• طرح جريمه وانت بارهاي تهران

الزام دریافت بارنامه برای تردد وانت‌بارها

طرح جریمه تردد وانت بار (1402)

13 خرداد 1402 10:15

الزام دریافت بارنامه برای تردد وانت‌بارها

خرداد 1402: مهرداد حمداللهی، مدیرکل دفتر حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، از الزام دریافت بارنامه برای تردد وانت بار‌ها در جاده‌های کشور خبر داد.

وی در حاشیه نشست تخصصی با مدیران صنوف حمل و نقل و انجمن‌های صنفی کالا گفت در حال حاضر، وظیفه سامان دهی وانت بار‌ها برای حمل بار در جاده‌ها به این سازمان واگذار شده که 230هزار وانت بار از طریق صدور کارت هوشمند ساماندهی شده‌اند. این بدان معناست که وانت بار‌ها برای حمل بار در محور‌های برون شهری باید از شرکت‌های حمل و نقل جاده‌ای بارنامه دریافت کنند. البته در ضوابط جدید تاسیس و فعالیت شرکت‌های حمل‌ونقل کالا شرایطی برای بازارگاه‌های الکترونیکی و سکو‌های اینترنتی جهت تاسیس شرکت حمل ونقل و صدور بارنامه الکترونیکی پیش بینی شده است.

وی افزود یکی از تکالیفی که در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای واگذار شده، صدور بارنامه‌های الکترونیکی است تا از میزان قاچاق کالا کاسته شود. برای جلوگیری از قاچاق کالا توسط وانت بار‌ها که بدون سند اقدام به حمل و نقل می‌کردند، در دستورالعمل جدید جابه جایی بار در جاده توسط وانت بار‌ها با دریافت بارنامه انجام می‌شود. از جمله مزایای دیگر ساماندهی وانت بار‌ها در جاده‌ها، ارتقای ایمنی خودرو‌های باری سبک است. با نظارت سازمان بر نحوه تردد وانت بار‌ها در جاده ها، این خودرو‌ها ملزم هستند معاینه فنی دریافت کنند و این امر، ارتقای ایمنی تردد آن‌ها را در جاده‌ها در پی دارد. به طور متوسط سالانه بیش از 510 میلیون تن کالا از طریق 33 میلیون و 800 هزار سفر و بارنامه جابه جا می‌شوند و علاوه بر آن حدود 250 میلیون تن کالا به وسیله وانت بار‌ها حمل می‌شود.

توقیف ساعتی وانت بارهای متخلف

شهریور 1401: سرهنگ نوراله خادم، رئیس پلیس راه تهران، اعلام کرد که در راستای طرح ارتقا امنیت اجتماعی و انضباط‌بخشی ترافیکی، با هدف برخورد با وسائط نقلیه متخلف و مزاحم در آزادراه‌های شهر تهران، طرح توقیف ساعتی وانت‌بار‌های متخلف به مرحله اجرا درآمده است.

وی درباره این طرح توضیح داد که طی آن، وانت‌بار‌های متخلف توسط ماموران انتظامی برای مدتی توقیف شده و از تردد آن‌ها جلوگیری می‌شود. نداشتن پلاک یا مخدوش بودن آن، انجام حرکات نمایشی، رانندگی ناامن و با سرعت بالا، حجم بالای کالای بارگیری شده و انتقال کارگر در قسمت بار، دلایل عمده توقیف وانت‌بار‌ها است.

وی افزود این طرح از روز دوم شهریورماه 1401 آغاز شده است. در ضمن، برخورد مستمر و قاطع با رانندگان متخلف و مزاحم به صورت مستمر ادامه خواهد داشت و از رانندگان خودرو‌ها انتظار می‌رود تعامل و همکاری لازم را با پلیس داشته باشند.


تاریخچه وانت بارهای ایران

وانت بارها در تمامی نقاط جهان جزئی جدایی‌ناپذیر در رفت‌وآمدهای روزمره و حتی فعالیت‌های اقتصادی بزرگ و کوچک هستند. در ایران هم از دیرباز پای این خودروها به صنایع و مشاغل مختلف باز شده، گردش چرخ اقتصادی کشورمان بدون حضور آن‌ها ممکن نیست. در مقاله تاریخچه وانت بارها در ایران نگاهی گذرا به سرگذشت این خودروهای باربر در ایران معاصر داشته باشیم.

بررسی انواع وانت بارهای بازار

سهمیه بنزین وانت بار

برای اطلاع از آخرین اخبار سهمیه بنزین وانت، جزییات سهمیمه سوخت وانت بار، نحوه استعلام سهمیمه وانت و زمان واریز سهمیمه بنزین وانت، مقاله سهمیه سوخت بنزین وانت بار را مطالعه کنید.

اخبار جرایم راهنمایی و رانندگی

مهم‌ترین و جدیدترین خبرها درباره انواع جریمه راهنمایی و رانندگی، شامل اخبار جریمه طرح ترافیک، اخبار جریمه عوارض آزادراهی، اخبار جریمه معاینه فنی، اخبار جریمه سرعت غیرمجاز، اخبار جریمه بیمه شخص ثالث، نحوه ارسال پیامک جریمه و ... را در مجموعه مقالات منتخب زیر مطالعه کنید:

دیدگاه کاربران