواع جیپ آهو و صحرا و شهباز و همچنین لندرور سری مونتاژ. اما راننده این خودروها علاوه‌بر داشتن مهارت رانندگی، باید مکانیک خوبی هم باشد. پس اگر تصور می‌کنید که از پس تعمیرات کناره جاده‌ای این خودروها برنمی‌آیید، فریب قیمت اندک‌شان را نخورید!

با اندکی هزینه بیشتر، انواع مدل‌های پاژن پیش روی شماست و برای آفرودبازها، پاژن، اقتصادی‌ترین گزینه خرید خواهد بود. البته در همین محدوده قیمتی، انواع لندکروزر تک‌کابین و همچنین لندکروزر دوکابین نیز قابل خریداری هستند که تولید اکثرشان به سال‌های دهه 80 میلادی برمی‌گردد. البته این لندکروزرها هرچقدر که شرایط بهتری داشته باشند، قیمت‌شان بصورت نجومی‌ بالا می‌رود.

اما همه این خودروها را فراموش کنید! در بازه قیمتی کم، جدی‌ترین گزینه خرید برای آفرودبازها، چیزی به غیر از نیسان پاترول است. هرچند که مدرک دقیقی از این حرف نداریم ولی می‌گویند که پاترول با هدف استفاده در جنگ ایران و عراق، خریداری و به ایران آورده شد.

نیسان پاترول در اواسط دهه 60 شمسی، تولیدش در پارس خودرو شروع شد. سپس در اوایل دهه 70 میلادی نیز به تجهیزاتی جدیدی مانند فرمان هیدرولیک و کولر مجهز شد و سرانجام نیز در اوایل دهه 80 شمسی، به علت آلایندگی بالای موتور و پاس نکردن الزامات استاندارد، پارس خودرو ترمز تولیدش را کشید و از آن خداحافظی کرد. پاترول هم موتور 4 سیلندر 2.4 لیتری (از سری Z نیسان) و هم موتور 6 سیلندر 4 لیتری (از سری P40 نیسان) داشت. موتورهای اولیه آن ساخت ژاپن بودند اما بعدها با موتورهای ساخت شرکت مگاموتور، تولید می‌شد. جالب است بدانید که موتور چهار سیلندر پاترول، نسخه اولیه از همان موتوری است که این روزها در دل وانت نیسان زامیاد Z24 نیز می‌تپد.

پاترول وزن بالایی دارد، گیربکس و دیفرانسیل و موتورش واقعا جان‌سخت است و لوازم یدکی و تعمیرکاران آن معمولا در اکثر شهرها وجود دارد. همه این‌ها باعث شده تا آفرودبازها، با صرف‌نظر از معایب نیسان پاترول، آنرا به عنوان بهترین گزینه خرید در بازه قیمتی کم، بشناسند.

وقتی پارس خودرو از پاترول خداحافظی کرد، بلافاصله تولید نیسان رونیز را شروع کرد تا شاید جای خالی آنرا با رونیز پر کند. رونیز که دوسال بعد نیسان پیکاپ دوکابین به خط تولید آمده بود، یکی دیگر از گزینه‌های آفرودسواران است؛ البته رونیز خودرویی با همان موتور 4 سیلندر پاترول است که علی‌رغم طراحی به‌روزتر، تعلیق بهبودیافته و تجهیزات بیشترش، بازهم نتوانست مثل پاترول، در بازار خودروهای آفرود ایران، بدرخشد.

بهترین شاسی بلند آفرود با قیمت متوسط

یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های بازار در این بازه قیمتی، کیا موهاوی 8 سیلندر است؛ خودرویی که بعد از مدل 2013 دیگر در کشورمان حضور نیافت. موهاوی هرچندکه با شاسی مستقل ساخته شده اما نباید با این توجیه، مدل 6 سیلندرش را بعنوان اولین گزینه خریدتان، انتخاب کنید چراکه این موتور، در مقایسه با قلب 8 سیلندرش، برای جثه 2000 کیلوگرمی‌ موهاوی، کارساز نیست. پس به همین دلیل باید از هیوندای وراکروز هم صرف‌نظر کنید.

اما بعد از توقف واردات خودروهای بالای 2500 سی‌سی در سال 2013، با شاسی‌بلندهای جدیدی آشنا شدیم که علی‌رغم فول‌سایز بودنشان اما از موتورهای 4 سیلندر بهره می‌بردند. مهم‌ترین این خودروها رکستون G4 بود که رامک خودرو آنرا در مدل 2018 به ایران آورد. البته از اواخر سال 1399، این شرکت در کارخانه نوراموتور پارس، توانست رکستون مونتاژی را هم بسازد.

هاوال H9 بهمن موتور که در تیراژ محدودی به ایران وارد شد، در کنار فوتون ساوانای عظیم خودرو، تنها شاسی‌بلندهای چینی بازار ایران هستند که می‌توان به سیستم محرکه 4WD آنها اعتماد کرد اما اگر راستش را بخواهید، به غیر کیفیت ساخت و آپشن‌ها، این چینی‌ها نیز تفاوت خاصی با رکستون G4 ندارند و نباید برای آفرود سنگین، روی آنها حساب باز کرد.

اگر حوصله بیشتری خرج کنید و بازار را بگردید، ممکن است نمونه سالم و سرحالی از میتسوبیشی پاچرو 6 سیلندر را پیدا کنید. البته منظورمان نسل چهارم یا اتاق V80 پاجروست؛ همان خودرویی که چیزی کمتر از پرادو 6 سیلندر ندارد اما بدلیل تعداد محدود وارداتش (که عمدتا در مدل‌های 2007 تا 2009 بوده)، کمبود قطعات‌ و همچنین نداشتن نمایندگی برای خدمات پس از فروش، متاسفانه بازار فروش خوبی ندارد و نسبت به شش سیلندرهای تویوتا، معمولا با قیمت پایین‌تری خرید و فروش می‌شود. در اخبار خودرو، حتما خوانده‌اید که میتسوبیشی بعد از معرفی پاچرو فاینال ادیشن، پس از 37 سال به تولید این ژاپنی، پایان داده است.

سوزوکی ویتارا، گزینه‌ دیگری است که در این بازه قیمتی می‌توان آنرا پیشنهاد داد. البته نسخه‌های قدیمی‌تر ویتارا بسیار ارزان‌تر از نسخه‌های جدیدش هستند. نسخه‌های مونتاژی این ژاپنی در اواسط دهه 80 شمسی به ایران خودرو آمدند و موتور 2.0 لیتری داشتند که به هیچ وجه آنرا برای آفرود، پیشنهاد نمی‌کنیم.

اما در اواخر دهه 80 شمسی، ایران خودرو تولید ویتارا را با موتور 2.4 لیتری شروع کرد و حدود 6 سال به تولیدش ادامه داد تا آنکه در سال 1395 با ویتارا نیوفیس آشنا شدیم. ویتارا نیوفیس، تنها به چند آپشن رفاهی جدید مجهز است و به لحاظ فنی، تفاوتی با مدل‌های قبل از فیس‌لیفتش ندارد. پس اگر داشتن این آپشن‌ها برای‌تان ضروری نیست، می‌توانید با بودجه بسیار کمتری، به سراغ مدل‌های 2.4 لیتری قدیمی‌اش بروید. 

یوآز پاتریوت در کنار یوآز پیکاپ یکی دیگر از گزینه‌های آفرود در این بازه قیمتی است. این شاسی‌بلند روسی، که از سال 1400 توسط شرکت سروش دیزل به بازار کشورمان عرضه شده، از آن‌دسته خودروهایی است که هرجایی اراده کنید، با شما می‌آید ولی در خریدش عجله نکنید!

داشتن گیربکس دستی، کمبود تجهیزات رفاهی، عرضه محدود و همچنین نامشخص بودن آینده آن در بازار ایران، باعث شده تا خیلی‌ها، فعلا از خریدنش صرف‌نظر کنند. همچنین برای آفرودبازها، یکی از فاکتورهای انتخاب خوب، فروش خودرو در کمترین زمان است ولی متاسفانه پاتریوت، بازار فروش خوبی در این روزها ندارد.

بهترین شاسی بلند آفرود با قیمت زیاد

وقتی می‌گوییم «قیمت زیاد»، منظورمان خودروهایی با قیمتی در حدود قیمت لندکروزر است. پس ناگفته پیداست که با چنین بودجه‌ای، تویوتا لندکروزر VXR باید اولین گزینه خریدتان باشد چراکه هیچ خودرویی به اندازه آن، نه در جاده‌های خاکی همه فن حریف است و نه در جاده‌های آسفالتی، باوقار و سرسنگین حرکت می‌کند.

البته آفرودبازها باید دقت کنند که فقط دنبال مدل‌های هشت سیلندرش باشند چراکه با مقایسه فنی GXR و VXR، متوجه می‌شوید که GXRها هم به لحاظ فنی و هم به لحاظ تجهیزات و داشتن امکانات مناسب آفرود، بسیار پایین‌تر از VXRها هستند و برای آفرودهای سنگین، ارزش قیمتی کمتری دارند. 

اما آنهایی که بودجه کمتری نسبت به لندکروزر VXR دارند، قطعا به سراغ تویوتا پرادو می‌روند. خودرویی که هم مدل 4 سیلندر دارد و هم مدل 6 سیلندر ولی با کمال احترام به طرفدارانش، فقط باید نسخه 6 سیلندرش را برای آفرودسواری انتخاب کنید.

البته پرادوهای 6 سیلندر بازار ایران، که با کد VXL شناخته می‌شوند، هم در نسل سوم (اتاق 120) و هم در نسل چهارم (اتاق 150) در بازار کشورمان حضور دارند که بازهم بین این دو گزینه، ابتدا باید به سراغ نسل چهارمش و به‌خصوص تیپ 6 سیلندر آفرود بروید چراکه هم مشخصات فنی موتور 4 لیتری‌اش بهبودیافته و هم آپشن‌هایی مخصوص آفرودبازها دارد.

اما اندکی ارزان‌تر از پرادوهای 6 سیلندر، هامر ژاپنی یا همان تویوتا اف‌جی کروزر ایستاده است؛ خودرویی که به لحاظ ابعادی، کوچکتر از پرادوهای 4در است ولی همان قلب 1GR چهار لیتری پرادو را امانت گرفته. در اخبار خودرو حتما شنیده‌اید که سال 2017، تولید FJ در ژاپن متوقف شد ولی تویوتا برای فروش در بازارهای صادراتی، همچنان تولیدش را ادامه داده است.

برخلاف پرادو، اف‌جی کروزر خودرویی برای رانندگی روزمره نیست ضمن اینکه ابعاد بزرگش در کنار کمبود برخی آپشن‌های ابتدایی، ممکن است رانندگی روزانه با آن، برای‌تان کلافه‌کننده باشد.

بهترین شاسی بلند آفرود با قیمت خیلی زیاد

وقتی می‌گوییم «قیمت خیلی زیاد»، منظورمان خودروهایی است که شاید 1.5 تا دو برابر لندکروزر، قیمت داشته باشند. پس در اینجا، حسابی باید مراقب جیب‌تان باشید چراکه می‌خواهیم شما را با گران‌ترین آفرودرهای بازار ایران آشنا کنیم.

ژاپنی‌بازها حتما می‌دانند که تویوتا لندکروزر سری 200، در مدل 2012 فیس‌لیفت شد اما متاسفانه در این فیس‌لیفت، بازهم خبری از مدل‌های 8 سیلندرش نیامد. پس آنهایی که به دنبال لندکروزر 200 با موتور 4700 هستند، مجبورند که به سراغ فیس‌های قدیمی آن در مدل‌های 2008 بروند. اما می‌دانید چرا ایرتویا، با اینکه می‌توانست اما جلوی واردات 8 سیلندرهای تویوتا را گرفت؟ دلیلش واضح است: ایرتویا همزمان با عرضه لندکروزرهای نیوفیس در 2012، موفق شد که تعداد محدودی لکسوس LX570 را هم به ایران بیاورد. به همین دلیل، برخی معتقدند که در صورت آمدن لندکروزر 8 سیلندر، بازار غول فول‌سایز لکسوس خراب می‌شد و شاید دلیل اصلی ایرتویا، مسائل بازاریابی بوده باشد.

البته با مقایسه فنی لندکروزر و LX570، واضح است که لکسوس، با دست پر به میدان آمده و هم موتور حجیم‌تر و قوی‌تری دارد و هم اینکه آپشن‌ها و حتی تریم داخلی کابینش، یک سروگردن بالاتر از لندکروزر است. اما باید این سوال را از خودتان بپرسید که آیا ویژگی‌های بهتر لکسوس، ارزشش را دارد که چندین میلیارد تومان را برای بدست‌آوردنشان هزینه کنید؟ در ویژگی‌های آفرودی لکسوس LX570 هیچ شکی نیست اما آیا واقعا کسی را سراغ دارید که حاضر باشد با چنین خودرویی به دل جاده‌های خاکی و سنگلاخی بزند؟! 

عرضه لکسوس LX توسط ایرتویا در مدل 2013 متوقف شد و با اینکه بعد از آن، شاهد آمدن لکسوس LX گذرموقت یا با پلاک منطقه آزاد نیز بودیم، اما دیگر خبری از مدل‌های پلاک ملی‌اش نبود. همچنین در مقاله تاریخچه تصویری لندکروزر و ال‌ایکس، می‌توانید اطلاعات جالبی درباره این دو برادر ژاپنی، بخوانید.

در این شکی نیست که خودروهای خاص زیادی در کشورمان حضور دارند. اما وقتی دو کلمه «خاص» و «آفرود» را هم باهم ترکیب می‌کنیم، در کنار نام لکسوس LX570 فقط نام «هامر» آمریکایی برای‌مان تداعی می‌شود؛ خودرویی که به تعداد انگشت‌شماری در کشورمان موجود هست و بعد از یک ماجرای جنجالی، همه آنها پلاک ملی گرفتند. البته هامر برخلاف LX570، اصلا لوکس نیست و تنها دلیل قیمت بالایش، تعداد

نکته جالب توجه اینجاست که هردو نسل آخر هامرهای بنزینی، در ایران وجود دارند. نسل سوم، یعنی هامر H3 با موتور عجیب 5 سیلندرش که 3.7 لیتر حجم و حدود 241 اسب بخار قدرت دارد، باید اولین گزینه آفرودبازها باشد. همچنین نسل دوم این شاسی‌بلند محبوب، یعنی هامر H2 نیز می‌تواند گزینه دیگری در این محدوده قیمتی باشد. البته H2 به موتور 8 سیلندر 6 لیتری مجهز است و در شهر بیش از 27 لیتر، بنزین می‌سوزاند که تقریبا 10 لیتر بیشتر از H3 است.

اگر پیگیر اخبار خودرو باشید، حتما می‌دانید که تولید هامر بنزینی متوقف شده و نسل چهارم آن، یعنی هامر EV نیز تا پایان سال 2021 به بازار جهانی خواهد آمد. پس اگر به فکر خریدن هامر هستید، به فکر هزینه‌های نجومی برای تامین قطعاتش هم باشید.

دیدگاه کاربران